بخشایش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امکان حضور روسیه در مذاکرات سازش وجود دارد/ تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا بی اعتماد شده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: امکان جایگزینی روسیه به عنوان محور مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی با توجه به اعلام آمادگی مقاماتش وجود دارد.

امکان حضور روسیه در مذاکرات سازش وجود دارد/ تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا بی اعتماد شده استاحمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و ابراز بی اعتمادی وی نسبت به مذاکرات سازش با نظارت آمریکا بیان کرد: پس از جنگ جهانی دوم، فلسطین به یک معضل با پیچ و خم های تاریخی تبدیل شد.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: در ابتدا فلسطینی ها با گروه صاف به رهبری یاسر عرفات خط مشی نظامی را پیش گرفتند و تا حدودی نتیجه گرفتند.

بخشایش ادامه داد: از زمانی که یاسر عرفات تصمیم گرفت از طریق مذاکره باید کار را دنبال کند موفقیتی کسب نکرد.

وی ادامه داد: پس از یاسر عرفات نوبت به ابومازن رسید و مذاکراتی در چند دوره انجام شد که پشتوانه اصلی آن همیشه آمریکا بود که در آن روسای جمهور آمریکا به ظاهر یکی به نعل می زدند و یکی به میخ، اما در واقع در پشت پرده از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند.

بخشایش با بیان اینکه در سال 1967 قسمت غرب بیت المقدس متعلق به صهیونیست ها و شرق متعلق به فلسطینیان بود، گفت: فلسطینیان از آن زمان تا به حال سه امید دارند؛ یکی اینکه پایتخت را که قدس باشد می خواستند، دوم اینکه خواستار بازگشت فلسطینی های خارج نشین هستند تا از اشغالگران سرزمین های بیشتری بگیرند و در واقع صلح در مقابل زمین اجرا شود و سوم اینکه مرزهای فلسطین و رژیم صهیونیستی مشخص شود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جنبش حماس و جبهه مقاومت در فلسطین از ابتدا طرح های مذاکراتی رژیم اشغالگر قدس و آمریکا را قبول نداشتند اما تشکیلات خودگردان فلسطین همواره چشم به دهان پادشاهان عربی و مقامات آمریکا میدوخت بنابراین اکنون که ترامپ به صراحت قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد دیگر نمی تواند به عنوان بی طرف نقش میانجی گر را بازی کند و تشکیلات خودگردان را هم نسبت به خود بی اعتماد کرده است.

وی افزود: امکان جایگزینی روسیه به عنوان محور مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی با توجه به اعلام آمادگی مقاماتش وجود دارد.

بخشایش تصریح کرد: البته جوامع بین المللی به کدخدایی آمریکا، محوریت روسیه برای مذاکرات سازش را نمی پذیرند اما احتمال دارد که روسیه بتواند خود را در این مسئله تحمیل کند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه برای فلسطین دو راه وجود دارد، گفت: یک راه مقاومت است چرا که رژیم صهیونیستی در مقابل جبهه مقاومت در غزه و لبنان روز به روز ضعیف تر می شود و جنگ های 33 روزه و 22 روزه و همچنین رسوایی جدید صهیونیست ها با ساقط شدن هواپیمای نظامی‌شان توسط ارتش سوریه موید آن است.

وی ادامه داد: روش دیگر هم گفتگو و مذاکره است که تا کنون نتیجه ای نداشته است مگر اینکه مذاکرات در کنار مبارزات غزه ای ها پیش برود تا اسرائیل اشغالگر مجبور به مذاکره با ابومازن در غزه شود و امتیازاتی واگذار کند.

بخشایش در پایان بیان کرد: با گذشت 3 دهه از مذاکره در مسئله فلسطین نتیجه ای حاصل نشده است اما مقاومت می تواند موفق شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ترامپ ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار