در سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی؛

اختتامیه جشنواره "پهلوانان نمی‌میرند" با حضور مسئولان ورزش کشور برگزار شد

اختتامیه جشنواره برنامه‌های کوتاه ورزشی "پهلوانان نمی‌میرند" در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره برنامه های کوتاه رادیویی با عنوان "پهلوانان نمی میرند"  با حضور چهره های شاخص ورزشی در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی برگزار شد.  در ابتدای این مراسم پیام صوتی مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان برای حاضرین در مراسم پخش شد که در این پیام صوتی ضمن لزوم اهتمام ویژه به ورزش قهرمانی، به تاسی و الگو گرفتن از منش های پهلوانی که در فرهنگ این مرز و بوم ریشه دارد تاکید شد.

تختی الگوی جوانمردی و فتوت است

وزیر ورزش در این پیام تصریح کرد: تختی در کنار افتخارات بزرگی که بدست آورد و توانست سه مدال المپیک را کسب کند، از جهت دارا بودن جوانمردی و فتوت نیز الگو بوده و تمام روزهای زندگی این مرد با حفظ ارزش های اخلاقی و انسانی و اسلامی توام بوده است. یعنی چه در زمانی که به روی تشک کشتی بوده و چه در زمانی که با مردم زندگی می کرد یا در ایامی که در به کمک مردم زلزله زده بوئین زهرا می رفت.

او با اشاره به حضور این پهلوان در صحنه های اجتماعی و یاری مظلومان بالاخص در زلزله سال 1341 دربویین زهرا یاد آور شد: چنانچه قهرمانان ما و کسانی که در مسیر حماسه آفرینی و افتخارآفرینی هستند، با الگو قرار دادن ائمه اطهار علیهم السلام و مشاهیر و بزرگانی همچون تختی تلاش کنند تا همواره اصول جوانمردی و بزرگ اندیشی را در زندگی، رفتار و ارتباطات خود رعایت کنند.

مردانگی تختی را بلند آوازه کرد

در ادامه این مراسم  شاه آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی در سخنانی با خیر مقدم به پیشکسوتان و پهلوان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان فدراسیون ها در این مراسم یادآور شد: تعریف واضح و روشنی از ورزش داریم. آنچه که ما را وادار می کند بدن خود را سالم نگه داریم و این یک ماموریت والا است. بدن ما امانت الهی است. ورزش بدن را تقویت می کند و نیاز جدی انسان به ورزش انکارناپذیراست. حفظ و نگه داری از بدن کارکرد مهم ورزش است. با ورزش کردن خود و دیگران را تشویق می کنیم این امانت الهی را سالم نگه داریم و حداکثر بهره مندی از آن را داشته باشیم.

شاه آبادی با تاکید بر تزکیه نفس در کنار ورزش و سلامت بدن یادآور شد: بدن به ورزش نیاز دارد و در مسیر تکامل اگر نفس ما و طینت ما پالایش و کمال پیدا نکرده باشد، مثل این است که یک غذای خوب را در یک ظرف ناپاک قرار دهیم.

او با اشاره به زندگی بزرگانی همچون جهان پهلوان تختی به ماندگاری آنها در طول تاریخ اشاره کرد و افزود:راز ماندگاری چهره های شاخص و محبوب ورزشی ورزشی فقط در مدال آوری خلاصه نمی شود. بلکه در یک مجموعه کرامت هایی است که به آنها ارزش و اعتبار می بخشد. تختی را مردانگی تختی، بلند آوازه کرد.

معاون صدا با تاکید بر رویکرد رادیو در برنامه ریزی و ترویج سبک زندگی براساس این دیدگاه یادآور شد: رادیو ورزش اگر چه برای معرفی رشته های ورزشی و کسانی که با تکنیک های ورزشی در جهان مدال آوریمی کنند برنامه دارد،اما هدف یک چیز بالاتر است و آن ترویج "کرامت انسانی" و روح پهلوانی است.  بستر ورزش و میادین ورزشی برای ورزشکاران،آوردگاه کرامت انسانی و ترویج مکارم اخلاقی بوده و هست و باید میدان تربیت و ارتقاء اخلاق را به همه حوزه های ورزشی بسط داد.

شاه آبادی در بخش دیگری از سخنان خود شهید حججی رانمونه ای از پهلوانان کشور بر شمرد و گفت: امروز جوانان ما اقتدار در حوزه ی ورزش را درک می کنند و با به اهتزاز درآمدن پرچم ایران غرور ملی آنها نیزتقویت می شودو اگر در باب غرور و عرق ملی در یک فرآیند دیگر کوچیکترین توهینی به این پرچم بشود، همه برمی انگیزند و در برابر این هجمه برمی خیزند. همه ی اینها فراتر از تعاریف رایج از ورزش استکه در روح پهلوانی ایرانیان وجود دارد.

شهید حججی یک پهلوان است 

محمد رضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش نیز از دیگر حاضرین این مراسم بود که در سخنانی خاطر نشان کرد:عمر ورزش قهرمانی در حدود 10 تا 12 سال است. اما عمر پهلوانی می تواند با رفتار و سیر وسلوک و از خودگذشتگی و فداکاری در طول تاریخ زنده بماند.

داورزنی افزود: قهرمانی فقط در رقابت ورزشی نیست و پهلوانان بسیاری داشتیم که همه چیز خود را تقدیم کشور و مردم و آرمانشان کردند که نمونه بسیار ارزشمند آن شهید محسن حججی و همچنین امثال باکری ها و زین الدین ها و همت ها هستند که پهلوانانه زندگی کردند و جان خود را تقدیم کردند.

پاک زندگی کردن مصداق پهلوانی است 

علیرضا حیدری رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی کشور از دیگر سخنرانان این مراسم بود که از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم به عنوان پهلوانان واقعی ایران اسلامی یاد کرد و افزود: زمانی پهلوانی معنی می گیرد که انسان به خاطر یک جمع، خود را فدا کند.

این پیشکسوت کشتی افزود: واژه پهلوانی را آنقدر بزرگ نکنیم که خسته شویم و فکر کنیم که این افراد دست نایافتنی هستند .به نظر من کسانی که نان پاک بر سر سفره می برند و می توانند دست همسایگان خود را بگیرند و انسان های قانونمدار که می توانند پاک زندگی کنند، پهلوان هستند و دور از دسترس ما هم نیستند.

حیدری ادامه داد: پهلوانان و قهرمانان نگاه جغرافیایی ندارند و به همه همنوعان خود احترام می گذارند.

در این مراسم عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان، رضا گل محمدی مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، سلمان حسام قهرمان پرتاب دیسک، مجید احتشام زاده کاپیتان اسبق تیم ملی تنیس روی میز ایران، بهرام مشتاقی عضو شورای فنی کشتی فرنگی، محمدصادق درودگر رئیس کمیته بازاریابی لیگ فوتبال، میترا نوری نایب رئیس فدراسیون هندبال بانوان، ولی صالح نیا مربی ورزش کشور و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال حضور داشتند.

انتهای پیام/

 حضورمسئولان ورزش دراختتامیه جشنواره ورزشی " پهلوانان نمی  میرند" 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.