زنگنه در برنامه نگاه یک:

اشکالات نفتی گزارش دیوان محاسبات ناشی از اختلاف دیدگاه است/ مصرف بالای بنزین مانعی در برابر صادراتی شدن آن

وزیر نفت گفت:دیوان محاسبات بر حسب وظیفه قانونی خود گزارش تفريغ بودجه را بررسی می کند و نباید طوری مطرح شود که مردم تلقی کنند درآمدهای نفتی صرف هزینه های عمومی کشور نشده است .

اشکالات نفتی گزارش دیوان محاسبات ناشی از اختلاف دیدگاه است/ مصرف بالای بنزین مانعی برای صادراتی شدن آنبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زنگنه وزیر نفت در برنامه نگاه یک در خصوص وضعیت نفت و گاز کشور اظهار داشت:امسال نسبت به سال گذشته در حوزه تولید گاز و شبکه وضع بهتر داریم و با پیش بینی های انجام گرفته با کاهش دما ،  افت فشار نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر 98 درصدجمعیت شهری و 76 درصد روستایی ها از گاز طبیعی برخوردارند.

زنگنه تصریح کرد: سوخت نیروگاه ها امسال به زیر 10 درصد سوخت مایع می رسد.

وی افزود:در سال 96، 5 طرح پتروشیمی به نتیجه رسید؛ در فاز اول ستاره خلیج فارس  12   میلیون لیتر بنزین یورو4 می دهد.

وزیر نفت گفت:سال آینده با اجرای  فاز دوم وضع بهتر می شود  این پالایشگاه بهترین کیفیت گازوئیل و بنزین را دارد.

زنگنه تاکید کرد:به خاطر مصرف بالای بنزین در کشور ، زمان رسیدن به صادرات بنزین کوتاه نیست و اگر هم  به صادرات دست یابیم دوامی ندارد.

وی افزود:در میادین مشترک تولید افزایش یافته است، افزایش صادرات نفت 60 هزار بشکه داشتیم الان میزان صادرات  نفت خام و میعانات گازی  از 2.5 میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

زنگنه تصریح کرد:در برنامه ششم توسعه 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادستی نفت پیش بینی شده و باید از منابع خارجی، منابع صندوق توسعه ملی و بازار سرمایه استفاده کنیم.

وی افزود:ظرفیت تولید نفت ما زیر 4میلیون بشکه  و هدفگذاری در برنامه 6 توسعه 4.5 میلیون بشکه است.

وی در خصوص صادرات گاز گفت:صادرات گاز  امسال به عراق شروع کردیم که 12 میلیون متر مکعب است و 30  میلیون متر مکعب به ترکیه گاز صادر می کنیم.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد:پول نفت بلوکه نمی شود اما بخشی از پول در برخی کشور ها مثل کره و چین به حساب بانک مرکزی واریز نمی شود و هزینه انتقال پول را باید پرداخت کنیم هنوز روابط بانکی گرفتار تحریم های غیر هسته ای است.

زنگنه گفت:در خصوص حادثه سانچی خیلی ها گفتند چرا خبری از وزارت نفت نیست ؛ما به عنوان ایرانی از این حادثه متاثر شدیم اما شرکت ملی نفتکش ربطی به وزارت نفت ندارد و سهام آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور است.

زنگنه در خصوص وضعیت قیمت نفت در بازار جهانی گفت:اوپک تمایلی به نفت بالای 60 دلار نداردبرای اینکه درامد پاپایدار کم نوسان داشته باشد.

وی افزود:پیش بینی می کنیم اوپک فعلا در سال 2018 با همین سقف تولید پیش برود اما اگر قیمت ها افزایش یابد عموما کشور ها تعهد سقف تولید را رعایت نمی کنند.

وزیر نفت عنوان کرد:در خصوص قرار داد توتال و عهد شکنی های آمریکایی ها ما متذکر شدیم اگر ظرف یک سال تا یک سال و نیم 500 میلیون دلار سرمایه گذاری نکنند قرارداد را بدون پرداخت بهایی لغو می کنیم و تاکنون مدیران توتال به بنده صحبتی در خصوص خروج از قرارداد نکرده اند.

زنگنه در خصوص گزارش دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه 95گفت: در این گزارش دیوان محاسبات بیان کرده بین تولید و عرضه نفت، 7 میلیون بشکه مغایرت است اما این مغایرت دلیل روشن دارد.

وی افزود:نفت خام یا صادر می شود و یا به پالایشگاهها برای تولید داخل تحویل داده می شود ؛برای توسعه میادین نیاز است که در لوله های انتقال ، نفت در جریان باشد و این مقدار نفت در آمار تولید محاسبه می شود بدون اینکه در آمار فروش لحاظ شود.

زنگنه افزود:دقیق ترین مقدار اندازه گیری میزان فروش نفت در محل فروش انجام می شود یک عده ضد انقلاب این مطلب را تکرار می کنند که 7 میلیون بشکه نفت ناپدید شده اما آنچه مهم است عدد صادرات است و حتی یک سنت نفت و میعانات گم نمی شود و ماهانه به سران قوا گزارش می دهیم.

وزیر نفت بیان کرد:همچنین در گزارش دیوان محاسبات گفته شد چرا بخشی از پول صادرات فرآورده ها به صندوق توسعه واریز نشده در حالیکه ما اعتقاد داشتیم این میزان پول باید به خزانه واریز شود این پول نباید به صندوق توسعه واریز می شده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز این مطلب را تایید کرده و پول را به حساب خزانه واریز کرده ایم و این مغایرت ها ناشی از اختلاف دیدگاه است .

وی افزود:همچنین گفته شد پول صادرات گاز واریز نشده باید بگوییم پول صادرات گاز به ترکیه صرف حکمی که بر علیه ما در دعوای بین ما و ترکیه شده است و اصلا درآمدی از صادرات گاز حاصل نشده بود که واریز شود.

زنگنه بیان کرد:دیوان محاسبات وظیفه قانونی دارد این مطالب را بررسی و مطرح کند ولی آنچه خوب نیست این است که مردم تلقی کنند که پول ها صرف هزینه های عمومی کشور نشده است در حالیکه اصلا اینگونه نیست.

وزیر نفت در خصوص مدیران دو تابعیتی در این وزارتخانه تصریح کرد:وزارت اطلاعات می بایست نسبت به شناسایی این افراد اقدام نماید و به دستگاه های ذیربط معرفی کند؛ طبق قانون حتی کارمندساده دو تابعیتی هم نباید در این وزارتخانه استخدام شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار