رئیس مرکز تحقیقات چاقی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تحرک خط مقدم سلامت جامعه است/ نیاز ۹۰ درصد افراد چاق به درمان‌های جراحی

پازوکی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی در مبارزه با چاقی است، گفت: بیش از ۹۰ درصد چاقی‌ها به درمان‌های جراحی نیاز دارند.

تحرک خط مقدم سلامت جامعه است/ نیاز ۹۰ درصد افرد چاق به درمان‌های جراحیبالای ۹۰ درصد چاقی‌ها نیاز به درمان جراحی دارندپازوکی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایراندر گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛عنوان کرد: در بسیاری از موارد جنبه ژنتیکی، عوامل محیطی و سبک زندگی و روند چاقی تاثیرگذارند و تحقیقات نشان داده قرار گیری در محیط‌هایی که افراد چاق با تغذیه نامناسب، کم تحرکی و استرس‌های زیاد مواجه‌اند اختلال خوردن و چاقی دو چندان می‌شود.

 وی افزود: طی بررسی‌های گوناگون افراد چاق عمر کوتاه‌تری نسبت به سایرین دارند و کاهش کیفیت زندگی و تشدید عوارض بیماری‌ها در این گروه‌ها دیده می‌شود.

 رئیس مرکز تحقیقات چاقی بیان کرد: برخلاف گذشته که بچه چاق را سالم می‌دانستند امروز باید بدانیم چاقی یک معضل و بیماری‌ است باید بچه چاق از ذهن‌ها پاک شود و سلامت جایگزین این موضوع در افراد جامعه شود.

 وی گفت: نمایه توده بدنی در کودکان از موضوعاتی است که باید مد نظر والدین و متخصصان اطفال قرار گیرد زیرا کودکان چاق در آینده با بیماری‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند و از ابتدای سال‌های کودکی باید روی تغذیه، تحرک و سبک زندگی کودکان برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در بزرگسالی شاهد عوارض ناشی از بیماری‌ها، هزینه‌های بالای درمان چاقی و عوارض روانی ناشی از آن نباشیم.

 رئیس مرکز تحقیقات چاقی اظهار کرد: گام اول کاهش وزن رژیم غذایی است که باید تحت نظر یک متخصص تغذیه و پزشک انجام شود زیرا افراد با چاقی‌های مفرط اگر بیش از سه بار شکست درمانی داشته باشند نیازمند درمان‌های خاصی هستند و باید از درمان خودسرانه که منجر به عوارض متعدد می‌شود دور بمانند.

3 درصد افراد چاق به درمان های طبیعی جواب می‌دهند

 پازوکی گفت: 3 درصد افراد چاق با روش‌های سبک زندگی سالم نظیر تغذیه و تحرک و غیره جواب می‌دهند و در طولانی مدت کاهش وزن پیدا می‌کنند اما بالای 90 درصد افراد چاق احتمال زیاد نیاز به درمان جراحی دارند که باید به مراکز تخصصی مراجعه نمایند.

 وی اظهار کرد: درمان افراد چاق باید به صورت تیمی باشد که در این تیم متخصصان تغذیه،‌ پزشکان، متخصص پزشکی ورزشی، روان‌شناس و روانپزشک حضور دارند و مهمترین عضو تیم درمانی خود فرد است که باید ملاحظات درمانی را در طولانی مدت انجام دهد.

 پازوکی از فعالیت مراکز تحقیقات چاقی در بیمارستان رسول اکرم و برخی مراکز دیگر که به صورت دولتی فعالیت می‌کنند خبر داد و تصریح کرد: تحقیقات چاقی در کشور گام‌های خوبی را آغاز کرده و افراد می‌توانند با کسب اطلاعات بیشتر در این مراکز از خدمات پژوهش محور درمان چاقی بهره‌مند شوند.

 وی در پایان سکته مغزی، فشار خون بالا، سرطان‌ها، تشدید عوارض بیماری‌های استرسی، عضلانی، بیماری‌های قلبی و غیره را دستاورد افزایش وزن عنوان کرد و گفت: باید موضوع کاهش وزن و تحرک را خط مقدم سلامت بدانیم تا با آگاه‌سازی جامعه شاهد کاهش عوارض ناشی از چاقی باشیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: چاقی ، اخبار پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار