معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

منتظر تصویب دولت برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم هستیم

کشاورز در خصوص تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم گفت: در مرداد ماه قیمت را به دولت اعلام کردیم و هنوز منتظر تصویب آن هستیم.

منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی از سوی دولت هستیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در آیین آغاز پنجمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران که در بوستان گفتگو برگزار شد، اظهار کرد: حداقل تعرفه برای واردات سموم کم خطر در 2 تا 3 سال اخیر، معادل 5 درصد در نظر گرفته شده است، ضمن آن که کمیته خاصی هم جهت رفع مشکلات واردکنندگان‌ تعریف کرده‌ایم.
 
وی افزود:‌ بنا به درخواست وزیر جهاد تصمیماتی مبنی بر ورود جدی به مواد بیولوژیک‌ اتخاذ شده است و از تمامی فعالان تقاضا داریم که فعالیت خود را در این زمینه  با ما افزایش دهند.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از مصرف بالای ضایعات در بخش کشاورزی، گفت: ضایعات بالای محصولات کشاورزی هدر رفت 9 میلیارد متر مکعب‌ آب را به همراه دارد که در صورت کاهش عوامل خسارت زا نظیر آفات می‌توان میزان هدر رفت آب را به طور چشمگیری کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه مصرف کود تاثیر بسزایی در خسارت های جدی از قبیل سرمازدگی و خشکی دارد، افزود: با توجه به تاثیر نهاده‌های کشاورزی با کاهش مصرف آب، فرمول اصلاح تغذیه خسارت ها را در بخش به حداقل ممکن خواهد رساند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عملکرد تولید گوجه فرنگی در استان گلستان به 110 تن در هکتار می رسد، افزود: عملکرد در تولید گندم بالا نیست، چراکه تولیدکنندگان فکر می‌کنند بیماری گندم فانتزی است و آن را جدی نمی‌گیرند.

کشاورز با اشاره به ضرورت توسعه گلخانه‌ها گفت: با توجه به بحران منابع آبی چاره‌ای جز توسعه گلخانه‌ها نداریم و با توجه به رطوبت بالای فضای گلخانه فعالان بخش خصوصی باید خدمات بیشتری به تولیدگنندگان‌ دهند، چراکه در صورت بروز یک بیماری کوچک همانند آنفولانزای مرغی، کل گلخانه را در بر می‌گیرد.

 به گفته وی؛ با توجه به آنکه در فضای گلخانه نسبت به فضای آزاد، باید مراقبت بیشتری در تولیدات به عمل آوریم، از صفر تا صد این پروژه را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، چراکه کشاورزی بخشی از اقتصاد است که باید مسائل زیست محیطی و پایدار در آن رعایت شود.

مصرف سالیانه رقمی حدود 2 میلیون و 300 هزار تن انواع کود شیمیایی در کشور

این مقام مسئول به اهمیت استفاده از نهاده‌هایی همچون بذر مناسب و آفت‌کش‌ها اشاره کرد و گفت:‌ در کشور ما سالیانه رقمی حدود 2 میلیون و 300 هزار تن انواع کود شیمیایی مصرف می‌شود که یک تا 1.5 میلیون تن کودهای آلی و 200 تا 300 هزار تن کود بیولوژیک است.

وی در ادامه تصریح کرد: کود و سم به نسبت تولید کمتر از نصف مصرف می‌شود و با وجود اینکه یک درصد کشاورزی دنیا را داریم، اما کمتر از 0.6 درصد آفت‌کش‌ها را استفاده می‌کنیم.

کشاورز همچنین در مورد راهکارهای دولت برای ترویج استفاده از کودهای بیولوژیک که آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند، یادآور شد: این کودها در دهه هفتاد در دستور کار قرار گرفت و در برنامه ششم به طور ویژه عنوان شده که تولید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا تولید افزایش یابد و سهم قابل توجهی در مصرف عناصر آفت‌کش‌های بیولوژیک دیده شده که نمونه آن تخم پارازیت است که تاکنون دولت آن را تولید می‌کرد، اما اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.

کشاورز ادامه داد: با توجه به مذاکرات با شرکت‌های معتبر و شناخته شده جهانی از بخش خصوصی تقاضا داریم که تولیدکنندگان‌ را در جهت تامین سموم مورد نیاز ، حمایت کنند.

 این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه منبع اصلی تامین اعتبارات بخش، بانک کشاورزی است، بیان کرد: بانک کشاورزی را بانک اقتصادی بخش می‌دانیم که همواره  برای پروژه‌هایی مربوط به توسعه مکانیزاسیوم‌، توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس با کارمزد‌ 3 درصد، تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که بالاخره تکلیف نرخ خرید تضمینی با گذشت 5 ماه از آغاز کشت گندم چه شد، گفت: از من سؤال نکنید؛ چراکه وزارتخانه در مرداد ماه قیمت را به دولت اعلام کرده است و ما هنوز منتظر تصویب آن از سوی دولت هستیم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار