روز شمار انقلاب:

19 بهمن 57/ دیدار همافران با امام خمینی(ره)

در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی ایران به مرور برخی وقایع 19 بهمن 1357 می پردازیم.

19 بهمن 57/بیعت همافران با امام خمینی(ره)

 به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ادامه روز شمار انقلاب، امروز 19 بهمن 57، یکی از روز های تاثیر گذار انقلاب را با هم مرور می کنیم.

 دیدار همافران با امام خمینی(ره)

 تعداد زیادی از پرسنل نیروی هوایی و زمینی ارتش و همافران ، با حضور در محل اقامت امام خمینی(ره)، مدرسه علوی با ایشان دیدار و به صورت رژه نظامی بیعت کردند. این دیدار واکنش های زیادی میان مردم، نظامیان و عناصر رژیم پهلوی داشت. همافران پس از دیدار به راهپیمایی مردم پیوستند. 

تصویر حضور همافران نیروی هوایی در دیدار با امام خمینی(ره) یکی از ماندگار ترین تصاویر روز های انقلاب است.

 تصویر زیر نشان می دهد رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار و بیعت همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) در کنار ایشان حاضر هستند.

 19 بهمن 57/بیعت همافران با امام خمینی(ره)

 رای اعتماد مردم به نخست وزیر دولت موقت

مردم با حضور گسترده و میلیونی در راهپیمایی، رای اعتماد خود را به دولت بازرگان دادند. تعداد زیادی از همافران و ارتشیان به تظاهرات مردمی، پیوستند. (فراخوان این تظاهرات پیش از این با دعوت روحانیت مبارز و سایر گروه های مذهبی و سیاسی داده شده بود.)

مردم در تهران از خیابان های نیروی هوایی، شهناز، فرح آباد، میدان خراسان و... یه سوی میدان آزادی راه افتادند و در حمایت از دولت موقت(دولت مهندس بازرگان) شعار دادند. در پایان این تظاهرات، قرائت قطعنامه ای 7 بندی قرائت شد و مورد تایید مردم قرار گرفت. بنابراین مردم با حضور گسترده به دولت بازرگان رای اعتماد دادند.

سخنرانی امام در دیدار با گروهی از مردم

امام خمینی(ره) در دیدار با گروهی از مردم با ضمن تشکر از آنان برای حمایت از دولت بازرگان با اشاره به تظاهرات گسترده فرمودند:

باید همه خبرگزاریها بدانند که این اجتماع عظیمى که در ایران، از مرکز گرفته است تا آخر، شهرستانها و قصبات، براى پشتیبانى از این دولت بوده است، این کافى است براى جواب آنها که گفته می‏ شود و می گویند: «باید ملت بگوید». ملت با چه زبانى بگوید؟...

راه‌اندازی کانال جدید

کارکنان اعتصابی تلویزیون در راهپیمایی مردمی، مردم را به مشاهده شبکه انقلاب دعوت می کردند. امام خمینی(ره) در نطق کوتاهی در شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون که به طور مستقیم پخش می شد، با آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های گروهی فرمودند:

دستگاه هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف های نامشروع استفاده کرده است.

19 بهمن 57/بیعت همافران با امام خمینی(ره)  

لیبی دولت بازرگان را به رسمیت شناخت

لیبی دولت (موقت) مهندس بازرگان را به رسمیت شناخت.

امیدواری برای اعلام بی طرفی ارتش

بین بازرگان، بختیار و ارتش مذاکراتی صورت گرفت. اطرافیان مهندس بازرگان ابراز امیدواری کردند که ارتش در منازعات داخلی(بین دولت بختیار و مردم) بی طرف باشد.

اطاعت کارکنان 11 وزارتخانه از بازرگان 

کارکنان یازده وزارت خانه اعلام کردند که فقط از دولت منصوب امام خمینی(دولت مهندس بازرگان) اطاعت خواهند کرد. 

عکس زیر تعدادی از همافران را در راه دیدار و بیعت با امام خمینی نشان می دهد.

‎تکذیب مضحک ستاد ارتش

ستاد ارتش عکس کیهان را درباره رژه افسران نیروی هوایی (و بیعت آنان) در مقابل امام را تکذیب کرد.

19 بهمن 57/ دیدار همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره)

مصاحبه گستاخانه بختیار

بختیار نخست وزیر (سابق) در مصاحبه ای مطبوعاتی گستاخانه اعلام کرد: در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده ام و در مقابل آیت الله خمینی(ره) و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد.

 حضور امام در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

امام خمینی(ره) به زیارت سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی رفتند.(ایشان همچنین گفته بودند که حرم نباید قرق شود) 

 رسانه های خارجی

 آسوشیتد پرس طی گزارشی از واشنگتن:"وزارت خارجه آمریکا که از اظهار نظر در مورد رویدادهاى ایران خوددارى مى‏ کرد از روز سه ‏شنبه (17 بهمن ماه 57) مجدداً به تأیید دولت بختیار و قانون اساسى ایران دست زده است. هادینگ کارتر سخنگوى وزارت خارجه آمریکا گفته است که ما از اجراى قانون اساسى در ایران پشتیبانى مى ‏کنیم و دولت بختیار را به رسمیت مى‏ شناسیم و به روابط خود به طور رسمى با او ادامه خواهیم داد.» (کوثر، ج3، ص 248-251)"

رادیو لندن نیز نتوانست از حضور مردم ایران و همافران نیروی هوایی در راهپیمایی چشم پوشی کند و در بخش شامگاهی خود اعلام کرد:در ایران، میلیونها تن از مردم براى ابراز حمایت از آیت ‏اللّه‏ خمینى و دولت موقت اسلامى به خیابانها آمدند. فقط در تهران، حداقل یک میلیون نفر در تظاهرات شرکت کردند. در میان این تظاهرکنندگان گروهى از همافران و خلبانان نیروى هوایى کشور نیز بودند که لباسهاى نظامى خود را به تن داشتند و قبل از پیوستن به تظاهرکنندگان به مقر آیت ‏اللّه‏ رفته بودند و اداى احترام کرده بودند». (همان، ص 264)

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد: در ایران میلیون ها تن برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی(ره) به خیابان ها ریختند و در میان این تظاهر کنندگان گروهی از همافران و خلبانان نیروی هوایی نیز حضور داشتند که لباس نظامی به تن داشتند و قبل از پیوستن به تظاهر کنندگان به مقر آیت الله رفته، ادای احترام کردند. 

روزنامه اطلاعات

19 بهمن 57/بیعت همافران با امام خمینی(ره)

 

انتهای پیام/

موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) 

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
22 بهمن مبارک باد . زنده باد ایران .

مرگ بر شاه وخاندان پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
روح امام خمینی ره شاد یادش گرامی .
مرگ بر شاه
آخرین اخبار