باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

زنگ هشدار بحران جدی انقراض پرندگان /میش مرغ ،پرنده اساطیری ایران زمین در انتظار معجزه

میش مرغ با نام علمی (Otis Tarda) پرنده ای کمیاب از راسته درناسانان و خانواده هوبره ایان است که در دشت های مسطح و دیمزارهای خلوت زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  یکی از سفارش های خداوند در قرآن کریم، اندیشه کردن در آفرینش است، خداوند از ما خواسته است تا با دقت و تأمل در پدیده های گوناگون و زیبایی های شگفت انگیز جهان هستی، هم روح زیبایی طلب خود را سیراب سازیم و هم با شناخت بیشتر درباره آفریدگار آن همه زیبایی ها، خود را به آستان او نزدیک تر کنیم.

با نگاهی توحیدی به دنیای پرندگان، این موجودات به ظاهر ساده و کوچک، به قدرت بی پایان خالق حکیم پی می بریم، این اجسام سنگین، برخلاف قانون جاذبه، از زمین برمی خیزند و ساعت ها و گاه هفته ها و ماه ها، بی هیچ مشکلی به حرکتِ سریع و نرم خود بر فراز آسمان ادامه می دهند،همه اعضای بدن آنها نیز برای پرواز هماهنگ است.

زنگ هشدار بحران جدی انقراض پرندگان /میش مرغ پرنده اساطیری ایران زمین در انتظار معجزه

بعضی از آنها هنگام پرواز، بال های خود را پیوسته می گسترانند، گویی نیروی مرموزی آنها را به حرکت در می آورد، عده ای نیز پشت سر هم بال می زنند، بعضی نیز گاه بال می زنند و گاهی بال خود را می گسترانند و گروه دیگری هم هستند که مدتی بال می زنند و هنگامی که سرعت گرفتند، بال ها را کاملاً جمع می کنند و در اقیانوس ها شیرجه می روند. به این ترتیب، همه این پرندگان شگفت انگیز، هر کدام برای خود برنامه ویژه و جداگانه ای دارند. آری، خدای سبحان، بدنِ این موجودات آسمانی را به گونه ای آفریده است که به راحتی در هوا سیر کنند و قدرتی به بال های آن ها بخشیده است تا از زمین برخیزند و دانشی به آن ها آموخته است تا با آن به پرواز درآیند.

با وجود اهمیت پرندگان در محیط زیست انقراض هر یک از گونه های پرندگان می تواند صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و چرخه حیات داشته باشد، متأسفانه برخی از گونه‌ها در حال انقراض یا در معرض خطر انقراض قرار دارند که از این میان ،میش مرغ هم در لیست پرندگان در حال انقراض قرار دارد.

میش مرغ با نام علمی (Otis Tarda) پرنده ای بزرگ جثه و کمیاب از راسته درناسانان و خانواده هوبره ایان است که در دشت های مسطح و دیمزارهای خلوت زندگی می کند و یکی از بزرگترین پرندگان ایران محسوب می شود که با طول بدن یک متر و وزن مابین  ۱۵ تا 18کیلوگرم (پرنده نر) و 5 تا 8 کیلوگرم (پرنده ماده) از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد.

زنگ هشدار بحران جدی انقراض پرندگان /میش مرغ پرنده اساطیری ایران زمین در انتظار معجزه

در گذشته زیستگاه این پرنده  استان های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان بوده است اما عوامل متعدد باعث کاهش بی‌رویه نسل این پرنده در دهه‌های اخیرگشته و جمعیت آن محدود به شهرستان بوکان شده است.

جمعیت میش مرغ بر اساس آخرین سرشماری بین 3 تا 4 هزار تخمین زده شده است اما در ایران در کمال ناباوری بیشتر از 33 پرنده نیست.

زنگ هشدار بحران جدی انقراض میش مرغ یکی از از پرندگان نادر دنیا، سالیان متمادی به صدا در آمده است اما متاسفانه اقدامات صورت گرفته از سوی محیط زیست آذربایجان غربی چندان تاثیری در ازدیاد جمعیت آن نداشته است.

این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاه های طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

اما راهکارهای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان چیست؟

ممانعت از شکار پرندگان، سعی در تغییر نگرش مردم نسبت به محیط زیست بخصوص حیات وحش از طریق آموزش‌های زیست محیطی مختلف ،حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مدنظر قرار دادن راهکارهای اجرایی جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه­ های پرندگان، هماهنگی مراکز و نهاد‌های دولتی برای مبارزه با تخریب زیستگاه‌ها ، لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان یا مسیرهای اصلی پروازشان، ، برپایی کمپین‌هایی برای آگاه‌سازی عامه‌ی مردم ، استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند صدا و سیما، مطبوعات و اینترنت در جهت آموزش بخشی می‌تواند به حفاظت از گونه‌های جانوری بسیار کمک کننده باشد.

زنگ هشدار بحران جدی انقراض پرندگان /میش مرغ پرنده اساطیری ایران زمین در انتظار معجزه

یوسفی رئیس نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آدربایجان غربی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) از مهمترین دلایل  کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر می داند.

وی با بیان اینکه اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفظ این گونه با ارزش آغاز شده است ،گفت: یکی از مهمترین کارهایی که از امسال انجام خواهد شد خرید تمام محصولات کشاورزی دشت حمامیان بوکان از کشاورزان است.

یوسفی دلیل این کار را همزمان بودن فصل برداشت مزارع گندم و نخود با فصل تخم گذاری میش مرغ عنوان و اضافه کرد: هرسال تعداد زیادی از تخم میش مرغ در این مقطع از بین می رود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش  محیط زیست آذربایجان غربی در نظر گرفتن 4 منطقه در شهرستان بوکان به عنوان پناهگاه میش مرغ و منطقه شکار ممنوع و هم چنین استفاده از گونه های خارجی برای عملیات تکثیر در اسارت و آزادسازی در طبیعت را از دیگر اقدامات برای افزایش نسل میش مرغ و جلوگیری از انقراض این پرنده با ارزش عنوان کرد.

وی با انتقاد از مسکوت ماندن طرح مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان گفت: در صورت اعطای اعتبارات و تامین نیروی انسانی می توان در این مرکز تحقیقات علمی مناسبی برای حفظ میش مرغ انجام داد.

گزارش از مهسا محسنی

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۶
گزارش جالبی بود
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۶
گزارش جالبی بود