سخنگوی دولت مطرح کرد؛

افزایش قیمت بنزین در سال 97 منتفی شد/‌ ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در بخش مسکن و بافت‌های فرسوده

نوبخت از منتفی شدن افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در سال آینده خبر داد.

افزایش قیمت بنزین در سال 97 منتفی شد/‌ ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در بخش مسکن و بافت‌های فرسودهبه گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز (سه‌شنبه 17بهمن) با اصحاب رسانه، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه، مجلس در زمینه بررسی بندها و تبصره‌های بخش درآمدی بودجه سال 97 به نیمه راه رسیده است.

نوبخت با اشاره به توقف بررسی لایحه بودجه 97 از جانب رئیس مجلس، گفت: این موضوع که به تأیید نمایندگان مجلس هم قرار گرفت بدین  منظور بود تا مسائلی که در چارچوب ضرورت و اقدامات کشور قرار دارد در قانون بودجه منعکس شود، به همین علت بعد از توقف بررسی، کمیسیون تلفیق دوباره جلسه‌ای را برای این موضوع تشکیل داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برنامه‌های متعددی برای اشتغال دارد، گفت: 12 برنامه با سرمایه‌گذاری بیش از 73 هزار و 400 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم تا در راستای اجرای آنها ضمن ایجاد اشتغال پاسخگوی مطالبات ضروری مردم باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن می‌توانیم حدود 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده می‌توانیم 260 هزار شغل در بافت‌های فرسوده و 40 هزار شغل دیگر برای 100 هزار مسکن روستایی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: موارد فوق افزون بر اشتغالزایی موجب ایمن‌سازی مسکن روستایی و شهری در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله خواهد بود.

نوبخت تأکید کرد: برای سال آینده قطع به یقین با افزایش قیمت بنزین روبه‌رو نخواهیم بود.

بررسی اطلاعات حساب شهروندان مد نظر ما نیست


سخنگوی دولت درباره هدفمندی یارانه‌ها و سیاست دولت در این باره، گفت: دولت علاقه‌مند است تا در راستای سیاست فقرزدایی و کاهش فقر مطلق به تمام افرادی که استحقاق دریافت یارانه را دارند، کمک کند و کسانی که دریافتی‌شان نسبت به خط مستمری سازمان‌های حمایتی پایین‌تر است در چارچوب مقابله با فقر، یارانه دریافت کند.

وی ادامه داد: برای پرداخت یارانه به افراد نیازمند و شایسته دریافت 2 روش وجود دارد؛ اول اینکه دقیقا بدانیم چه کسانی از نظر ما شایسته دریافت یارانه هستند، به عبارتی یارانه باید به اقشار شناسنامه‌داری همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود.

نوبخت ادامه داد: شناسایی افراد پردرآمد و حذف آنها به عنوان روش دوم کار سختی است، چرا که این موضوع معنای متفاوتی دارد و باید یکایک 80 میلیون نفر ایرانی به لحاظ درآمدی مورد بررسی قرار بگیرد که این درست نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اگر جامعه هدف مشخص شود به لحاظ اجرایی مشکلی وجود ندارد. هدف این است که یارانه را افراد مستحق دریافت کنند. نمی‌خواهیم در زندگی مردم تشویش ایجاد کنیم.

نوبخت اضافه کرد: ساز و کار دولت در قبال یارانه بگیران اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، بنابراین بررسی کردن اطلاعات حساب شهروندان مد نظر ما نیست از این رو مجلس باید در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد تا بدانیم از نظر قوه مقننه چه کسانی شایسته دریافت یارانه هستند.

سخنگوی دولت بیان کرد: انتظار داریم در جلسات کمیسیون تلفیق به فرمول مشترکی در این باره دست یابیم، چرا که استفاده بهینه از این منابع برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است.

وی درباره عملکرد دولت در خصوص تغییر قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی مسئله دیگری است که اگر اصلاحی در قیمت حامل‌های انرژی صورت بگیرد منابع حاصل از آن در جهت توسعه و اشتغال پایدار کشور هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت در زمینه افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است و ما طبق قانون موظف هستیم آن را اجرا کنیم. بر همین اساس و طبق پیش‌بینی انجام شده در زمینه اصلاحی که صورت گرفته است از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 17 هزار و 300 میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفته‌ایم که کمیسیون تلفیق آن را تأیید نکرد.

نوبخت ادامه داد: با اینکه اشکالی به این موضوع وارد نیست منابع دیگر برای این مهم پیش‌بینی کرده‌ایم. یکی از این منابع در نظر گرفتن 3000 میلیارد از محل افزایش مالیات است. منبع دیگر مصرف درصدی از اعتبارات تملک سرمایه‌ای است، البته در کنار این دو منبع می‌توانیم طبق سیاست‌گذاری‌ها از منابع صندوق نیز استفاده کنیم.

وی بیان کرد: به طور کلی 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته‌ایم که بین 12 برنامه تقسیم شده اجرا خواهد شد. مصمم هستیم قبل از اتمام فرصت کمیسیون تلفیق و با اقلام تفصیلی در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

اختصاص 3400 میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تلاش دولت در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: دولت آمادگی اختصاص 3400 میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دارد. دولت بر این موضوع اصرار دارد و در نشست مجدد با کمیسیون تلفیق 2000 میلیارد تومان مصوب مجلس را به 3400 میلیارد تومان اصلاح خواهیم کرد برای این تصمیم پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است با این حال برای تحقق این مسئله نیازمند همکاری بیشتری بین مجلس و دولت هستیم.

2 برنامه دولت برای مقابله با آلودگی هوا

نوبخت با اشاره به دو برنامه دولت در زمینه نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری به منظور مقابله با آلودگی هوا، گفت: با این اقدامات در سال 97 نه تنها در زمینه کاهش آلودگی هوا گام‌هایی خواهیم برداشت، بلکه ضمن کنترل مصرف سوخت رفاه نسبی را در اختیار مردم قرار خواهیم داد، البته در این زمینه با این اقدامات در نظر گرفته شده امکان ایجاد 25 هزار شغل فراهم خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا اغتشاشات اخیر مورد واکاوی دولتمردان قرار خواهد گرفت، افزود: این پدیده اجتماعی از جانب همکاران در حال مطالعه است، اما باید این مسئله را در نظر گرفت که مسائل اجتماعی معادلات تک مجهولی نیستند، بلکه ماتریسی هستند که باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد از این رو اظهار نظر یک جانبه در این باره ارزش طرح کردن ندارد.

وی درباره اظهار نگرانی مقامات انگلیسی از جنایات عربستان در یمن، گفت: آنان باید اعلام کنند که چه میزان بمب و تسهیلات در اختیار سعودی‌ها قرار دادند که بر اثر آن، هم اکنون در یمن جنایت می‌آفرینند.

رئیس سازمان برنامه بودجه درباره نوسانات شدید قیمت ارز در روزهای اخیر، گفت: این اظهارنظر که دولت از این بابت نفع برده و آن را برای جبران کسری بودجه خود افزایش می‌دهد درست نیست، چرا که اقتصاد ما به این شاخص مرتبط است.

نوبخت ادامه داد: اگر مردم به تقاضای بالای خود در این زمینه ادامه بدهند ضرر خواهند کرد و سرنوشتی مشابه حادثه صندوق‌های سپرده و موسسات مالی و اعتباری خواهند شد که با رفتن عده‌ای این حباب ترکید.

دولت در زمینه مدیران دو تابعیتی مکلف به اجرای قانون است

سخنگوی دولت درباره مدیران دو تابعیتی و حذف آنها، گفت: من از این موضوع بی خبر هستم و ممکن است این موضوع در جلسه کمیسیون با وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط اعلام شده باشد. به هر حال دولت در این زمینه مکلف به اجرای قانون است.

وی درباره بودجه مصرفی پیش‌بینی شده گفت: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی بودجه در راستای پیش بینی منابع و براوردی از مصرف به شمار می‌آید. طبق این قانون وقتی رقمی برای بودجه در نظر گرفته می‌شود لزوما به معنای درآمد و مصرف نیست چرا که این رقم هم باید از خزانه وصول شود و هم حکم داده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته قانونگذار این حق را به سازمان برنامه و بودجه داده است که تا 10 درصد از محل کاهش یک ردیف را به ردیف دیگر بیافزاید. رابطه ما نیز ضرورت کار است.

نوبخت در پایان درباره بودجه کمیته ملی المپیک گفت: به هنگام اعزام ورزشکاران به مسابقات، پرداخت‌های پرسنلی و یا صندوق‌های بازنشستگی نمی‌توانیم، بگوییم هیچ منبعی نداریم این موارد جزء الزامات است البته در توافق با کمیته ملی المپیک تخصیص اعتبار مناسبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۱:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
بنزین دو هزار تومان می شد خوب بود شاید کمتر این سرمایه ملی توسط عد ه ای بیکار وماشین سوار دود می شد وبیهوده به هوا می رفت در مورد بنزین بیعدالتی است همه به نسبت مساوی مصرف نمی کنند عده ای از ارزان بودن بنزین استفاه منفی می کنند وعده ای هم محروم می مانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
کدوم اشتغال ،من دکترای کامپیوتر از دانشگاه تهران دارم.به 4 زبان زنده دنیا تسلط کامل دارم،هر کجا رفتم واسه کار میگن معرفت کیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
بنزین هم گران میشود وتورم هم بالامیرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه همه چیز ارزون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
چراعیدی راکم کردید؟؟! آیا ۹۳۰ تومان زیاد بود؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
نباید بنزین گران شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
جایگزینی نیروی جوان به جای بازنشستگان باعث اشتغالزایی میشه
-
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
اگه درامد نباشه پس خرجی هم نیست وگردش پولی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
کجای مسکن شغل ایجاد کرده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
افزایش قیمت حامل های انرژی و قطع یارانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس این افزایش قیمت رو با چه چیزی پرداخت کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
والا بنزین رو به نرخ جهانی عرضه کنید یک بار برای همیشه
نه این که هرروز صبح از خواب پا میشیم با این فکر که بنزین گرون بشه یا نه بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
مطمئنید افزایش پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین تاثیری بدی بر اقتصاد کشور داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
مگه در بافت فرسوده فرصت ایجاد شغل است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خداکنه رو همین نظرتون بمونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
قیمت بنزین رو خدایی نباید با این گرونی افزایش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خدا رو شکر افزایش قیمت بنیزین منتفی شد
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۳:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
کاش بنزین گرون میشد دلار از ۴تومن شده ۴.۸ از فلش تا موبایل و لباس همه چی گرونه میشهههه فقط یه دوماه وایسید میبینید نهایت دلار بیارن پایین میشه ۴.۵تومن که این بدتر از گرونیه بنزینه چون همه چی گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا حاملهای انرژی را گران نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه رکود مسکن رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یک کاری کنید همه چیز ارزان شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
تا حالا دیدین چیزی ارزون شه
آخرین اخبار