روان آبهایی که چرخش اقتصاد را سرعت می بخشند/ مهار بیش از یک میلیارد مکعب از روان آّهای سطحی با احداث سد در استان

با احداث 9 سد در استان کرمانشاه بیش از یک میلیارد متر مکعب از روان آب های سطحی استان مهار شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،آبی که در میان دیواره های بتنی محصور می شود ، سدهایی را  شکل می دهند تا روان آبهای سطحی مهار گردد و مسیر صحیحی در فرآیند بهینه مصرف آب شکل گیرد و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت تا حدودی به فعلیت مبدل گردد.

روان آبهایی که چرخه های اقتصاد را سرعت می بخشند/ مهار بیش از یک میلیارد مکعب از روان آّهای سطحی با احداث سد در استان

 

تاریخچه سد سازی در استان

تا چند دهه قبل خبری از روند ساخت سد در استان نبود اما وجود پتانسیل های فراوان  در استان کرمانشاه اهمیت توجه به این موضوع را دو چندان کرد.

آبهای سطحی باید مهار می شد و کشاورزی هم بیشتر رونق می گرفت از سوی دیگر صنعت هم رو به گسترش بود و از فعالیتهای صنعتی هم نباید چشم پوشی می شد ، اهمیت ارزش آب هم که جای خود را داشت مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا به منظور مهار آبهای سطحی برنامه ریزی های مدونی  در بحث سد سازی شکل بگیرد .

روان آبهایی که چرخه های اقتصاد را سرعت می بخشند/ مهار بیش از یک میلیارد مکعب از روان آّهای سطحی با احداث سد در استان

مزایای اقتصادی ، زیست محیطی ، اجتماعی ، تفریحی ، کنترل سیلاب های ویرانگر و تامین نیازهای آبی و برقی بخش دیگر از مزایای احداث سد است علاوه بر این یکی از مزایای بزرگ سد سازی ذخیره آب مازاد در طول دوره بارندگی و جلوگیری از بروز خشکسالی هنگام کمبود بارش است.

 

سدهای خاکی با هسته رسی

آنگونه که کیاست امیریان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه می گوید؛ نوع سدهای ساخته شده در استان از نوع خاکی با هسته رسی اند.

در تعریف این نوع از سدها باید گفت که ساخت سد خاکی با هسته رسی با همان مصالح موجود در منطقه است. این نوع سدها دارای هسته رسی هستند، رس با آب تماس می یابد و باعث ایجاد نوعی عایق رطوبتی می شود.

 درباره سدهای ساخته شده در استان

پس از آنکه مطالعات اولیه انجام شد نوبت به مکان یابی می رسدو بعد از برنامه ریزی های لازم نوبت  به ساخت سد می شود مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه می گوید : تاکنون 9 سد مخزنی در استان کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفته که در مجموع بیش از یک میلیارد متر مکعب از روان آبهای سطحی استان مهار شده  و 2 سد مخزنی نیز آبگیری شده است وی این اقدام را از افتخارات کارشناسان داخلی می داند.

امیریان افزود : همچنین 5 سد مخزنی هم در استان در دست احداث است.

سد شیان، تنگ حمام ،سلیمانشاه، زاگرس  از جمله سدهای ساخته شده در استان هستند.

سد سلیمانشاه در سنقر و کلیایی

سد سلیمانشاه در 15 کیلومتری شهرستان سنقر و 2 کیلومتری روستای سلیمانشاه احداث شده است، این سداز نوع سنگریزه ای با هسته رسی است، بلندی سد سلیمانشاه 36 متر است، عرض تاج 7 متر و طول آن 1200 متر می باشد.

روان آبهایی که چرخه های اقتصاد را سرعت می بخشند/ مهار بیش از یک میلیارد مکعب از روان آّهای سطحی با احداث سد در استان

سد زاگرس در گیلانغرب

این سد مخزنی از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع ۶۶ متر از بستر طبیعی رودخانه و ۷۸ متر از پی و تاج ۷۸۹ متر  می باشد.

وجود 7 میلیارد متر مکعب روان آب سطحی و استعدادهای ویژه استان در بخش کشاورزی و همچنین استفاده از آب های سطحی به جای منابع زیر زمینی از اهم موارد توجه به ایجاد سدها در استان است.

 

انتهای پیام/پ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.