بی‌توجهی هنرمندان گچ‌بری به سبک‌های سنتی/ هنر گچ‌بری به فراموشی سپرده شده است

هنر گچ‌بری امروزه با آنچه از زمان قاجاریه باقی مانده تفاوت زیادی دارد؛ یعنی هنرمندان امروز توجه بیشتری به سبک‌های اروپایی و فرنگی دارند.

هنرمندان فعال در عرصه گچ‌بری علی حاجیان‌پور، هنرمند فعال در عرصه گچ‌بری در خصوص وضعیت فعلی این هنر به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: هنر گچ‌بری از اوایل زندگی بشر وجود داشته، اما به مرور این هنر تکامل پیدا کرده است تا به جایگاه فعلی‌اش رسیده است. هنر گچ‌بری امروز در زمره هنر‌هایی است که به فراموشی سپرده شده است، اما کماکان در زندگی انسان‌ها در جریان است و در اماکن مذهبی، دولتی و منازل شخصی دیده می‌شود، اما نه آنچنان که در زمان صفویه و قاجار رواج داشته است.

وی افزود: هنر گچ‌بری امروزه با آنچه در آثاری که از زمان قاجاریه باقی مانده است تفاوت زیادی دارد؛ یعنی هنرمندان امروز توجه بیشتری به سبک‌های اروپایی و فرنگی دارند و به سبک زمان صفوی توجه چندانی ندارند.

این هنرمند اظهار کرد: به نظر من امروز صاحبکار کمتر کار کیفی از هنرمند گچ‌بر می‌خواهد البته کیفیت اثر به میزان تجربه هنرمند نیز بستگی دارد.

حاجیان‌پور ادامه داد: امروز ۶۰ سال است که در عرصه هنری گچ‌بری فعال هستم و ۱۰ سال از این سال‌ها را شاگردی کرده‌ام، اما معتقدم که هم‌اکنون هنر گچ‌بری تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته است. این فضا هر گونه طرحی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و این امر برای هنرمندان جوانی که فعال هستند بسیار مفید است، زیرا با طرح‌ها و نقش‌های مختلف آشنا می‌شوند و از آنها بهره می‌گیرند.

وی تصریح کرد: اگرچه مدت زیادی را در زمینه هنر گچ‌بری فعالیت کردم هنوز بیمه نشده‌ام و از هنرمندان میخواهم که این امر را پیگیری کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.