مدیرکل راه و شهرسازی قم مطرح کرد؛

قطار سریع السیر تهران _قم_اصفهان درحال احداث است

صبوری گفت:احداث قطارپرسرعت تهران - قم - اصفهان درحال انجام است که از استثنایی ترین طرح های راه استان قم محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حسن صبوری،مدیرکل راه و شهرسازی قم،روز دوشنبه به ارائه بخشی از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی پرداخت و افزود: با توجه به این که هزینه حجم عملیات کمربندی جدید قم بسیار سنگین است، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز وارد طرح شده است.

وی با بیان این که بخش خصوصی به محض اخذ مجوز هیات دولت وارد عملیات اجرایی می شود، ادامه داد: کمربندی جدید از کیلومترهای 6 و 11 آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان منشعب می شود و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان متصل و سپس از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران ادامه می یابد.

وی گفت: احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن در حال انجام است که یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم محسوب می شود.

وی اضافه کرد: در این طرح که پیمانکار آن چینی ها و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است، پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر پیش بینی شده است.

صبوری ادامه داد: بیش از 30 جلسه در اداره کل راه آهن برگزار شد تا این قطار با کمترین هزینه به ایستگاه مرکزی قم برسد، ولی به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت، این کار امکانپذیر نبود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین تصمیم مقرر شده است یک ایستگاه در بلوار خلیج فارس بین میدان ولیعصر و میدان بقیه الله(عج) راه اندازی شود که با ایستگاه مترو در این نقطه تلاقی پیدا می کند تا جمعیت شهری قم پوشش داده شود.

وی ادامه داد: قطار سریع السیر از این ایستگاه که به نام خلیج فارس نامگذاری شده، در حد فاصل بلوار خلیج فارس به سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) و سپس به سمت ایستگاه مرکزی حرکت می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: ایستگاه دوم در ایستگاه مرکزی قم در داخل شهر قرار دارد تا شهروندان به راحتی به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان دسترسی داشته باشند و امیدواریم این طرح به تصویب نهایی برسد و عملیات اجرایی در محدوده شهر قم آغاز شود.

وی گفت: استان قم متعهد به ساخت 43 هزار و 840 واحد مسکن مهر بود که 41 هزار و 296 واحد در شهر قم و 2 هزار و 544 واحد در شهرهای زیر 25 هزار تن جمعیت مانند کهک، سلفچگان و جعفریه باید احداث می شد.

وی با اشاره به تکمیل و واگذاری بخش زیادی از این واحدها، افزود: تاکنون بیش از 40 هزار واحد آن به بهره برداری رسیده و به متقاضیان تحویل داده شده است و تعداد 378 واحد به دلیل مشکلات تعاونی های ذیربط هنوز ناقص است و تکمیل نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: عمده مشکلات تعاونی ها اختلاف هایی است که مسئولان تعاونی با اتحادیه های کارگری و یا با پیمانکاران دارند که امیدواریم با جدیت بیشتر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مشکلات مرتفع شود.

به گفته وی، 80 درصد از خیابان ‌های مورد دسترسی مسکن مهر در مسیر بلوار دانشجو، خیابان آزادی، خیابان امام علی(ع) و خیابان سلمان در منطقه پردیسان قم تا مرحله اجرای آسفالت به اتمام رسیده است.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی به ساخت مسکن اجتماعی در استان نیز اشاره و بیان کرد: طرح مسکن اجتماعی پس از اتمام مسکن مهر با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد و از اهداف این طرح بهره‌مندی افراد کم درآمد و آسیب پذیر از مزایای مسکن اجتماعی است.

صبوری ادامه داد: در مرحله نخست برای ساخت 200 واحد مسکن اجتماعی در منطقه پردیسان قم و شهر قنوات برنامه ‌ریزی و زمین این واحدها نیز تامین شده است.

صبوری به وضعیت معاملات مسکن در قم اشاره کرد و گفت: در قم که جزو کلانشهرهای کشور و نزدیک تهران است، حجم مبادلات مسکن زیاد است، ولی همچنان نرخ رشد قیمت کمتر از تورم می باشد.

وی اضافه کرد: آمار نشان می دهد تا پایان امسال و در سال 97 اتفاق چشمگیری در حوزه مسکن رخ ندهد و نرخ رشد کمتر از تورم و یا در اندازه تورم باشد.

وی ادامه داد: متراژ واحدهای مسکونی 70 تا 80 متر معمولا متقاضی بیشتری دارد، زیرا مشتری های این خانه ها یا خانه اولی هستند یا توان مالی ضعیف تری دارند و می توانند از طریق وام بانک مسکن خانه تهیه کنند.

صبوری افزود: بر اساس سرشماری سال گذشته، 45 هزار خانه خالی در قم وجود دارد.

 وی همچنین با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در منطقه پردیسان، گفت: تمام اراضی که برای فضای سبز در پردیسان مورد نیاز بود در اختیار شهرداری قرار داده شده و شهرداری نیز قول داده در یک برنامه زمان بندی با احداث فضای سبز، این فضاها را در اختیار مردم قرار دهد.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته، 130 هکتار زمین با کاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار داده شده و بتازگی نیز 22 هکتار در قالب 49 قطعه زمین در پردیسان در اختیار این نهاد قرار گرفته است.

صبوری خاطرنشان کرد: زمین برای احداث فضاهای فرهنگی نیز از طریق مزایده در اختیار متقاضیان این بخش قرار داده شده و نهادهایی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظام مهندسی و ورزش و جوانان در حال ساخت مجتمع های فرهنگی و ورزشی در منطقه پردیسان هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به حجم جمعیتی که در پردیسان ساکن هستند، بلوار غدیر به تنهایی در شرایط بحرانی و حتی عادی جوابگو نیست و باید محورهای متعددی برای ورود و خروج از این شهرک طراحی و اجرا شود.

وی بیان کرد: طراحی اتصال تقاطع غیرهمسطح شهرک پردیسان به کمربندی امام علی(ع) از یک سال و نیم پیش شروع شده و بر اساس دستور استاندار بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده و 150 میلیارد ریال نیز در بودجه سال 98 درنظر گرفته می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم افزود: این طرح در مدت 2 سال اجرایی می شود و 2 بخش از مسیر باید با همکاری شهرداری آزادسازی شود.

کمربندی بلوار امام علی(ع) که در میان اهالی شهر قم به کمربندی امامزاده جمال و اراک نیز معروف است طولی نزدیک به 20 کیلومتر دارد و در 2 باند ماشین رو، میدان بقیه الله(عج) در نزدیکی مسجد جمکران را به تقاطع 72 تن و سپس امامزاده جمال در ابتدای جاده قم - سلفچگان متصل می کند.

وی به طرح دو بانده شدن محور پردیسان-کهک اشاره و بیان کرد: به دلیل ترافیک جاده ای که مسیر پردیسان- کهک به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته مواجه است، لازم است نسبت به بهسازی این مسیر اقدام شود.

وی افزود: این طرح شهریورماه امسال در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و با دستور وزیر راه و شهرسازی در لایحه بودجه قرار گرفت، اما به دلیل این که قرار نیست طرح جدیدی در لایحه بودجه قرار بگیرد، این طرح در ویرایش های پایانی بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه حذف شده است.

صبوری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در تلاش هستند این طرح در بودجه سال 97 قرار بگیرد که امیدواریم پیگیری ها به نتیجه برسد.

 صبوری به دو بانده شدن محور قم- جعفریه نیز اشاره کرد و گفت: سه قطعه از محور قم - جعفریه، دو بانده شده و آخرین قطعه این طرح نیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این که طرح دو بانده شدن محور قم - جعفریه به طول حدود 30 کیلومتر در چهار قطعه تعریف شده، اضافه کرد: قطعه چهارم به طول 4.5 کیلومتر حدفاصل شهر جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی استان قم است که 60 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: قطعه نخست این طرح از پل راه آهن تا سه راهی قلعه سنگی به طول 10.5 کیلومتر با هزینه 110 میلیارد ریال در فروردین سال گذشته راه اندازی شد.

صبوری افزود: قطعه دوم این محور از سه راهی قلعه سنگی تا ایستگاه فشار شکن شهید مهدوی به طول هشت کیلومتر با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد ریال، در مهرماه امسال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: قطعه سوم نیز از ایستگاه فشار شکن شهید مهدوی تا پل طغرود به طول هفت کیلومتر تعریف شده است که با هزینه 70 میلیارد ریال در مهرماه امسال تکمیل شد.

وی یادآورشد:بهسازی محور قدیم قم- تهران به طول 14 کیلومتر با هزینه 100 میلیارد ریال، بهسازی محور قم- نیزار به طول 4.5 کیلومتر با هزینه 42 میلیارد ریال و احداث راه روستایی بین جنت آباد و لنگرود در محور کاشان به طول سه کیلومتر با هزینه هفت میلیارد ریال آماده افتتاح است.

صبوری در ادامه گفت: بر اساس مطالعه ای که سال گذشته انجام شد، چهار هزار هکتار از اراضی شهر قم نیازمند بازآفرینی شهری است که یک هزار هکتار از آن شامل بافت های خالی و رودخانه شهر می باشد و سه هزار هکتار بافت هایی است که جمعیت در آن ساکن است و بهسازی خواهد شد.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال 90، 670 هزار تن از جمیعت قم در این سه هزار هکتار سکونت دارند و در حال حاضر این میزان به حدود 700 هزار تن افزایش یافته که باید اقدام های جدی تری در زمینه بهسازی بافت های فرسوده انجام شود.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ای پنج ساله طرح های بازآفرینی شهری پس از شناسایی محله ها با استفاده از اعتبارات استانی و شهرداری در بافت های فرسوده اجرا می شود تا کیفیت زندگی در این مناطق بهبود یابد.

وی، احداث درمانگاه امام علی النقی(ع) در محله شادقلی خان، واحد آموزشی در منطقه شیخ آباد، واحد آموزشی دبیرستان در شهرک فاطمیه، ساماندهی محله میدان میر، مسیرهای امامزاده شاه حمزه، بازار نو و کهنه، عماریاسر تا تکیه باغ پنبه، باغ پنبه تا خانه تاریخی یزدان پناه، خانه تاریخی یزدان پناه تا خیابان باجک، ساماندهی گذر لب چال تا محور آذر، ساماندهی گذر لب چال تا میدان میر و خانه تاریخی شاکری و جمع آوری آب های سطحی در محله شادقلی خان را از جمله این طرح ها عنوان کرد که بخشی آغاز شده و بخشی دیگر در دستور کار می باشد.

صبوری ابراز امیدواری کرد: با اقدام های بازآفرینی شهری، زمینه ای فراهم شود تا ساکنان اصلی محله ها به مناطق قدیمی خود بازگردند و زمینه بهسازی و نوسازی انجام شود.

وی با اشاره به این که بر اساس مطالعات صورت گرفته یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده و تاریخی در شهر قم وجود دارد، اظهار کرد: 350 هکتار از بافت فرسوده شهر قم، بافت تاریخی است که در اطراف حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد و ساماندهی این محله ها از جمله کف سازی و جداره سازی در دستور کار قرار گرفته تا بافت تاریخی ناکارآمد بهسازی شود و فضای عمومی شهر توسعه یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم ادامه داد: هدف از بهسازی بافت تاریخی این است که شهروندان به این بافت بازگردند و در این محله ها ساکن شوند تا هویت محلی حفظ شود، چراکه در حال حاضر ساکنان اصلی از محله های قدیمی شهر قم خارج شده و اکثر این محله ها در اختیار اتباع خارجی است.

وی افزود: خدماتی در قالب تسهیلات بانکی بدون سپرده گذاری از 500 تا 800 میلیون ریال با نرخ پایین به ساکنان بافت های تاریخی و فرسوده از طریق بانک مسکن اعطا می شود تا متقاضیان بتوانند نسبت به خرید و یا بازسازی منازل مسکونی اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: این سیاست گذاری ها باعث شده تا علاقه مردم به خرید خانه های مسکونی در این بافت ها زیاد شود و رونق بازار در این بافت ها نسبت به سایر بافت های شهری بیشتر شود.

انتهای پیام /ح

کمربندی جدید قم در یک برنامه پنج ساله احداث می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
فقط حرف ، شعار ،
کو عمل ؟