رضایی کوچی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

نشست فوق العاده کمیسیون عمران برای بررسی حادثه سقوط هواپیما تهران_یاسوج/تشریح مهمترین فرضیه سقوط این هواپیما

رئیس کمیسیون عمران مهم‌ترین فرضیه سقوط هواپیمایی تهران- یاسوج را تشریح کرد.

نشست فوق العاده کمیسیون عمران برای بررسی حادثه سقوط هواپیما تهران_یاسوج/تشریح مهمترین فرضیه سقوط این هواپیمابه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در حاشیه صحن علنی امروز صبح دوشنبه( 30 بهمن ماه) با حضور در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست فوق العاده کمیسیون عمران در روز چهارشنبه صبح با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

وی تصریح کرد: در این جلسه با توجه به دستور رئیس مجلس از هواپیمای آ‌سمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزیر راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور و همچنین مسئولان امداد و نجات کشور دعوت شده تا در این نشست که پیش از آغاز جلسه علنی خواهد بود، حضور یابند.

رضایی‌کوچی تصریح کرد: در جلسه مدیریت بحران که روز گذشته برگزار شد، بیشترین تأکیدمان بر مسئله امداد و نجات مسافران و خدمه هواپیما بود و همه استان‌ها و امکانات کشور برای این موضوع بسیج شوند؛ با پیدا کردن آثار این هواپیما شاید بتوان افرادی را هم زنده پیدا کرد.

وی اظهار کرد: روز چهارشنبه هم قرار است بحث‌های کارشناسی علل بروز این حادثه، اطلاعات کسب شده، فرضیه‌ها و تمامی مسائل به صورت جدی بررسی شود.

رضایی‌کوچی با اشاره به فرضیه پیش آمده درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، گفت: مهمترین و پر رنگ‌ترین فرضیه کنونی درباره این حادثه این است که به صورت معمول هواپیماها بر اساس طرح هواپیمایی کشوری باید از ارتفاع 15 هزار پا به بالا از روی دنا رد شوند، زیرا ارتفاع کوه دنا 14 هزار پا است.

رئیس کمیسیون عمران بیان کرد:‌ اما در شرایطی که هوا صاف بود و ابری در آسمان وجود نداشت و دید مستقیم قرار داشت، خلبانان ترجیح می‌دهند از یک دره(uشکل) کنار فرودگاه یاسوج عبور کنند و دیگر طرح سازمان هواپیمایی یعنی عبور از بالای کوه دنا را اجرا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: حال به نظر می‌رسد بر اساس این فرضیه با وجود ابرهای متراکم بر روی دنا و اطراف آن خلبان خواسته از این دره (uشکل) بگذرد اما درگیر ابرها شده است.

رضایی‌کوچی گفت: حال این سوال پیش می‌آید آیا با وجود آن که خلبان می‌دانسته وضعیت جوی خراب است از قبل این سختگیری وجود داشته که خلبانان اجازه عبور از دره (uشکل) را نداشته باشند و از همان مسیر تعیین شده بالای کوه بگذرند؟

رئیس کمیسیون عمران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود مهارت خلبان این اتفاق و فرضیه باز هم محتمل است، بیان کرد: بله، این فرضیه وجود دارد وقتی وضعیت جوی خوبی وجود ندارد باید از یک مسیر بهتری عبور کرد، فرودگاه یاسوج تا سال 90 اعلام می‌کرد اگر هوا ابری شد و دید مستقیم وجود نداشت، باید پروازها لغو شود، بعد از این سال اعلام کردند در صورت وجود ابر هم می‌توان با شرایطی خاص پرواز کرد، اما به نظر می‌رسد در این حادثه این شرایط رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: اکنون این سوال پیش می‌آید آیا دستگاه‌های نظارتی ما در حوزه حمل و نقل هواپیما و شرکت آسمان این سختگیری قانونی را برای خلبانان انجام داده‌اند یا خیر؟ و خلبانان را ملزم کرده بودند که در شرایط هوایی خاص از این مسیر عبور نکنند؟ این‌ها مسائلی است که در حال بررسی بوده و روز چهارشنبه بیشتر بررسی می‌شود.

رضایی‌کوچی همچنین با اشاره به سن بالای 24 سال هواپیمای ATR هم گفت: هواپیما هرچه نوتر باشد بسیار بهتر است و اعتماد به آن هواپیما بیشتر خواهد بود، لذا هواپیمای فرسوده و بالای 25 سال سن با جدید بسیار متفاوت است.

رئیس کمیسیون عمران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام می کنند این نوع از هواپیماها با آب و هوای ایران سازگاری ندارند، اظهار کرد: نه این گونه نیست؛ هواپیمای ATR مدل‌های خوبی هستند و می‌توان سال‌ها از آن استفاده کرد، اما چون فرودگاه یاسوج در شرایط خاص آب و هوایی قرار دارد باید مقررات ایمنی پرواز بیشتر به آن دقت شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش شده بود 23 روز پیش همین هواپیما دچار نقص فنی شده بود هم، تصریح کرد: بله این هواپیماها بالای 20 سال به صورت طبیعی نقص‌های فنی هم پیدا می‌کنند و در زمانی که این هواپیماها در یک تلاطم هوایی قرار بگیرد، امکان دارد سیستم‌های آن دیرتر پاسخ داده اما این هواپیما در حالت عادی نقص فنی نداشته است.

رضایی‌کوچی بیان کرد: اما طبیعی است که یک هواپیمای جدید و نو در شرایط بحرانی آب و هوایی هم بهتر واکنش نشان داده و بیشتر می‌توان به آن اعتماد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
حالا باید برای پیدا شدن هواپیما چیکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
اگر هوا پیما پیدا نشه پس سقوط کرده واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
لاشه پیدا کنید،جعبه سیاه رو در ایران بررسی کنید .اگر لاشه پیدا نشه شاید سقوط نکرده باشه اصلا ،مشکوک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
بنده به نوبه خودم تسلیت میگم . غم دردناکی بود
-
حمید
۱۳:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
هرچه زودتر علت حادثه سقوط هواپیما باید پیگیری وبررسی شود
آخرین اخبار