کمبود آب در ابرکوه جدی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت ۲۳ روزه آب از ۶۵۸ حلقه چاه‌های کشاورزی، خواهان مشارکت همه جانبه مردم در میزان بهروه وری و مدیریت درست برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مهدی غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: بحران آب در این شهرستان با عرصه‌های متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه کشاورزان ابرکوهی شیوه آبیاری سنتی غرقابی برای تولید محصول زراعی و باغی جوابگو نیست، یادآور شد: کشاورزان برای افزایش بهره وری آب، با مدیریت برداشت از بحرانی‌تر شدن این چالش جلوگیری و سیستم آبیاری نوین را جایگزین شیوه معمول کنند.

غیب الهی با اشاره به اینکه اینکه ۱۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه سالانه استحصال می‌شود و ۹۶ درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، اظهار کرد: کشاورزان حدود ۲ دهه خشکسالی و با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب با کمبود این ماده دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این کارشناس ارشد بخش کشاورزی شهرستان، ابرکوه ۲۰۰ سال قبل بیش از ۱۲۰ رشته قنات داشت که تعداد آن هم اکنون به ۱۳ رشته کاهش یافت که اغلب این قنات‌ها نیز در معرض خشک شدن قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه طول ۱۳ رشته قنات دایر را ۱۲۶ کیلومتر ذکر کرد و یادآور شد: برای افزایش آبدهی این منابع که سالانه ۶.۵ میلیون مترمکعب آب ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی را تامین می‌کند، بیش از ۲۰ میلیارد ریال بودجه برای مرمت و بازسازی قنات‌ها نیاز است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح آبیاری نوین نیمی از راندمان آبیاری افزایش می‌یابد، ادامه داد: اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان با توجه به شرایط بحرانی آب و افت سطح آب‌های زیرزمینی ضروری است.

غیب الهی از کشاورزان خواست با اجرای این سامانه در مزارع و باغ‌ها از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

این مسئول ادامه داد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت سه هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی زیرکشت در سال‌های گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

این مسوول اضافه کرد: جلوگیری از برداشت بی رویه و هدر رفتن آب و افزایش راندمان در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ابرکوه، بیش از ۳۵ درصد اشتغال را به خود اختصاص داد، تاکید کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات مقام نخست و یا دوم را در استان یزد دارد.

سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از ۶۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات برای ۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت تامین می‌شود که با مصرف این میزان آب بیش از ۱۹۰ هزار و ۲۰۰ تن محصول زراعی، باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۱ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.


انتهای پیام/ ا

بهره برداران چالش کم آبی را باور کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.