کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دکترین هسته‌ای ترامپ جهان را با تنش مواجه می‌کند

نعیمی گفت: سند نهایی هسته‌ای آمریکا بیشتر از اینکه بر اساس موازین حقوق بین الملل باشد برای بازیگردانی آمریکا در صحنه بین الملل است.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به انتشار دکترین هسته‌ای رئیس جمهوری آمریکا، اظهار کرد: سند هسته‌ای ترامپ نه تنها هیچ کمکی به این کشور نمی کند بلکه فقط باعث ایجاد تنش در جهان خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح در گذشته هم توسط رؤسای جمهوری قبلی این کشور مطرح شد که همواره با شکست مواجه شده است.

نعیمی با بیان اینکه این سند صرفأ براساس شخصیت ترامپ و علایق او تنظیم شده است، تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا مدعی است این کشور باید صاحب قدرت یگانه در دنیا باشد که این نگاه غلطی است و همتایان گذشته او نیز در این تفکر شکست خورده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: سند نهایی هسته‌ای آمریکا بیشتر از اینکه بر اساس موازین حقوق بین الملل باشد برای بزرگنمایی ایالات متحده و بازیگردانی این کشور در صحنه بین الملل است.

وی با بیان اینکه واشنگتن همواره به دنبال افزایش قدرت هسته‌ای است، بیان کرد: اگر چه در دکترین ۸ سال پیش اوباما بر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا توجه شده بود، اما در سند دولت ترامپ بر ضرورت افزایش توانمندی‌های هسته‌ای به منظور رقابت با روسیه تأکید شده است.

نعیمی با اشاره به فاصله گرفتن بسیاری از کشورها از سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر، تصریح کرد: ایالات متحده با دکترین هسته‌ای خود به دنبال ایجاد رعب و وحشت در بین همپیمانانشان به ویژه اروپاییان هستند چرا که بسیاری از این کشورها می‌خواهند از دامنه آمریکا خارج و به نوعی استقلال طلبی در سیاست برای خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به حس رقابت طلبی هسته‌ای ترامپ با روسیه گفت: بحث مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای بین دو کشور از قبل وجود داشته است و در حال حاضر کشور روسیه چیزی کمتر از آمریکا ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بحث افزایش توان هسته‌ای آمریکا هیچ معادله‌‌ای را در دنیا تغییر نمی‌دهد، اظهار کرد: در صورتی که تهدیدات دونالد ترامپ برای برنامه هسته‌ای جدی شود، قطع به یقین شاهد واکنش متقابل روسیه به عنوان رقیب اصلی و کشورهای دیگر مثل چین و حتی کشورهای اروپایی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی ترامپ امنیت جهان را با خطر مواجه می‌کند، بیان کرد: سند هسته‌ای ترامپ باعث ایجاد تنش در جهان خواهد شد که نتیجه‌اش در داخل و خارج برای آمریکا منعکس می‌شود.

نعیمی خاطرنشان کرد: از آنجا که ترامپ نتوانست با روش های اقتصادی افکار عمومی علیه خودش را تغییر دهد به دنبال این است که با تهدیدات نظامی مردم را به سمت خود برگرداند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ترامپ ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار