تحلیل‌گر مسائل امنیتی:

آمریکا در افغانستان در بدترین وضع ممکن قرار دارد

تلفات نیرو‌های آمریکایی حاضر در افغانستان در یک سال گذشته تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزف فیتساناکیس (Joseph Fitsanakis) تحلیل گر مسائل امنیت ملی و استاد مطالعات امنیتی و ملی در دانشگاه کارولینا با اشاره به مشکلات پیش روی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان و الزامات آن برای بازگرداندن صلح به این کشور گفت: واشنگتن در افغانستان وضعیتی بسیار نامناسب دارد به نحوی که هیچ کشوری آرزوی بودن در موقعیت آمریکا در افغانستان را ندارد.

به گفته فیتساناکیس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعداد نیرو‌های آمریکایی حاضر در افغانستان را از حدود هشت هزار نفر به چهارده هزار نفر رسانده است و قصد دارد هزار سرباز دیگر نیز به این کشور اعزام کند. با این حال، آمریکا در سال ۲۰۱۰ بیش از صدهزار نیرو در افغانستان داشت و با این حال نتوانست حتی یک پیروزی قاطعانه علیه طالبان به دست بیاورد. پس چرا باید کسی فکر کند پانزده هزار سرباز می‌تواند برای شکست طالبان و تروریسم در افغانستان کافی باشد.

از سوی دیگر در حالی که پانزده سال از شروع حمله آمریکا و متحدان آن به افغانستان می‌گذرد، بسیاری معتقدند ائتلاف به رهبری آمریکا نتوانسته تاثیر آشکاری بر تعداد تروریست‌ها در این کشور داشته باشد و حتی سبب افزایش تعداد تروریست‌ها نیز شده است.

فیتساناکیس گفت، نتیجه دخالت آمریکا در افغانستان مشخص است. در حال حاضر بر اساس تمام برآوردها، طالبان حدود یک سوم خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد و قوی‌تر از هر زمانی در ده تا پانزده سال گذشته خود قرار دارد. علاوه بر این اکنون شاهد فعالیت داعش نیز در افغانستان هستیم. این گروه سال گذشته مسئولیت حدود پانزده بمب گذاری را در افغانستان بر عهده گرفت.

این تحلیل گر مسائل امنیتی گفت، من در حال حاضر نمی‌توانم با قطعیت بگویم ترامپ در افغانستان به دنبال چیست، چون ترامپ به راحتی تصمیماتش را عوض می‌کند و من فکر می‌کنم علت حملات مرگبار هفته گذشته طالبان نیز همین است. طالبان می‌خواهد اطمینان حاصل کند ترامپ با این گروه مذاکره می‌کند و به همین علت می‌خواهد به او و ائتلاف آمریکایی نشان دهد که می‌تواند به هرجایی در هر زمانی در افغانستان حمله کند. طالبان می‌خواهد این احساس را در میان مردم افغانستان ایجاد کند که هیچ کس امن نیست و از این طریق حس قوی بودن خود را در جامعه منتقل کند و از آنجا وارد میز مذاکره با ائتلاف آمریکایی شود.

انتهای پیام/

وضعیت آمریکا در افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار