کلانتری خبر داد

۵ کلانشهر کشور علاوه بر تهران مشکل آلودگی هوا دارند/ پایتخت کمترین آسیب را با وجود سدهای اطراف در خشکسالی خواهد داشت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل آلودگی هوا امسال تنها مربوط به تهران نبوده و ۵ کلانشهر دیگر هم با این مشکل مواجه اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک، نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران صبح امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد حسین مقیمی استاندار تهران، و سایر اعضاء به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در محل استانداری تهران تشکیل شد.

کلانتری در این نشست با اشاره به اینکه وارونگی هوا و کمبود بارش در فصل پاییز و زمستان باعث تشدید آلودگی هوا و بروز خشکسالی برای آینده می شود، افزود: امسال از پاییز دچار کمبود بارش شدیم و در آینده شاهد خشکسالی خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تهران کمترین آسیب را با وجود سدهای اطراف در خشکسالی خواهد داشت و کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان با وجود آب کم سد زاینده رود دچار خشکسالی خواهند شد، تصریح کرد:علت بروز ریزگردها در استان خوزستان و استان های اطراف عدم تخصیص حقابه های محیط زیستی است و منشأ ریزگردها در این فصل ۱۰۰ درصد داخلی است و باید با تامین حقابه این مشکل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در فصل سرما 3 درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهای سواری، ۱۱ درصد موتورسیکلت است، اظهار داشت: ۶۷ درصد این آلودگی مربوط به کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده است و در حال حاضر از سوی استانداری تهران از تردد کامیون های فرسوده در سطح شهر جلوگیری می شود.

کلانتری با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا امسال تنها مربوط به تهران نبوده و ۵ کلانشهر دیگر هم با این مشکل مواجه اند، گفت: برای بهبود وضع هوا در کلانشهرها باید به مدیریت و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ساماندهی ساخت و سازها و اصلاح کیفیت سوخت به ویژه گازوئیل توجه شود، البته اینکه دولت در صدد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است اما در این بخش امکانات دولت محدود و نیاز به همکاری شهرداری و بخش خصوصی است.

سهم 19 تا 20 درصدی کارخانه‌های استان تهران در آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کارخانه ها در استان تهران ۱۹ تا ۲۰ درصد در آلودگی هوا سهم دارند، گفت: با اجرای قانون هوای پاک از تولید خودروهای غیراستاندارد جلوگیری می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر کمبود آب است، گفت: هر کشوری در دنیا فقط مجاز به استفاده از ۴۰ درصد آب تجدید پذیر است اما ایران از این منبع ۱۱۰ درصد برداشت می‌کند، زیستگاه‌ها با کمبود آب مواجهه است و حفظ این ۱۷ میلیون هکتار کار سختی است، چراکه منابع ژنتیکی باید برای نسل آینده حفظ گردد.

٣٥٠٠ اتوبوس فرسوده در تهران تردد دارند

محمد حسین مقیمی استاندار تهران در این نشست با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل حمل و نقل عمومی است، افزود: یکی از مسائل عمده در آلودگی هوای تهران وجود اتوبوس‌های فرسوده است که بنا به گزارشات اعلام شده از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که در سطح شهر تردد دارند ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه در خصوص تاکسی‌ها اقدامات خوبی انجام شده است،اما همچنان باید درصدد نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوده و از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی برای تردد استفاده کرد، اظهار داشت: از طرفی باید فضا را برای جذب سرمایه‌گذار در تولید این نوع وسایل حمل و نقل بیش از پیش فراهم کرد.

مقیمی در ادامه به فرایند زباله‌سوزی در سطح شهر اشاره داشت و گفت: زباله‌سوزها و پسماندها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا هستند که در این زمینه فرمانداران و دهیاران مکلف به مقابله با این معضل هستند و البته باید محلی برای سوزاندن پسماندها نیز مشخص شود.

وی فعالیت واحدهای شن و ماسه و ریزگردهای ناشی از آن را یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: جهت مقابله با این معضل در گام نخست مجموعه مدیریت شهری ، توسعه فضای سبز و درختکاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد و در این راستا هزار هکتار فضای سبز در جنوب و ۲۰۰ هکتار نیز در غرب استان تهران ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار