ظهوری حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا مخالف پیگیری مذاکرات صلح افغانستان است/ صداقت آمریکا در فشار به پاکستان قابل قبول نیست

کارشناس مسائل افغانستان گفت: دولت افغانستان اگر خوب مدیریت کند می تواند مذاکرات صلح را ادامه دهد در حالی که آمریکا مخالف مذاکرات صلح است.

آمریکا مخالفت پیگیری مذاکرات صلح افغانستان است/ صداقت آمریکا در فشار به پاکستان قابل قبول نیست«سید وحید ظهوری حسینی»، کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت افغانستان اگر خوب مذاکرات صلح را مدیریت کند می تواند آن را ادامه دهد در حالی که آمریکا مخالف مذاکرات صلح است.

وی اظهار داشت: شرایط افغانستان فعلا در حالت بسیار وخیم امنیتی به سر می برد و مشکلاتی که فعلا در افغانستان وجود دارد به مراتب سنگین تر و سخت تر از گذشته شده است؛ معمولا در زمستان ها عملیات های گروه های مخاصم به دلیل سرمای هوا و شرایط اقلیمی و یا به دلیل تجدید قوا کاهش پیدا می کرد اما متاسفانه در این اواخر عملیات ها در زمستان به مراتب بیشتر شده و وضعیتی که ما در پیش رو داریم نشان می دهد که ممکن است در فصل بهار شرایط به مراتب وخیم تری وجود داشته باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: روی هم رفته وضعیت متزلزل افغانستان یک مشکل اساسی برای جامعه و مردم و حتی کشورهای منطقه وجود آورده است؛ با وجود اینکه افغانستان به دنبال مصالحه ملی است و سعی می کند که گروه های متخاصم را به پروسه صلح دعوت کند و آنها را به تمکین از حاکمیت برساند اما می بینیم که دخالت هایی از داخل و خارج این کشور صورت می گیرد تا روندی که به دنبال صلح است به نتیجه نرسد.

دکتر ظهوری تاکید کرد: آمریکا به نحوی می خواهد از شرایط منطقه استفاده را کافی ببرد و بر همین اساس، در گذشته نیز از پاکستان به عنوان یک حربه استفاده می کرد؛ پاکستان یک کشور مستقل است و به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که کشورهای خارجی مانند آمریکا در امور داخلی آنها دخالت کند اما دخالت آمریکا به حدی رسید که پاکستانی ها نیز مقابل آمریکا ایستاند. با این وجود، پاکستانی ها علاقمند هستند که هم افغانستان و هم آمریکا را داشته باشند و هم شرایط امنیتی خود را از این طریق تامین کنند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان بیان داشت: صداقت آمریکا مسلما قابل قبول نیست و به هیچ وجه آمریکا از دوست دیرین خود مانند پاکستان نخواهد گذشت زیرا موقعیت استراتژیک پاکستان برای آمریکا بسیار مهم است؛ اما رابطه ای که میان افغانستان و پاکستان به وجود آمده و مشکلاتی که ممکن است تا حدودی پاکستان را وادار به تمکین از آمریکا کند و همچنین ارتباط افغانستان و هند و رقیب بودن هند با پاکستان، همه اینها یک معما و کلاف سر در گم است که به شکلی پاکستان را در مقابل آمریکا قرار داده و آمریکا نیز می خواهد با فشار بیشتر بر این کشور استفاده بیشتری ببرد.

سید وحید ظهوری‌حسینی گفت: موضوعات منطقه درباره افغانستان بسیار بغرنج است؛ افغانستان می خواهد گفتگوهای صلح را پیگیری کند و با طالبان کنار بیاید تا داعش و امثال این گروه ها در افغانستان لانه نکنند و شرایط امنیتی بدتر از وضع موجود نشود. تهدید کشورهای منطقه توسط داعش به مراتب سنگین تر و سخت تر است تا طالبان و ما شاهدیم که سمت شمال افغانستان فعلا امن و پایگاه این گروه تروریستی شده است و کشورهایی مانند روسیه از این موضوع هراس دارند.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال اهداف حضور خود در افغانستان است و هر زمانی که احساس می شود این کشور باید از افغانستان خارج و نیازی به او نیست، ناامنی ها را بیشتر می کند. هزار نیروی جدیدی که قرار است وارد افغانستان شود نیز کاملا مخالف قرارداد استراتژیکی است که آنها مدعی هستند برای امنیت افغانستان به وجود آورده اند و با این اعزام نیرو، خود این قراداد می تواند لغو محسوب شود.

دکتر ظهوری درباره موضوعات صلح افغانستان نیز عنوان کرد: دولت افغانستان اگر خوب مدیریت کند می تواند مذاکرات صلح را ادامه دهد در حالی که آمریکا مخالف مذاکرات صلح است؛ در گذشته نیز در دولت حامد کرزی، آمریکا بدون اینکه دولت افغانستان را در جریان بگذارد چند بار با طالبان نشست صلح برگزار کرد؛ این کشور به نحوی خود را ولی و قیم افغانستان می داند و اکنون نیز سعی می کند که افغانستان در حیطه جنگ های آنان باشد و به نحوی یکی از ایالت های آمریکا محسوب شود؛ حاکمیت افغانستان زیر سیطره آمریکا به مراتب سنگین تر و سخت تر است تا اینکه به مذاکره و مقابله با طالبان بپردازد.

وی اظهار داشت: مدیریت مذاکره صلح توسط افغانستان بسیار سخت و مشکل است و باید خیلی در این خصوص دقت شود؛ از طرف دیگر بحث عملیات نظامی که آمریکا که قرار است علیه طالبان انجام دهد نیز چالشی است که دولت افغانستان باید بتواند آن را مدیریت کند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان در پایان تاکید کرد: عملیات آمریکا علیه طالبان ریشه در این نکته دارد که آمریکا طالبان را دلیل مشروعیت حضور خود در افغانستان معرفی می کند و از آن طرف، طالبان نیز حضور آمریکا را دلیل مشروعیت خود می داند؛ از سوی دیگر، این تقابل خود می تواند زمینه را برای رشد گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا و سعودی فراهم سازد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار