ابوالفتح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نتیجه جلسه شورای امنیت درباره اغتشاشات ایران، انزوای آمریکا را به نمایش گذاشت

کارشناس مسائل آمریکا گفت: نتیجه جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، انزوای ایالات متحده را به نمایش گذاشت.

ابوالفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست نماینده دائم آمریکا و با موضوع بررسی ناآرامی‌های اخیر در ایران برگزار شد، اظهار کرد: مداخله ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ایران موضوع جدیدی نیست و حتی به ماه‌ها پیش از برگزاری پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سال 57 تلاش کردند مسیر انقلاب را تغییر دهند و از سرنگونی حکومت مورد نظر خود در ایران جلوگیری کنند، گفت: آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی برای مداخله در امور کشورمان فروگذار نکردند.

وی با اشاره به اینکه سازماندهی برخی اغتشاشات در درون کشور، تلاش برای ایجاد اختلاف در صفوف انقلابیون، حمایت از صدام در جنگ 8 ساله، سرنگونی هواپیمای مسافربری و حمله به سکوهای نفتی و بعد از آن هم اعمال تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله مداخلات آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران بود و با شیوه‌های مختلف این مسیر را ادامه دادند، افزود: با توجه به حوادث اخیر کشور هم انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها به خصوص دولت کنونی آمریکا با ویژگی‌های شخصیتی که دونالد ترامپ دارد، بخواهند در مسائل داخلی ایران مداخله بیشتری داشته باشند و آشکارتر از قبل برخی تعارفات دیپلماتیک را کنار بگذارند.

ابوالفتح با اشاره به توئیت‌های ترامپ درباره ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده است از هیچ کمکی برای همراهی با این اعتراضات و اغتشاشات فروگذار نخواهد بود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت نیز در ادامه همین جهت گیری کلی دولت آمریکا بود که با ماموریت شورای امنیت هیچ تطابقی نداشت اما به دلیل نفوذی که ایالات متحده به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت دارد، این نشست برگزار شد.

وی با بیان اینکه نشست شب گذشته شورای امنیت حاصلی برای آمریکایی‌ها نداشت، بیان کرد: حوادث اخیر در ایران به اندازه ای نیست که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره اندازد و علاوه بر آن شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به مسائل داخلی ایران را ندارد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند و یک بسیج جهانی علیه کشورمان راه بیندازند، تاکید کرد: شب گذشته انزوای آمریکا در شورای امنیت به نمایش گذاشته شد و این کشور به مانند رای گیری که در خصوص قدس داشت، تنها ماند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه متحدان ایالات متحده در جلسه شب گذشته شورای امنیت درباره ایران با این کشور همراهی نکردند، گفت: اگرچه آنان اظهاراتی مبنی بر گفتگوی معترضان با مقامات ایران و آزادی بیان و تجمع‌ها داشتند اما آن بیانیه و اراده‌ای که آمریکایی‌ها از نشست شورای امنیت انتظار داشتند، اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به موضع شب گذشته فرانسوی‌ها درباره ایران اظهار کرد: آنها سعی کرده‌اند از یک طرف در اردوگاه غرب قرار گیرند و از طرف دیگر هم با این حضور مشکل دارند چون از نظر فرانسوی‌ها اتفاقاتی که در ایران افتاد یک بحران جهانی نبود که نیاز به مداخله شورای امنیت و صدور بیانیه داشته باشد.

ابوالفتح تصریح کرد: فرانسوی ها بعد از برجام امیدوار هستند که روابط اقتصادی‌شان با ایران را به دوران پیش از تحریم‌های هسته ای برگردانند و سرمایه گذاری زیادی هم در این راستا کرده‌اند و شرکت‌های فرانسوی در حوزه‌های نفت، انرژی و خودروسازی ایران فعالند بنابراین اتخاذ مواضع تند از سوی آنان می‌توانست به این موضوع لطمه جدی بزند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گفتگوی تلفنی مکرون و روحانی اذعان داشت: این گفتگو نشان داد فرانسوی‌ها از یک طرف علاقه مند به حفظ سرمایه‌هایشان در ایران هستند و از طرف دیگر نمی‌خواهند ژست و پرستیژ دفاع از آزادی بیان و تجمع خود را نادیده بگیرند، بنابراین موضعی بینابین درباره ایران اتخاذ کرده‌اند.

وی با اشاره به موعد امضای برجامی ترامپ (14 ژانویه) و احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: ترامپ شخصیت غیر قابل پیشبینی دارد و تصمیمش در قبال قدس نشان داد که به توصیه‌های مشاوران امنیتی خود توجه نمی‌کند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ بدون در نظر گرفتن پیامدهای جهانی تصمیماتی را اتخاذ می‌کند، گفت: اگر بخواهیم براساس الگوی ترامپ در قبال قدس قضاوت کنیم، به نظر می‌رسد وی تعلیق تحریم‌ها را هم تمدید نخواهد کرد و خروج آمریکا از برجام را کلید خواهد زد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شاهدیم فشارها روی کاخ سفید زیاد است و حتی جمهوری خواهانی مانند " باب کورکر" و "تام کاتن" که در سال‌های اخیر دائم علیه برجام صحبت می‌کردند خواهان ادامه تحریم هستند و اعلام کرده‌اند کنگره زیر بار تصمیمی که برجام را از بین ببرد، نمیروند!

ابوالفتح با اشاره به اینکه فشار اروپایی‌ها بر واشنگتن سنگین است، گفت: از این منظر هم گمان می‌کنم، ترامپ از اقدام غیرمنتظره و مخرب در مورد برجام صرف نظر کند و در نهایت تحریم‌ها را دوباره تمدید کند.

 کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:  اینکه بتوان به ضرس قاطع اعلام کرد که ترامپ کدام یک از این دو گزینه را انتخاب می‌کند، سخت است، اما به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در ایران رخ داد وزنه بر هم زدن برجام در منطق سیاسی رئیس جمهور آمریکا قوت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ایران  برای هر سناریویی پیش بینی‎های لازم را دارد، گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران ظرف چند روز می‌تواند به لحاظ کمی و کیفی به سطح غنی سازی دوران پیش از برجام برسد و این حرف برای کارشناسان هسته‌ای آمریکایی معنی خاصی دارد.

ابوالفتح گفت: ایران ظرفیت افزایش کمی و کیفی غنی سازی را دارد و این همان نگرانی است که  آمریکا از آن به عنوان رسیدن تهران به سلاح هسته‌ای یاد می‌کنند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه  از نظر آمریکایی‌ها، ایران  در فقدان برجام از آزادی عمل رسیدن به سلاح اتمی برخوردار می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند ایران هم خودش را ملزم به اجرای تعهدات برجامی نمی‌داند و اتفاقی می‌افتد که آمریکایی‌ها از آن به عنوان گریز هسته‌ای و  یا توان تولید هسته ای ایران یاد می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها عاملی که آمریکا را در برجام نگه داشته ترس از واکنش ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای است و همین موضوع باعث می‌شود آمریکا از خروج از برجام چشم پوشی کند.

انتهای پیام/

 وزنه بر هم زدن برجام در منطق سیاسی رئیس جمهور آمریکا قوت گرفته است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار