آیت الله میر باقری مطرح کرد؛

تعقل، مهم‌ترین اصل تمدن اسلامی/ انسان تراز، دین را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود قرار نمی‌دهد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تعقل را مهم‌ترین اصل تمدن اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله سید محمد مهدی میر باقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در آئین سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه در حوزه ادبیات اسلامی نیاز به بازسازی و تولید مجدد مفاهیم داریم، گفت: در ادبیات اسلامی مفهوم جدیدی وجود ندارد اما این مفاهیم نیازمند بازسازی و معرفی مجدد هستند. باید مفاهیم در قالب زمان حاضر تبیین و معرفی شود.

میرباقری یار پیشرفت هر تمدنی را انسان تراز دانست و گفت: انسان تراز متناسب با پیشرفت‌های هر تمدن است، اصولا جامعه انسانی حول یک محور حق یا باطل شکل می‌گیرد، جامعه بر حول پرستش الهی یا غیر الهی تاسیس می‌شود.

عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با تشریح دو تمدن اسلامی و غربی گفت: این تمدن‌ها همواره با یکدیگر منازعه دارند، گفتگو میان این دو جریان کار ضروری و مفیدی است اما اگر چنین تلقی شود که این دو تمدن در نقطه‌ای با یکدیگر به تفاهم می‌رسند اشتباه باطلی‌ است چراکه جایی برای تفاهم نیست.

انسان تراز تمدن اسلامی تمام محور عملکرد خود را در رابطه با امام تعریف می‌کند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انسان تراز انسان معیار در هر یک از تمدن‌هاست، گفت: انسان تراز نسبت به تمدن مقابل کاملا موضع گیری دارد، انسان تراز در جوامع غربی کاملا مادی گراست‌، هویت او یک توده ماده است، تمام خصلت‌هایی که دارد بر اساس قواعد مادی و فیزیکی است، انسان تراز در غرب پیچیده تر شده و بر اساس رشد تکنولوژی رفتار و عمل می‌کند. انسان اگر بر مبنای ماده و محبت به خود شکل گیرد حتما خود محور خواهد شد اگر جایی هم به جامعه توجه می‌کند بر اساس منافع خود است.

عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به انسان تراز در جمهوری اسلامی گفت: انسانی که موضعی به تمدن غربی ندارد انسان تراز در جوامع اسلامی نیست. در تمدن غربی هم نکات مثبت وجود دارد اما نسبت به روح و اساس این تمدن باید موضع داشت، انسان تراز در جوامع اسلامی آماده مواجهه با تمدن غربی است؛  انسان تراز در جامعه اسلامی در برابر هجوم جبهه مقابل آسیب نمی‌بیند و مصون می‌ماند.

 آیت الله میرباقری حق را بر محور امام و ولی دانست و افزود: انسان تراز تمدن اسلامی تمام محور عملکرد خود را در رابطه با امام تعریف می‌کند، این انسان خودش را برای دین می‌داند و دین را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف شخصی خود قرار نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.