مدیرکل بنادر و دریانوردی؛

چابهار مرکز تامین و توزیع کالای اساسی ایران و آسیای‌میانه می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار با احداث سیلو‌های مکانیزه به مرکز تأمین، توزیع و انتقال کالای اساسی شرق ایران و ۵ کشور آسیای میانه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تبدیل چابهار به مرکز دپو و توزیع کالای اساسی شرق، اظهار داشت:چابهار با احداث سیلو‌های مکانیزه به مرکز تأمین، توزیع و انتقال کالای اساسی شرق ایران و ۵ کشور آسیای میانه تبدیل می‌شود.

آقایی افزود:سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن غله و کالای اساسی از ۵ کشور آسیای میانه به حوزه خلیج‌فارس و شرق آفریقا صادر می‌شود که چابهار بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر و بندر برای انتقال آن‌هاست.

وی با اشاره به واردات سالانه ۱۴ میلیون تن کالای اساسی به کشور، افزود: سهم کالای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌جوار آن همچون خراسان جنوبی، کرمان و یزد حدود ۳ میلیون تن است که در حال پیگیری برای اختصاص این سهم به بندر چابهار هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به‌منظور تبدیل چابهار به مرکز تخلیه و بارگیری انتقال و دپوی کالای اساسی، احداث سیلوی تمام مکانیزه ۱۵۰ هزارتنی غلات با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان، در بندر چابهار شروع‌شده است.

آقایی اضافه کرد: سیلوی مذکور به دو دستگاه برج تخلیه غلات مجهز خواهد شد که هر دستگاه قادر خواهد بود، بیش از هزار تن در ساعت تخلیه و بارگیری کند، هم‌چنین انتقال غلات از برج‌های تخلیه تا سیلو به‌صورت مکانیزه و با رعایت موازین زیست‌محیطی انجام می‌شود.

وی بابیان این‌که پایانه غلات در بندر چابهار دارای یک اسکله اختصاصی باقابلیت پذیرش کشتی‌های بالای ۱۲۰ هزار تن است، گفت: این سیلو در فاز نخست با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، اما با توجه به تبدیل چابهار به مرکز دپو و انتقال کالای اساسی، این سیلو در فاز‌های بعدی با مشارکت سرمایه‌گذاران، قابلیت افزایش تا ۴۰۰ هزار تن را دارد و علاوه‎‌بر آن احداث سیلو‌های بیشتری نیز برای دپوی کالای اساسی همچون برنج، گندم، دانه‌های روغنی و سویا در دستور کار است که مشارکت سرمایه گذران را می‌طلبد.

انتهای پیام/ع

بندر چابهار بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر و بندر برای انتقال کالاهاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.