مدیر گالری ساربان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف گالری، معرفی هنرمندان ناشناخته است

سجاد باغبان ماهر گفت: تعدادی از هنرمندان نسل میانه امکان حضور و معرفی در جامعه تجسمی را نیافته اند و تلاش ما برای شناساندن آنهاست.

هدف گالری، معرفی هنرمندان شناخته نشده استسجاد باغبان ماهر متولد 1360، دارای مدرک دکتری تاریخ هنر، استاد دانشگاه، پژوهشگر هنر، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و در حال حاضر مدیر گالری ساربان است. وی در خصوص رویکرد فعالیت های گالری «ساربان» که در مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان نگارخانه برتر سال معرفی شد، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: گالری ساربان در سال 1389 افتتاح شده است. موسس و مالک این گالری آقای محمد ساربان از مجموعه داران بزرگ آثار تجسمی است. مدیریت گالری ساربان از اواسط سال 1395 به من واگذار شد.

وی افزود: سیاست کاری گالری ساربان برای انتخاب و نمایش آثار هنرمندان بر اساس سبک کار، ویژگی آثار و تقسیم بندی نسل ها می باشد. تعدادی از نگارخانه ها هنر کلاسیک و تعدادی هم هنرهای پست مدرن را تبلیغ می کنند. اما دیدگاه این گالری صرفا هنر مدرن است. از این رو نمایشگاه های نقاشی، مجسمه سازی، چاپ دستی و... بسیاری تاکنون در گالری ساربان برگزار شده است.

باغبان ماهر در پاسخ به اینکه بر روی آثار کدام نسل از هنرمندان متمرکز هستید، اظهار داشت: تمرکز ما روی آثار هنرمندانی است که متولد نیمه دوم دهه 30 تا اوایل دهه 50 هستند و اصطلاحا «نسل میانه» نامیده می شوند. این هنرمندان نگاه مدرن و فرمالیستی را در آثارشان لحاظ کرده و به همین دلیل ویژگی آثار این نسل مطابق با رویکرد گالری است.

وی افزود: یک دلیل دیگر برای انتخاب نسل میانه، حضور و تبلیغ کمرنگ آنهاست. گالری ساربان در نظر دارد هنرمندانی را معرفی و حمایت کند که هنر آنها به شدت تحت تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور قرار گرفته است. ایامی که این هنرمندان سرگرم فعالیت های هنری بوده اند، با سالهای جنگ ایران و عراق مصادف بوده است. به همین دلیل آنطور که باید شناخته نشده اند. هنرمندان قبل از آنها در بی ینال ها(دو سالانه ها)  حمایت شده و هنرمندان بعد از آنها نیز در دوران شکوفایی هنر رشد یافته اند و می توان گفت تنها حق نسل میانه به درستی ادا نشده است.

مشاور پژوهش سابق خانه هنرمندان ایران درباره فروش آثار در ساربان گفت: همه گالری ها مطلع هستند که وظیفه اصلی آنها فراهم کردن شرایط برای فروش اثر است. من یک پژوهشگر هنر هستم و به خوبی می دانم در صورتی که نسبت به فروش و اقتصاد هنر بی توجه باشیم، رضایت کامل هنرمندان را جلب نخواهیم کرد. خوشبختانه تاکنون نتیجه اقتصادی نمایشگاه ها، هم برای گالری ساربان و هم هنرمندان سودمند بوده است.

 باغبان ماهر درباره نحوه اطلاع رسانی و جذب مشتری برای خرید آثار عنوان کرد: از آنجایی که موسس گالری ساربان مجموعه دار است، ارتباط و تعامل ما با دیگر مجموعه داران به خوبی برقرار می شود. طی یک توافق ضمنی در حین نمایشگاه، با ارائه آثار، بیوگرافی هنرمند و... خریداران را توجیه می کنیم که از نمایشگاه خرید کنند و به ندرت پیش می آید فردی که مجموعه دار نیست، طی بازدید از نمایشگاه تصمیم به خرید اثر بگیرد.

وی ادامه داد: معمولا در حراجی های تهران اشخاصی مسئول هستند که به اصطلاح آنها را دروازه بان می نامند. هنرمندان برای ورود به این بازارهای هنری باید به سختی از دروازه بانان عبور کنند. مجموعه داران هم معمولا نام و سابقه هنرمند را در نظر می گیرند. اما گالری ساربان طی گفتگوهای طولانی از آنها می خواهد که با خرید آثار هنرمندانی که شاید خیلی شناخته شده نباشند ابتدا هزینه خود را در زمینه پرورش استعداد سرمایه گذاری کنند. پس از گذشت دو سه سال که آثار آنها بیشتر دیده شود، در کتاب ها چاپ شود و می توانند از سرمایه اولیه خود بازگشت مالی هم داشته باشند.

باغبان ماهر در ادامه درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: جشنواره تجسمی فجر امسال در سه بخش فراخوان، ارائه طرح هنری (کریتور شدن) و دعوت از گالری ها در حال برگزاری است. این اقدام که از گالری ها خواسته شده که به صورت مستقل حضور داشته و هنرمند مورد نظرشان را آنجا معرفی کنند، تغییر خوبی است اما در آینده با مشکل مواجه شده و نمی تواند به صورت همزمان وجود داشته باشد.

مدیر گالری ساربان ادامه داد: بهتر است بخش گالری ها تقویت و تبدیل به «آرت وردها» شود. جای خالی آرت وردها در فضای هنری ایران محسوس است و ممکن است در دراز مدت جشنواره و حراج ها با مشکل رو به رو شود.

گفتنی است جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 3 اسفندماه برقرار و علی صادقی به عنوان هنرمند مطرح گالری ساربان در غرفه جشنواره مستقر است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار