معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان /پیش‌بینی وقوع زلزله توجیه علمی دارد؟

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های علمی مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آنها را بازگو می‌کنیم.

جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان /پیش بینی وقوع زلزله توجیه علمی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، پیش بینی وقوع زلزله توجیه علمی دارد؟ و  ضرورت تغییر رویکرد اقتصادی در کشور از جمله مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

محمدصاحب‌کار خراسانی رئیس امور شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهور در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: هر ساله طی نامه‌ای اسامی شرکت‌هایی که معاف از مالیات هستند و به سازمان امور مالیاتی فرستاده می‌شود بر اساس آن نامه شرکت‌هایی که معاف از پرداخت مالیات هستند، مشخص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون اسامی شرکت‌های معاف از مالیات سال ۹۵ ارسال شده است و این شرکت‌ها در حال بررسی هستند، گفت: اسامی همه شرکت‌هایی که در سال ۹۵ معاف از مالیات بودند در حال بررسی است و همچنین لیست شرکت‌های معاف از مالیات سال ۹۶ هم در حال آماده شدن برای رفتن به سازمان امور مالیاتی است.

رئیس امور شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: اگر هر یک از شرکت‌های دانش بنیان در روند معافیت مالیاتی خود مشکل و شکایتی دارند کافی است که این موضوع را به ما اطلاع دهند تا این مشکلشان حل شود.

هارپ چیست؟

باوجود اینکه طراحان پروژه هارپ اصرار دارند که عملکرد این پروژه مانند مرکز تحقیقات رادیویی است و خطری برای دگرگونی در وضعیت آب و هوایی ندارد، اما مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که باید پژوهش‌های بیشتری درباره خطر‌های بهداشتی و زیست محیطی این پروژه انجام شود.

هارپ (High Frequency Active Auroral Research Program)، یک برنامه دفاعی نظامی مخفیانه اجرا شده به وسیله آمریکایی‌ها است که درسال‌های اخیر جنجال‌های فراوانی درسطح بین المللی ایجاد کرده است.

در وب سایت رسمی هارپ، هدف از این پژوهش، یک تلاش علمی برای مطالعه خواص و رفتار یونوسفر با تاکید خاص بر توانایی درک و استفاده از آن برای بهبود سیستم‌های ارتباطی و نظارت برهدف‌های غیرنظامی و دفاعی است.

ضرورت تغییر رویکرد اقتصادی در کشور

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ورود صنایع مهم از جمله خودروسازی به حوزه استارتاپ‌ها را زمینه‌ساز رشد اقتصاد کشور دانست و گفت: حضور صنایع بزرگ مانند خودرو به عنوان حامی و سرمایه‌گذار در عرصه کسب و کار‌های نوآور و خلاق می‌تواند زمینه‌ساز تحول این صنایع و اقتصاد کشور باشد.

وی با تأکید بر ورود عنصر نوآوری و پویایی به عنوان لازمه حرکت چرخ صنایع کشور گفت: خودروساز‌ها باید با اتصال به کسب و کار‌های نوآور، انعطاف‌پذیری و پویایی را در خود ایجاد کنند و مدل‌های تازه برای ارائه خدمات بهتر و کسب و کار خود تعریف کنند.
ستاری ضمن اشاره به نمونه‌های موفق تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان استارتاپ‌ها و صنایع گفت: اکنون کسب و کار‌های حوزه حمل و نقل درون‌شهری، حمل بار، حمل و نقل بین شهری بستر‌های خوبی هستند که با حمایت و سرمایه‌گذاری صنایع از جمله خودروسازی، سودآوری بیش‌تر و ارائه خدمات بهتر به جامعه را در پی خواهد داشت.

پیش بینی وقوع زلزله توجیه علمی دارد؟

علی مرادی رئیس مرکز زلزله نگاری کشور درمورد پیش بینی زلزله و توجیه علمی آن گفت: هنوز علم به پیش بینی زمین لرزه دست نیافته است و در دنیا تلاش بر این است تا پارامتر‌هایی را که در زمین لرزه‌های گذشته، ناهنجاری داشتند، رصد کنند و اگر دوباره روند غیر طبیعی مشاهده شد احتمال وقوع زلزله داده خواهد شد، اما کسانی که اکنون به صورت گسترده‌ای در حال پیش بینی هستند و خود را موفق اعلام می‌کنند، متأسفانه از ناآگاهی مردم در این حوزه سو‌ء استفاده می‌کنند.

مرادی افزود: به عنوان مثال اگر به داده‌های مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به طور متوسط در پنج سال اخیر هر هفته بالای ۲۹ زلزله با مقیاس بالای سه در کشور ثبت شده است؛ حال ببینید احتمال درست بودن اینکه شما اشاره خود را روی یکی از گسل‌های فعال به صورت اتفاقی ببرید و بگویید مثلا در چند روز آینده در این مکان احتمال زلزله بالای سه وجود دارد، چه قدر بالاست.

ایران جزء ۱۰ کشور با کمترین مهاجر

گزارش سالیانه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (THE CIA WORLD FACTBOOK ۲۰۱۶) در ارتباط با آمار مهاجرت کشور‌ها منتشر شد.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران با نسبت ۰/۰۷ نفر مهاجر به ازای هر هزار نفر جمعیت، در جمع ۱۰ کشور دنیا با کمترین آمار مهاجرت به خارج قرار گرفته است.

طبق این گزارش، کشور‌های سوریه با نسبت ۱۹/۷۹، اردن با ۱۳/۲۴ و مالدیو با ۱۲/۶۸ در صدر فهرست کشور‌های مهاجرفرست در دنیا قرار گرفته‌اند و در این میان کشور‌های قطر و لوکزامبرگ به ترتیب با نسبت‌های ۲۲/۳۹ و ۱۷/۱۶ در صدر کشور‌های جذب کننده‌های مهاجر به نسبت جمعیت خود به ازای هر هزار نفر قرار دارند.

در این گزارش عدد مهاجرت از ایران نسبت به سال (۲۰۱۵) از ۰/۰۸ به ۰/۰۷ کاهش یافته و میزان مهاجرفرستی عربستان ۰/۵۵ عنوان شده است.

هشدار؛ قاتل گرم در حال کشتن اقیانوس هاست + تصاویر

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تعداد مناطق مرده"بدون وجود عنصر اکسیژن محلول در آب" در برخی دریا‌های آزاد در دنیا به دلیل گرم شدن کره زمین در ۵۰ سال اخیر افزایش یافته است.

کارشناسان با بررسی مناطق مرده از سال ۱۹۵۰ تاکنون میزان مناطق مرده را ۱۰ برابر بیشتر از قبل اعلام کرده اند.

مناطق مرده (Dead zones) به بخش‌هایی از دریا‌ها گفته می‌شود که فاقد اکسیژن هستند و این سبب مرگ آبزیان و رشد نکردن گیاهان می‌شود.

محققان علت این پدیده را گرم شدن کره زمین بر اثر دگرگونی‌های اقلیمی دانسته اند و درباره اثر‌های گرم شدن کره زمین بر زندگی گیاهان و آبزیان دریایی هشدار می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله ، معاونت علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار