باقرزاده کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

70 درصد تالاب گندمان آسیبی ندیده است/ آتش سوزی تالاب‌ها فاجعه زیست محیطی نیست

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقریبا 30 درصد تالاب گندمان که سال گذشته به طور کامل خشک شده بود در آتش سوخته است.

70 درصد تالاب گندمان آسیبی ندیده است/آتش سوزی های تالاب ها یک فاجعه زیست محیطی به حساب نمی آیدمسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آتش سوزی تالاب گندمان استان چهارمحال بختیاری اظهار کرد: تقریبا 30 درصد تالاب گندمان که سال گذشته به طور کامل خشک شده بود در آتش سوخته است و به 70 درصد این تالاب هیچ آسیبی وارد نشده است.

وی افزود: برنامه‌ها و پروژه‌های بسیاری را برای احیای تالاب‌های کشور و به ویژه تالاب گندمان انجام داده‌ایم و تا حدودی هم اجرای این برنامه ها موفقیت آمیز بوده است.

باقرزاده کریمی گفت: اجرای پروژه احیای تالاب گندمان به این صورت بود که با ایجاد یک دایک (پشته خاکی) در مسیرهای سیلاب و جریان‌های فصلی که از کوه به سمت تالاب روانه می‌شوند، مانع خروج این جریان‌ها از مسیر اصلی شان شویم و همین پروژه باعث پر آب شدن 70 درصد از تالاب شد.

وی ادامه داد: نیزارهای خشک شده تالاب گندمان بخش عمده‌ای از تالاب بود که دچار آتش سوزی شد و عامل انسانی علت اصلی این آتش سوزی‌ها شناخته شده است.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: وقوع آتش سوزی در تالاب‌ها به نوعی یک آفت زدایی است، چراکه ریشه اغلب نی‌های تالاب در آب است و با آتش گرفتن این نی‌ها هیچ آسیبی به ریشه آن‌ها وارد نمی‌شود.

وی افزود: این آتش سوزی‌ها به نوعی هرس طبیعی است و ما آن را به عنوان فاجعه زیست محیطی به شمار نمی‌آوریم.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: 20 درصد کربن تولیدی کره زمین از تخریب و از بین رفتن پیتلن ها است.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیتلن ها تالاب‌هایی هستند که پروفیل خاکی که در آب اشباع شده است و بقایای گیاهانی که در آن‌ها کربن وجود دارد را به صورت اشباع متان (غیرگازی) در تالاب تثبیت می‌کند.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی که در تالاب آتش سوزی می شود این گاز متان آزاد شده و بسیار اشتعالزا است.

وی ادامه داد: هرمولکول متان 16 برابر مولکول دی اکسید کربن در هوا کربن آزاد می‌کند و گاز متان 33 برابر گاز دی اکسید کربن است، بنابراین با تولید این گاز اتفاق ناگواری برای کره زمین رخ می‌دهد.

باقرزاده کریمی اظهار کرد: 20 درصد گرمایش زمین از طریق گازهای گلخانه‌ای است که همین مسئله باعث آلودگی کره زمین می‌شود.

انتهای پیام/

سوختن 30 درصد تالاب گندمان در آتش سوزی‌های اخیر

برچسب ها: محیط زیست ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
تالاب آتش سوزی شده است ؟؟؟؟؟
آخرین اخبار