توضیحات داروغه‌زاده درباره تغییرات امسال جشنواره فیلم فجر/ انتخاب فیلم‌های فجر با رعایت خط قرمزها

نشست رسانه‌ای دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

توضیحات داروغه زاده درباره تغییرات امسال جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست رسانه‌ای دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت از دقایقی پیش آغاز شد.

در ابتدای این نشست، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر دو محور اصلی دارد؛ بخش رقابتی و بخش جشن ایام دهه فجر است و سعی شده هر دو قطب جشنواره به بهترین نحو برگزار شود.

وی افزود: به نظر می رسد 22 فیلم رقابت و داوری‌ها را قوی تر می‌‎کند. در بخش فیلم کوتاه داستانی یک سیمرغ می دهیم که این احترامی برای سینمای فیلم کوتاه است.

داروغه زاده ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در بخش مستند که امسال دو فیلم حضور دارد، فرهنگ سازی کنیم و این روند ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: سعی کردیم رویکردمان عادلانه و منصفانه باشد و هیات انتخاب کاملا مستقل عمل کردند.  حتی برای نمایش سینمای رسانه قرعه کشی انجام دادیم که حقی از کسی ضایع نشود.

داروغه زاده بیان کرد: یکی از رویکردها، ادای دین به فضای جشن جشنواره است و این اقدام در سینماهای مراکز استان‌ها نیز با صاحبان آثار انجام می شود.

دبیر جشنواره اظهار داشت: امسال نکوداشت علی معلم را خواهیم داشت که امیدوارم در خور شأن او باشد.

وی بیان کرد: یکی از بحث های برگزاری حرفه ای آیین نامه جشنواره است که در همه جشنواره ها صاحبان آثار در سالن رسانه ها نشست های فیلم ها را برگزار می کردند که سال های قبل در برج میلاد به اینگونه برگزار می شد؛ اما رفته رفته ازدحام جمعیتی بوجود آمد که می توانست محل فعالیت حرفه ای خبرنگاران شود.  امسال برای از بین بردن این مشکل باغ کتاب را در نظر گرفتیم تا کسانی که در جشنواره فیلم ندارند، در آنجا حضور پیدا کنند و روزی دو فیلم از ساعت 19 تا 23 نمایش داده می شود.

داروغه زاده گفت: در پردیس ملت هنرمندانی که فیلم دارند تا آخر شب در خدمت اهالی رسانه هستند و شما می توانید به کارهای خود بپردازید.

وی درباره تغییر کردن آیین نامه بیان کرد: در مورد آیین نامه امسال کمترین تغییرات را داشتیم. شما دعا کنید دبیر جشنواره ده سال بماند تا بتوانیم طبق یک آیین نامه و مقررات یکدست پیش برود. در مورد کتاب قانون و آیین نامه جشنواره، باید بگویم که با صاحبان آثاری که متقاضی در جشنواره هستند تعامل داشتیم تا در راستای قانون به جشنواره برسند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و سر موعد تعیین شده نمایش داده می‌شوند.

داروغه زاده در خصوص حضور نداشتن فیلم محسن امیر یوسفی در بخش مسابقه بیان کرد: در مورد فیلم «آشغال های دوست داشتنی»، باید بگویم که این فیلم در سال‎‌های قبل مجوز نداشت اما امسال توانست مجوز بگیرد و درخواست بدهد؛ اما سازندگان فیلم ترجیح دادند که اکران نشود.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: انتقاد واقعی باعث پیشرفت می شود، اما برخی صحبت ها و اخبار منبع و پایگاهی ندارد و این باعث حاشیه سازی می شود. خودم به عنوان دبیر جشنواره دوست داشتم فیلم هایی که حاشیه دارند وارد جشنواره بشوند و شدند. فرصت را از هیچ فیلمی نگرفتیم؛ البته 67 فیلم برای اکران مشکل دار نیستند.

داروغه زاده گفت: در جشنواره امسال تعداد کارت های خبرنگاران کم نشد و آنهایی که صلاحیت داشتند کارت گرفتند و امکانات رفاهی آنها پابرجاست. اما برای فرش قرمز مراسمی نداریم.

وی درباره هزینه جشنواره تصربح کرد: ما تنها در بخش فیلم‌های جشنواره کاهش داشتیم و درباره هزینه برگزاری اجازه دهید آن را در پایان جشنواره اعلام کنیم و امیدواریم کاهش هزینه داشته باشیم.

داروغه زاده افزود: بخش «سیمرغ پروانه ها» با مشارکت جشنواره کودک و جشنواره فجر برگزار می شود. همچنین فیلم های کودک و نوجوان را بصورت رایگان اکران می‌کنیم.

وی در مورد اسپانسر جشنواره بیان کرد: از همان ابتدا مسئولیت اسپانسر از روی دوش ما برداشته شد و دبیر دخالتی ندارد. گویا صندوق اعتباری هنر و سازمان سینمایی در این باره به نتیجه رسیدند. اما ظاهرا صندوق نتوانسته تا الان حمایت کند و بودجه جشنواره از طریق سازمان سینمایی پرداخت می شود.

داروغه زاده افزود: ما حدود دو ماه است که پردیس ملت را به عنوان کاخ رسانه معرفی کرده ایم و برج میلاد را به خاطر روند سال های گذشته باید کنار می گذاشتیم. آنقدر اهالی غیر رسانه‌ای خواستار حضور در برج میلاد بودند که اگر دعوت نمی شدند، دلخوری بوجود می آمد و اگر رسانه ها را کم می کردیم نیز مشکل خودش را داشت. در این راستا دو گزینه پردیس ملت و چارسو مطرح بود که با رای اکثریت، پردیس ملت انتخاب شد. ضمن اینکه در افتتاحیه و اختتامیه هیچ سهمیه ای از رسانه ها کم نشده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: اعتراض چند روز گذشته اهالی رسانه درباره محل برگزاری جشنواره، اعتراض حرفه ای نبود و می توانست چند ماه پیش اتفاق بیافتد. به هرحال امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر باید برج میلاد حذف می شد.

وی درباره حضور رضاداد به عنوان مرد پشت پرده جشنواره عنوان کرد: سازمان سینمایی و شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره باید در زنجیره برگزاری جشنواره کمک کند و آقای رضاداد هم مانند بقیه جزو شورای سیاست گذاری است و فعالیت می کند.

داروغه زاده درباره عدم حضور برخی فیلم ها در جشنواره گفت: در این باره بیش از حد توضیح دادیم و به نحوی دوباره توضیح دادن و تهمت زدن، توهین است. 67 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند. برخی فیلمها آماده بودند، اما به دلایلی سازندگان فیلم تمایل نداشتند در جشنواره امسال شرکت کنند. بنابر این ما فیلم های آماده شده را مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی درباره حضور نابینایان در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: این را صادقانه می گویم که من اصلا در این مورد فکر نکرده بودم؛ اما این را در سازمان سینمایی مطرح خواهم کرد تا رسیدگی کنند.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: در مورد آرای مردمی تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا به صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. من امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مشکلی به وجود بیاید، قطعا قابل رفع است. درباره اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم باید بگویم که این امر منوط به اجازه صاحبان اثر است و اکران فیلم‌ها در مراکز استان اجرا خواهد شد اما نهایتا 14 فیلم در مراکز استانها اکران می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.