باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی

آلودگی های متعددی مانند آب و هوا و محیط زیست در جهان امروز بسیار شایع و وگسترده است که نه تنها زیستن موجودات زنده را تهدید می کند در نهایت وابستگی حیات انسان به حیات جانوران و گیاهان ، ادامه مسیر برای حیات انسان دشوار خواهد شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ یکی از آلودگی های امروز در محیط زیست وجود پسماندها در رودخانه و دریا ها ست که علاوه بر آنکه مسیر را برای عبور آبهای روان رودخانه ها مسدود کرده ، زندگی موجودات آبزی را نیز به خطر انداخته است .

استان گلستان با داشتن رودخانه های فصلی و دایمی متعدد هم از مشکل آلودگی رودخانه ها رنج می برد ، در این میان آلودگی گرگان رود یکی از مهمترین رودخانه های شیلاتی این استان تهدیدی بسیار مهم است چرا که با هربارجاری شدن ، زباله های زیادی را با خود به دریای خزر می برد.
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


رود گرگان یا گرگان‌رود از رشته‌کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی ۲۵۰کیلومتر و گذشتن از نواحی گوکلان نشین ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیهٔ خواجه نفس در نزدیکی بندر ترکمن به دریای خزر می‌ریزد.

اهمیت این رودخانه از جایی بیشتر می شود که محل زندگی و زاد و ولد ماهیان استخوانی و خاویاری است و آلودگی آن مساوی است با تهدید جان آبزیان دریا
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


گلعی پور کارشناس محیط زیست استان در این باره در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت:گرگان رود یکی از رودهای مهم شیلاتی است که محل زندگی انواع ماهی خاویار واستخوانی بوده است که اکنون حجم زیادی از زباله ها در بستر این رودخانه جا خوش کرده اند و شرایط کنونی رودخانه به نحوی است که شاید نتوان آن را رودخانه نامید ، بلکه تبدیل به فاضلاب مردم شده است.
 
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


یازرلو مدیر عامل شرکت پسماند استان گلستان هم در این باره گفت : گرگان رود در مسیر خود از شهرها و روستاهای بسیاری می گذرد و در جایی مانند شهرستان آق قلابا حجم زباله بسیاری مواجه می شود ، در این شهرستان روزانه حدودا ۲۰ الی ۲۱ تن زباله تولید می شود که بخشی از آن با ورود به رودخانه محیط زیست را تهدید می کند .

وی ادامه داد: راههای اصولی برای ساماندهی زباله ها آموزش اولیه مردم ، برنامه ریزی صحیح و تفکیک زباله در مبدا است که می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی این رود خانه باشد.



نقش شرکت های پسماند در کاهش زباله ها



توسعه و فعال بودن شرکت های پسماند و استفاده از افراد تحصیلکرده در رشته های تحصیلی مرتبط و مدیریت صحیح و استفاده از نیروهای دلسوز و مجرب می تواند در بازیافت زباله ها تاثیر گذار باشد .
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


خانم امانی داز مدیر شرکت پسماند در آق قلا یکی از افراد تحصیل کرده بخش بهداشت محیط گلستان است که سعی کرده در شهرستان اق قلا به روند کاهش میزان زباله کمک کند.

امانی داز در این باره در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: با توجه به رشته تحصیلی مرتبط ایده ای در خصوص بازیافت زباله ها به ذهنم رسید و فکر کردم شاید بتوانم قسمت عمده ای از پسماندهای قابل بازیافت را جمع آوری و تفکیک کنیم تا در رودخانه ها رها نشوند.

امانی داز افزود: ابتدا به ۶ نفر از فارغ التحصیلان رشته بهداشت و محیط آموزش داده و بعد برای توسعه و گسترش فرهنگ تفکیک زباله آموزشهای لازم به مردمی بومی و محلی ارائه شد .

وی ادامه داد : برای شروع این کار با کمک ۱۲ راننده زباله های تفکیک شده جمع آوری و بعد بسته شده و درنهایت به کارخانه های بازیافت ارسال می‌شود.

مدیر شرکت پسماند شهرستان آق قلا گفت : ماهانه در این شهرستان به میزان ۴۰ تن زباله خشک از سطح شهر جمع آوری می شود.
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


امانی داز به اهمیت بازیافت زباله و کاربرد مجدد آن اشاره کرد و گفت : مشارکت مردم در طرح بازیافت به کاهش زباله ها کمک می کند و زباله های بازیافت شده در تولید الیاف پلاستیکی کاربرد دارند .
 
تهدید رودخانه های شمال کشور با زباله های خانگی


وی درپایان به مشکلات و موانع برای ادامه مسیر اشاره کرد و گفت : بدعهدی شهرداری نسبت به وعده خویش که همان اختصاص مکان مناسب برای بازیافت زباله است یکی از مشکلات ما است و دیگر اینکه باید ضایعاتی های داخل شهر نیز ساماندهی شوند.

اگر چه اقداماتی مانند آموزش و اطلاع رسانی مردم و اجرای طرح بازیافت زباله درمان تخریب محیط زیست نیست ، اما می تواند مرهم باشد ، مرهمی برای کاهش آلودگی رودخانه هایی که به دریای شمال کشور منتهی می شوند.
 
گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام/گ/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
ارتش و بچه های مدرسه .دبیرستان .دانشگاهی را یک روز در هفته برای جمع اوری اشعال ببرید .تا یاد بگیرند دیگه اشعال نریزند .حتی بچه های مهد کودک .کسی باید به این مردم متمدن یاد بده .به محیط زیست احترام بگذارند