مرادی مقدم مطرح کرد؛

کمبود شدید تخت‌های مراقبت ویژه در کشور/ به ۱۷ هزار تخت آی سی یو نیاز داریم

دبیر علمی پنجمین کنگره مراقبت های ویژه گفت: ما در کشور کمبود شدیدی در زمینه تخت های مراقبت های ویژه داریم .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امید مرادی مقدم دبیر انجمن ای سی یو ایران و دبیر علمی پنجمین کنگره مراقبت های ویژه عصر امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره مراقبت های ویژه که در سالن کوه نور هتل اوین برگزار شد، اظهار کرد: آی سی یو قلب بیمارستان محسوب می شود که نیروهای متخصص و  ماهر در آن فعالیت می کنند و در  این بخش تجهیزات نقش درمانی دارد، هدف نهایی مراقبت های ویژه انجام مهم ترین اقدام و موثر ترین کارها است.

مرادی مقدم با بیان اینکه در سال های اخیرعلل مرگ از عفونت به بیماری قلبی و سرطان تغییر کرده است ، افزود: جمعیت به سرعت در حال پیر شدن است به طوری که در سال ۲۰۱۲ جمعیت سالمند ایران ۸ درصد بود ولی ۱۵ سال بعد این جمعیت سه برابر می شود که بر اساس پیش بینی ها جمعیت سالمند در سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد می رسد.

وی ادامه داد: حوادث رانندگی مردم ایران را تهدید می کند به طوری که سالیانه ۱۶ هزار فوتی و ۳۳۰ هزار مصدوم تصادفی در کشور داریم که متاسفانه تخت های کشور محدود است .

مرادی مقدم اظهار کرد: در دولت یازدهم ۲۵ هزار تخت به بیمارستان ها اضافه شده است، اکنون ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی داریم و به ازای هر هزار نفر ۱.۳ تخت داریم که هدف نهایی کشور ۱.۸ است، در کشور های پیشرفته میزان تخت به ازای هر هزار نفر ۲.۵ است و خوشبختانه در طرح سلامت ۷هزار ۲۰۰ تخت ای سی یو درنظر گرفته شده که برای بیمارستان ریفال ۲۰ درصد است ولی به طور کلی ما به ۲۰ هزار تخت مراقبت های ویژه لازم داریم .

وی عنوان کرد:ما در طرح سطح بندی درمانی نیاز به ۱۷ هزار تخت آی سی یو داریم که برای این تعداد تخت به ۲۰ هزار نیروی پرستار ماهر نیاز است.

مرادی مقدم تاکید کرد: هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی ۳۰۰ میلیون تومان است در حالی که راه اندازی هر تخت آی سی یو یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارد.

وی افزود: یکی از چالش های موجود کمبود شدید تخت است به طوری که در برخی از مراکز ، اشغال تخت ۱۰۴ درصد است و متافانه کمبود شدید نیروی انسانی ، کمبود شدید وسایل پیشرفته تشخیصی و درمانی، آمار بالای عفونت های بیمارستانی در آی سی یو ، نبود پست ای سی یو به علت عدم پوشش بیمه ها، نبود دپارتمان مراقبت های ویژه در دانشگاه ها، سختی کار، عدم بازنشستگی پیش از موعد و پرداخت نشدن حق اشعه رادیو اکتیو در بیمارستان ها از جمله چالش های موجود در حوزه مراقبت های ویژه است.

مرادی مقدم افزود: ما راهی جز سطح بندی آی سی یو های کشور برای مدیریت منابع کشور داریم.

وی اظهار کرد: کنگره امسال در سه روز انجام می شود و ۳۰ قسمت مختلف دارد که تمام موضوعات مرتبط به مراقبت های ویژه مورد بحث قرار می گیرد و در این همایش بیش از ۴۱۰ نفر سخنرانی می کنند که ۱۵ سخنران خارجی از اروپا و امریکا برای این کنگره به کشور امده اند .

مرادی مقدم یاد آور شد: ۲۱۲ مقاله پذیرفته شده و ۶ کارگاه فوق تخصصی داریم و ببش از ۲هزار نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام کرده اند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار