معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

توسعه سواحل مکران آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند / 90 درصد از تجارت ایران از طریق دریاست

حق شناس گفت: توسعه سواحل بکر مکران می‌تواند آینده اقتصادی کشور را تضمین کند.

توسعه سواحل مکران آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند / 90 درصد از تجارت ایران از طریق دریاستمحمدهادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بخش دریا و بندر با چالش‌های فراوانی روبروست،اظهار کرد:بسیاری از مسائل و مشکلات دریا طی سالهای گذشته با برگزاری همایش‌های مختلف برطرف شده است.

وی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در چابهار گفت:در حالی 700 کیلومتر از سواحل مکران، بکر باقی مانده است که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بر توسعه این سواحل تأکید بسیاری داشته اند.

حق‌شناس تصریح کرد: ایجاد یک سازمان برای توسعه سواحل مکران همچنان در بخش‌های ابتدایی باقی مانده است که باید توجه به آن بیشتر شود.

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه کشور ایران از طریق سواحل مکران به اقیانوس وصل می‌شود، گفت:از آنجایی که کشور با بحران کم آبی روبروست؛انتقال جمعیت کشور، صنایع مرتبط و هاب منطقه‌ای به سواحل مکران با در نظرگرفتن حفظ محیط زیست،فرصت بی نظیری را ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد:درحالی کمتر از یک درصد جمعیت در 700 کیلومتر از سواحل مکران ساکن هستند که دسترسی این منطقه به اقیانوس می‌تواند آینده کشور  را تنظیم کند .

حق‌شناس به ایجاد پالایشگاه پتروشیمی و صنایع فولاد در مناطق سواحلی مکران اشاره کرد و گفت: تمامی مواد اولیه‌ موجود در این سواحل از حداقل عوارض محیط زیست برخوردارند، در نتیجه این فضا می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

معاون دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است تا در نتیجه آن  مسئولان و مردم به نعمت‌های خدادای سواحل مکران توجه گسترده‌ای داشته باشند.

وی در ادامه به افتتاح فاز اول بندر چابهار اشاره کرده و گفت: چند ماه گذشته فاز یک بندر چابهار با ظرفیت 8.5 میلیون تن ترانزیت به بهره‌برداری رسید و  کشور چین،  هند و سایر کشورهای آسیای میانه از مزیت‌های این بندر استفاده کردند.

حق شناس با بیان اینکه دسترسی بسیاری از کشورهای آسیای میانه که در خشکی محصور مانده‌اند از طریق بندر چابهار انجام می‌شود،افزود: این موضوع یک فرصت جابه‌جایی برای مردم ایجاد کرده است.

معاون دریایی سازمان بنادر به اهمیت دریا در تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: 90 درصد از واردات و صادرات کشور ایران از طریق دریا و بندر صورت می‌گیرد.به عبارتی هیچ یک از بخش‌های حمل و نقل از جمله جاده، ریل و هواپیما نمی‌تواند جایگزین حمل و نقل دریایی شود.

وی یادآور شد: اولین همایش ارگان‌های دریایی در سال 68 در جزیره کیش با هدف تقویت نقاط قوت ارگان‌های دریایی برگزار شد و امسال بیست و پنجمین دوره این همایش در چابهار برگزار می‌شود.

انتهای پیام /

برگزاری بیست و پنجمین دوره همایش ارگان های دریایی در چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار