استاندار اصفهان مطرح کرد:

تدوین بانک اطلاعاتی از جمعیت روستایی

استاندار اصفهان گفت : باید بانک اطلاعاتی دقیقی از جمعیت روستایی استان تدوین شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن مهرعلیزاده در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان اصفهان اظهار کرد: آمارها نتایج خوبی را در خصوص جمعیت نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های خوب کشورها داشتن نیروی جوان است، افزود: باید با در نظر گرفتن این آمارها و اطلاعات ارائه‌شده برای آینده برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد؛ جمعیت روستایی استان اصفهان نسبت به جمعیت شهری آن کاهش یافته است و در مجموع کل کشور جمعیت روستایی نسبت به دهه 60 حدود 4 برابر کاهش یافته است.

استاندار اصفهان کمبود آب در روستاها با توجه به مصرف اقتصادی آن را یکی از عوامل مهاجرت برشمرد و گفت: صنعتی شدن استان اصفهان و جذب نیرو از روستاها نیز از دیگر دلایل مهاجرت به شمار می‌رود؛ افزایش بیشتر جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی باعث نگرانی خواهد شد و دستگاه‌های ذیربط باید در این خصوص بسیار دقیق کار کنند تا مشاغل به نحوی در روستاها ایجاد شود که شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.

وی ایجاد و توسعه صنعت توریسم در افزایش اشتغال و کاهش بیکاری را مؤثر خواند و خاطرنشان کرد: جمعیت روستایی باید با رونق‌بخشی اقتصاد روستایی حفظ شود و تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی روستا مد نظر قرار گیرد؛ ایجاد صنایع پایین‌دستی کشاورزی در روستاها، رونق صنایع دستی و ارائه تسهیلات و امکانات توسط دستگاه‌های ذیربط در حفظ جمعیت روستایی بسیار مهم است که اعتبارات خوبی برای توسعه وضعیت معیشتی در روستاها پیش‌بینی شده است.

مهرعلیزاده با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص پیر شدن جمعیت اذعان داشت: ما به عنوان مدیران استانی موظف هستیم در این خصوص تلاش کنیم و در این راستا باید الگوهای افزایش جمعیت جایگزین الگوهای دیگر شود؛ سیاست‌های 14گانه تحت عنوان سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه‌ها دیده شده که اگر این سیاست‌ها ملاک برنامه‌ها قرار گیرد در کل کشور می‌تواند اثربخش باشد.

وی اضافه کرد: هر کدام از موارد سیاست‌های 14گانه باید در کمیته‌های 5گانه ذیل شورا بررسی شود و در این راستا حرکت کنیم، به غیر از مواردی که باید در سطح ملی پیگیری شود، مابقی موارد در کمیته‌ها بررسی و وظایف هر کمیته تفکیک می‌شود؛ کمیته‌ها باید براساس سند راهبری تدوین‌شده فعال شده، تکالیف دستگاه‌ها را مشخص و در جلسه بعدی نتایج را ارائه کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید یک بانک اطلاعاتی از جمعیت روستایی تدوین و از ارائه آمار متفاوت پرهیز شود، عنوان داشت: نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در کمیته فرهنگی بسیار مهم است، اهمیت فرهنگ‌سازی در تحقق سیاست‌های جمعیتی بر کسی پوشیده نیست و در این راستا مؤثرترین وسیله رسانه ملی است که باید اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشد.

گفتنی است در این جلسه سند راهبری جمعیت استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان رونمایی شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار