گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملت ها/برندسازی راهی موفق برای جذب گردشگر

گردشگری فرهنگی فرصتی عالی برای کاشتن و برداشتن ایده های برادری در سرتاسر جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  باتوجه به اهمیت موضوع  مهم گردشگری بخصوص لزوم گردشگری فرهنگی در جامعه و اینکه همدان یکی از استان های توریستی شناخته شده  و جاذبه های تاریخی وگردشگری بسیاری را به خود اختصاص داده است تا آنجا که  به عنوان پایتخت تاریخ وتمدن نام گذاری شده برآن شدم که به ماهیت این موضوع بپردازم. در این گزارش با روش های متنوع گردشگری نیز آشنا خواهیم شد.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها

 به داخل شهررفتم وبا چند نفرازهمشهریان درباره لزوم گردشگری فرهنگی پرسیدم.

گردشگری فرهنگی موجب تقویت فرهنگ، احیا و زنده شدن الگوها و میراث فرهنگی جامعه میزبان می شود این شروع صحبت های آقای شاهیدفر بود.

اوکه یکی کارمندان آموزش پرورش است، نظر خود را درباره این موضوع اینگونه گفت: شیوه های زندگی فرهنگ های دیگر و اختلاف فرهنگ ها، جاذبه و محرک اصلی گردشگری و از اصلی ترین انگیزه های حرکت مردم است.

شاهید فراضافه کرد: درهرجامعه وکشوری انسان هایی هستند که باید گفت متعلق به تعصب های فرهنگی ونژادی خود هستند.

وی می گوید: گردشگری فرهنگی به گردشگران خود توانایی و بینش و دانش بسیار مهمی را ارائه می دهد.

سری به لالجین پایتخت سفال ایران زدم و در یک کارگاه سفالگری با گردشگران و توریست های کشور روسیه برخورد کردم و با یک زوج روسی دراین زمینه هم صحبت شدم.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها

الکس گردشگر و توریست روسی و شغل او یک هنرمند است که همدان را برای سفر خود انتخاب کرده او نظر خود را اینگونه گفت: جاذبه های گردشگری همدان جالب و وسیع است وخوشحالم که همدان را برای سفرم انتخاب کرده ام.

وی گفت: از قبل شنیده بود که در کشور ایران شهری به نام همدان وجود دارد که اماکن تاریخی  وگردشگری زیبایی دارد همچنین  مقبره دانشمند بزرگ بوعلی سینا که همه جهان از وصفش می گویند متعلق یه این شهر است.

 این شهروند روسی گفت: الان چند روز است که در همدان هستم ودر بازدید هایی که از اماکن گردشگری وتاریخی داشتم با برخی گردشگران ایتالیایی نیز برخورد کردم، خوشحال شدم والبته که جای هیچ تعجبی هم نداشت چراکه همدان می تواند مقصد اصلی بسیاری از گردشگران باشد.

خانم کانیا هم همسر اقای الکس است که او هم نظر خود را بیان کرد.

او با تایید صحبت های همسر خود اضافه کرد: کشور ایران بسیار کشور جذاب ودیدنی است و مردمان خونگرمی دارد هفته پیش ما به شهر شیراز ،شهر حافظ وسعدی معروف جهان رفتیم  که استقبال گرم مردمان آن روبرو شدیم .

کانیا می گوید :  کسانی که وارد ایران و استان های آن می شوند با چهره ای زیبا ، مثبت  واحساس گرم آنها برخورد می کند  ومن متوجه شدم که نباید بر اساس گفته ها دیگران مردم کشورها و جوامع دیگر را قضاوت کرد، باید از نزدیک دید و با فرهنگ ها واخلاق های آنها آشنا شد.

او گفت :به جرات می توانم بگویم تبلیغات مناسب یکی از راهکار های اصلی شناختن برای جذب گردشگران در تمام جوامع است. 

 همسر الکس گفت: گردشگری فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که می تواند زمینه پیشرفت و گسترش فرهنگ را فراهم کند.
بر این اساس با مدیرمیراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان همدان به گفتگو نشستم.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها

 آمادانا گنجینه نهفته گردشگری فرهنگی

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: هر جامعه ای برای پیشرفت در اهداف سازنده و گسترش فرهنگ خود باید هم میزبان گردشگری فرهنگی باشد وهم خود گردشگر میهمان فرهنگی دیگر جوامع گردد.

وی افزود: اگر به موضوع مهم و درک واقعی وفلسفه ی گردشگری فرهنگی ولزوم آن در جامعه  اهمیت داده نشود، آشکار است که با رشد گردشگری وبه چالش کشیده شدن مفهوم واقعی گردشگری فرهنگی در مطالعات انتقادی و پست مدرن، مباحث و مفهوم واقعی مرتبط با گردشگری فرهنگی نیز تغییر خواهد کرد و این امر صدمه ی بسیار جدی و به صورت گام به گام به پیکره گردشگری فرهنگی وارد خواهد ساخت.

مالمیر ادامه داد: یکی از دلایل بسیار مهم  درخصوص بررسی لزوم گردشگری فرهنگی در جامعه ، نیاز ضروری انسان به رشد فکری و کسب اطلاعات لازم برای زندگی کردن اجتماعی و تعاملات بیشتر با جوامع دیگر و بالا بردن سطح و جایگاه فرهنگی خود و جامعه ی خود است.

 مالمیر با اشاره به اینکه در جامعه ای که گردشگری فرهنگی آن به مفهوم و ارزش واقعی اش وجود نداشته باشد ، ضربه ی بسیار محکم وقدرتمندی به پیکره فرهنگ و پایه ارزش های انسانی جامعه ی خویش وارد می سازد، خاطرنشان کرد: جامعه ای که اعضای آن دارای فرهنگ و بینش آگاهانه ای نباشد  وبا دیگر جوامع بشری تعامل نداشته باشد آن جامعه به سوی نابودی سوق داده خواهد شد.

مدیرمیراث فرهنگی استان اظهار داشت: باید گفت اولین دست نوشته ها و تجربیات سفر به تمدن های باستانی و خاورمیانه، آسیا ومدیترانه باز می گردد، و آنها در مورد هنر گردشگری ویا مسافرت کردن، آداب و سنن ها، میهمان نوازی ها و زبان گوناگون اقدام مختلف  وسخن ها گفته اند.

این مسئول با بیان اینکه صنعت گردشگری نقش به سزایی در رشد اقتصادی و نمایاندن پیشینه ی تاریخی و فرهنگی کشورها ایفا می کند، یادآورشد: گردشگری، ارتباطات فرهنگی میان ملت ها را تقویت می کند همچنین  موجب بالندگی و شکوفایی تبادلات اجتماعی و فرهنگی کشورها می شود.

مالمیر گفت: در این میان  می توان به یکی از انواع گردشگری اشاره کرد و آن هم گردشگری فرهنگی است که در این حوزه به جذابیت های فرهنگی توجه ویژه ای شده است.

وی اظهار داشت: گردشگران فرهنگی از محل سکونت خود به مکان هایی که جاذبه ی تاریخی، فرهنگی، ادبی و یادمانی دارند سفر می کنند واین بازدید و جا به جایی به قصد کسب اطلاعات و برآورده شدن نیازهای فرهنگی نقش بسزایی دارد.

مدیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گردشگری فرهنگی نقش مهمی درایجاد تغییرات فرهنگی دارد، افزود: این امرموجب رواج و تقویت عناصر فرهنگی مثبت می شود و هم ناهنجاری اجتماعی در یک فرهنگ را ایجاد می کند.

این مسئول با اشاره به اینکه گردشگری انواع  مختلف وتنوع زیادی دارد خاطر نشان کرد: امروزه گردشگران داخلی وخارجی طبق سلیقه ها وعلاقه خود سفر می کنند، طبیعت گردی،گردشگری تاریخی،گردشگری مذهبی از جمله عنوان هایی است که مخاطب خاص خود را دارد که می توان از آنها بعنوان  زیر مجموعه  گردشگری فرهنگی یاد کرد.

وی اضافه کرد: گردشگری فرهنگی یک گردشگری عام محسوب می شود چرا که در آن از آداب و رسوم،نوع پوشش،گویش ها، غذاهای سنتی و محلی شهر یا کشور و حتی بناهاو رویداداهایی که شان فرهنگی دارند وجود دارد.

مالمیر یادآور شد: استان همدان بدلیل ظرفیت های فرهنگی که داراست در این حوزه می تواند نقش موثری در جامعه و دنیا ایفا کند ، چرا که استان همدان استانی است که در آن ادیبان وشاعران همچون باباطاهر،میرازاده عشقی،علماء و مفاخرزیادی از جمله آقا نجفی،سید جمال اسد آبادی، آیت الله العظمی ملاعلی معصومی همدانی ، عین القضات و دانشمند بزرگ جهان ابوعلی سینا را در خود گنجانده است که نقش بسزایی در تاریخ وهنر وفرهنگ استان داشته است.

وی هنر را فرهنگ وتنوع قومیت ها معرفی کرد وابراز داشت: گردشگری هنری نیزیکی از انواع گردشگری ها است که می تواند گردشگران را به خود جذب کند چرا که هنر همیشه ماندگار است.

مالمیر ادامه داد: باید گفت استان همدان همچنین درحوزه هنر وصنایع دستی نقش اساسی و منحصر به فردی را در کشورو دنیا از خود به جای گذاشته است که ازجمله می توان به گره چین چوب، مینای شیشه، مبل منبت، مروار بافی و سفال شهرلالجین اشاره کرد، البته ناگفته نماند که سفال لاله جین ثبت جهانی شده است.

وی ادامه داد: اکثریت گردشگران خارجی که همدان را برای سفر خود انتخاب می کنند علاقه بسیاری برای بازدید از امکان تاریخی وفرهنگی استان دارندوبا هیجان خاصی از این اماکن بازدید می کنند.

بوم گردی ظرفیت پنهان گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بوم گردی بعنوان یک گردشگری فرهنگی محسوب می شود اظهارداشت: بوم گردی ظرفیت پنهان گردشگری است که به شکل خلاصه  می توان آن را بزرگداشت فرهنگ پیشینیان و حفظ حرمت طبیعت دانست.

مالمیر بیان کرد: در واقع بوم گردی واژه ای نو و بیگانه نبوده ونیست، بلکه همان رفتن وماندن در طبیعت ولذت بردن در آن است ، سفری است که موجب رشد، نمو وپایداری محیط زیست وفرهنگ وبهبود یک منطقه خاص گردشگری از گذشته های دور تا کنون گردد.

وی گفت: بوم گردی که نشان از فرهنگ و آداب وسنن قدیم است در حقیقت با دوام ترین نوع گردشگری و طبیعت گردی که با حفظ محیط زیست هم سازگاری دارد.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها

 توسعه اقتصاد بومی با رشد اقامتگاه‌های بوم گردی

مدیر کل صنایع دستی وگردشگری استان ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین خط‌ مشی‌های گردشگری که در دو دهه گذشته به شکل  جهانی مورد توجه قرار گرفته، رشد فزاینده گرایش به کسب‌وکارهای کوچک گردشگری است.

وی افزود: اقامتگاه‌های بومگردی نیز از جمله کسب و کارهای کوچکی هستند که از طریق توسعه بوم گردی  ایجاد شده و به اقتصاد بومی و محلی خانواده‌های روستایی کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه درایام نوروز سال گذشته 176 برنامه در اماکن گردشگری و روستاهای هدف گردشگری با عنوان مختلف ومتعدد از جمله بوم گردی انجام شد یادآورشد: ما آیین هایی زیادی  داریم که در ایام نوروز سال گذشته مورد توجه بسیاری از گردشگران وتوریست های خارجی قرار گرفت چرا که پشت این آیین ها فرهنگ غنی و عمیق ایرانی نهفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه صنعت گردشگری روبه رشد است اظهار داشت: برای رسیدن به هدف اصلی در صنعت گردشگری فاصله زیادی داریم اما سرمایه گذاری در این زمینه افزایش یافته است.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها

گردشگری مذهبی فرهنگ کهن مسلمانان

مدیر کل میراث فرهنگی همدان به گردشگری مذهبی در بین مسلمانان جهان هم اشاره کرد وادامه داد: گردشگری مذهبی  به عنوان یک فرهنگ کهن و قدیمی ویک سنت دیرینه ای در بین مسلمانان بر اساس تاریخ اسلام وجود داشته است، همدان هم ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری مذهبی دارد.

برند سازی گردشگری را توسعه می دهد

وی در پایان گفت: یکی از روش ‏هایی که در حوزه گردشگری باید به آن توجه ویژه شود برند سازی است برند سازی موجب رقابت برای جذب گردشگران می شود؛ استان همدان در این زمینه گام هایی برداشته وامیدواریم نخستین استانی باشیم که برند سازی را در کشور ایجاد کنیم.

می توان گفت گردشگری می تواند موجب ارتباط هایی برای تماس های فرهنگی شود یعنی بوجود آوردن شرایطی که گردشگران بتوانند خودشان فرهنگ بومی را از نزدیک لمس کنند، بنظر می آید گردشگران فرهنگی معمولاً از گردشگران معمولی فرهیخته تر هستند و نسبت به تاثیرات گردشگری بر مردم محلی محیط زیست و فرهنگ جوامع حساس تر و دقیق تر تاثیرمی گذارند.

گردشگری فرهنگی می‌تواند با شناسایی فرهنگ‌های خاص و ترویج آنها موجب افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به سنت‌های بومی ومحلی شود، در ضمن در سایه این صنعت کمک شایانی در جهت حفظ هنر و صنایع دستی جامعه میزبان می‌شود، یک گردشگرفرهنگی ، فرهنگ جامعه میزبان را به سایر جوامع و فرهنگ‌ها معرفی می‌کند. دوم اینکه صنعت گردشگری فرصتی برای ساکنان ایجاد می‌کند تا فرهنگ خود را مستقیم و بدون واسطه و به شکل واقعی به علاقمندان عرضه کند در نتیجه این عمل به موجب  تقویت وافزایش غرورملی ،فرهنگی وهمبستگی جامعه میزبان و افزایش حد تحمل آنان در برابر فرهنگ‌های دیگر می‌شود.

  حضور گردشگران در برخی مناطق موجب افزایش تولید محصولات بومی و رونق صنایع دستی و محل می شود، باتوجه به اینکه استان همدان  در زمینه گردشگری فرهنگی حرف هایی برای گفتن دارد .

همدان با داشتن شاعربزرگی چون باباطاهرعریان که خود شهرت جهانی دارد متاسفانه نامی از وی در تاریخ تقویم وسالنامه یاد نشده است چه خوب است که تقویم نویسان نگاهی یا نیم نگاهی به این مشاهیر شناخته شده ی جهانی داشته باشند وتقویم ایران را با نام چنین بزرگوارانی مزین کنند.

گردشگری فرصتی بی نظیر برای تبادل فرهنگ ملتها
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم   به دریا بنگرم دریا ته وینم

بهر جا بنگرم کوه و در و دشت   نشان روی زیبای ته وینم    

گزارش از زهرا جعفرپور

انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.