در یک نشست خبری؛

جزئیات داوری آثار، اهدای جوایز و برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال تشریح شد

نشست خبری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال، با محوریت چگونگی داوری و انتخاب آثار برگزار شد.

محمدپوربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جایزه کتاب سال با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال، احمد علی حیدری دبیر جایزه کتاب سال و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، ظهر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال در خصوص این جایزه ادبی گفت: الان دو سال است ثبت نام برای حضور در این رویداد ادبی، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بارها اعلام کردیم موسسات، مولفان و محققان خودشان کتاب مورد نظر را معرفی کنند؛ با این حال ما هم مسئولیت خودمان را فراموش نکردیم. به دلیل اینکه اطلاعات کتابشناسی وارد خانه کتاب می شود، خودمان بررسی هایی انجام می دهیم. ما حدود دو هزار و پانصد داور داریم؛ به داوران پیامک می زنیم که اگر کتابی را شایسته تأمل و بررسی می‌دانند به ما معرفی کنند. ما حصل کار ما، مجموعه میراث مکتوب 1395 می شود. مجموعه آثار مورد بررسی ما حدود 55 هزار اثر است که نهایتا 255 اثر را در 11 موضوع به مرحله دوم جایزه کتاب سال می فرستیم.

وی افزود: نحوه بررسی و ارزیابی آثار در جایزه کتاب سال مثل همیشه است. کتاب‌ها به وسیله استادان بررسی می شوند و در 11 موضوع و 72 گروه خانه کتاب دسته بندی می شوند و داوران عملا این 255 اثر را ارزیابی می کنند. در مجموع ما حدود 28 تالیف، 13 ترجمه و 2 تصحیح داریم. چهارشنبه صبح اسم کتاب ها، مولفان و مترجمان گفته خواهد شد.

دبیر جایزه کتاب سال در خصوص داوری آثار بیان کرد: ما هیچ کتابی را که وزن، ارزش و جایگاهی داشته باشد در بررسی های جایزه کتاب سال کنار نمی گذاریم و به آن بی توجهی نمی کنیم. از زمانی که مسئولیت ثبت نام در جایزه کتاب سال را به عهده پدید آورندگان گذاشتیم، یک تبصره گذاشتیم؛ به این ترتیب که آثاری که در سال 95 شایستگی بررسی را داشتند و از داوری جایزه کتاب سال جا ماندند؛ در سال 96 بررسی می شوند.

مهدوی راد ادامه داد: ابزار پژوهش بسیار مهم و گسترده شده است. مقدمات پژوهش به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد اما درون مایه ها به لحاظ مولفه های پژوهش آن چنان که باید تحول پیدا نکرده است. گاهی کارهای بسیار فاخری در حوزه پژوهش شده اما هنوز قاعده نشده است.

در ادامه این مراسم؛ احمد علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال، با اشاره به بررسی دو  هزار عنوان کتاب در این دوره بیان کرد: در مرحله دوم 200 اثر در جایزه جهانی کتاب سال ارزيابی و داوری شدند. 22 اثر به مرحله انتهایی رسید و در نهایت 9 اثر برگزیده در جایزه جهانی کتاب سال داریم. کتاب هایی که ارزیابی شد، در همه زبان ها از جمله انگلیسی، فرانسه، یونانی، صربی و بوسنی بودند. همچنین برگزیدگان جایزه جلال آل احمد لوح سپاس خود را در روز اختتاميه جایزه کتاب سال، از رئیس جمهور دریافت می کنند.

وی افزود: همه می دانند که چقدر بخش جهانی کتاب سال اهمیت دارد؛ در این بخش مطالبی را درباره اسلام و ایران از نگاه دیگران می شنویم و می بینیم و نتیجه آنها را به پژوهشگران داخلی معرفی کنیم. اهل فن کتاب ها را به زبان اصلی می خوانند ولی ما کوشش می کنیم ساز و کاری فراهم کنیم تا بخش قابل توجهی از این آثار ترجمه شود.

در ادامه، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، با اشاره به برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال در تالار وحدت با حضور رئیس جمهور بیان کرد: امسال با همکاری دوستانم در خانه کتاب و جایزه کتاب سال، شاهد اتفاقات بسیار خوبی  بودیم. جایزه کتاب سال هرچه جلوتر می رود، از ثبات بیشتری برخوردار می شود. شاهد این هستیم آثار به معنای واقعی ارزیابی می شوند و داوری ها قابل دفاع هستند. وقتی اساتید و پژوهشگران نتایج را می بینند، اظهار خرسندی می کنند.

وی افزود: امسال با جلساتی که در هیئت علمی جایزه کتاب سال برگزار شد؛ تغییرات زیادی در این جایزه ادبی رخ داد. ملاک داوری در بخش ترجمه امتیاز بین 85 تا 95 در شایسته تقدیر و 95 تا 100 در برگزیده ها بود. برای  اینکه ناشران و نویسندگان اهتمام بیشتری به تألیف داشته باشند؛ قرار شد آثار بخش ترجمه سخت گیرانه تر ارزیابی شوند. از آنجا که میزان جایزه در بخش تالیفی و ترجمه جایزه کتاب سال هم طراز بود، تصمیم گرفتیم میزان جوایز در بخش ترجمه کاهش پیدا کند. به این ترتیب در بخش تالیف 30 سکه و در بخش ترجمه 20 سکه به برگزیدگان و 8 سکه به تقدیری ها اهدا خواهد شد.

جلیسه درباره اهمیت این رویداد ادبی تاکید کرد: امسال بخش تصحیح آثار در جایزه کتاب سال، در گروهی مجزا ارزیابی شد. رویداد ادبی انتخاب کتاب سال، به عنوان بزرگترین رویداد ادبی کشور عنایت و توجه بیشتری را می طلبد؛ هم از طرف وزارت علوم و حوزه های علمیه و هم رسانه ها.

در پایان این نشست خبری، از پوستر سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.