دهقان کیا خبر داد

بدهی دولت یازدهم و دوازدهم به تأمین اجتماعی بیش از ۲ برابر دولت‌های قبلی است

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران گفت: بدهی دولت یازدهم و دوازدهم به تأمین اجتماعی بیش از ۲ و نیم برابر بدهی دولت های قبل است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران در نشست خبری ظهر امروز (یکشنبه )ششم اسفند ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بدهی دولت یازدهم و دوازدهم به تأمین اجتماعی بیش از ۲ و نیم برابر بدهی دولت های قبل است.

وی در ادامه تصریح کرد: کسری تأمین اجتماعی در سال ۹۶ مبلغ ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و باجود بدهی های فعلی و در صورت ادامه این روند، تأمین اجتماعی در سال آینده با کسری ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مواجه خواهد شد.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران خاطرنشان کرد: با ادامه روند فعلی، تأمین اجتماعی تنها قادر به پرداخت حقوق ۸۰ درصد حقوق بگیران این مجموعه خواهد بود و برای این کسری و بحران پیش رو هشدارهای لازم را به دولت، وزیر کار و رئیس جمهور داده‌ایم اما کسی به این مسئله توجهی ندارد.

دهقان کیا ادامه داد: بر اساس ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی ، باید خدمات ۶ گانه ای را به مستمری بگیران در مواقع الف) حوادث و بیماری ب) بارداری ج) غرامت و دستمزد د) از کار افتادگی ه) بازنشستگی ۶) مرگ ارائه دهیم و سهم هر یک از این خدمات نیز تعیین شده است.

وی تاکید کرد: سهم کارفرما در ارائه خدمات فوق ۲۳ درصد است که از این ۲۳ درصد باید ۱۴ درصد هزینه خدمات غرامت و دستمزد و ۵ درصد سهم حوادث و بیماری و بارداری پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران یادآور شد: ۲ درصد از سهم دولت به ۴ خدمت نخست اختصاص دارد و از سهم کارفرما نیز باید ۲۱ درصد آن صرف هزینه حوادث و بیماری، بارداری، غرامت و دستمزد و از کار افتادگی شود.

دهقان کیا اظهار کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص نُه  بیست و هفتم حق بیمه تأمین اجتماعی (سهم درمان) با اصل ۵۳ قانون اساسی مغایر است و باید دریافتی های دولت به خزانه واریز شود که مجلس به این مورد بی توجه است.

وی تصریح کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص نُه  بیست و هفتم با اصل ۵۲ قانون اساسی نیز مغایر است، زیرا بودجه سازمان تأمین اجتماعی جزء بودجه دولتی بوده است و بودجه کانون بازنشستگان دولتی نیست.

رئیس کانون بازنشستگان اضافه کرد: موضوع نُه  بیست و هفتم همچنین با قانون محاسبات عمومی مغایرت دارد و در موارد ۱۱ و ۱۳ این قانون آمده است که منابع دولتی باید به حساب خزانه واریز شود، نه حق الناس و این موضوع نیز نادیده گرفته شده است.

دهقان کیا ادامه داد: قبل از تصویب موضوع نُه بیست و هفتم به رئیس جمهور نامه نوشتیم اما هیچ جوابی از جانب او دریافت نکردیم، همچنین بار‌ها از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم که جلسه ای بگذارند و لااقل حرف های مسئولان کانون بازنشستگان را بشنوند اما ایشان نیز اهمیتی برای درخواست ما قائل نشد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از بی اهمیتی مسئولان مذکور، مشکلات کانون بازنشستگان و تأمین اجتماعی را با وزارت اطلاعات در میان گذاشتیم و خطرات احتمالی در خصوص کسری بودجه مورد نیاز برای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را با این مجموعه مطرح کردیم.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران اضافه کرد: کانون بازنشستگان در حال حاضر ۱۴۰ هزار عضو دارد و اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند، فروردین ماه سال آینده در مجموعه ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی تجمع خواهیم کرد.

دهقان کیا تاکید کرد: وزیر بهداشت در سال ۹۵ نامه ای با این مضمون به رئیس جمهور نوشت که نُه بیست و هفتم بودجه در یک حساب جداگانه واریز شود و برای بیمه سلامت هزینه شود و بلافاصله وزیر اقتصاد نیز با صدور نامه ای این موضوع را تایید کرد.

وی اظهار کرد: از زمانی که بیمه سلامت مطرح شده است هزینه‌های درمانی ۳ برابر شده و بدهی های دولت به تأمین اجتماعی به بیش از ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران یادآور شد: در تمامی دولت ها قبل از دولت یازدهم بدهی دولت به تأمین اجتماعی، بیشتر از ۶۳ هزار میلیارد تومان نبود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم و درست از سال ۱۳۹۲ به بعد این رقم در سال ۹۵ به ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دهقان کیا ادامه داد: در سال ۹۶ کسری صندوق تأمین اجتماعی ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود و با ادامه روند فعلی این کسری در سال آینده به ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید و با این تفاسیر، امکان پرداخت مستمری ۲۰ از مستمری بگیران تأمین اجتماعی عملاً وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: از موضوع کسری صندوق تا قبل از سال ۹۲ خبر چندانی نبود و آمار کسری فوق توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام شده است و قابل انکار نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران خاطرنشان کرد: در هر ماه ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان هزینه می شود و با وجود کسری فوق و همچنین ادامه روند فعلی، اگر کسری در این خصوص پیش بیاید نمی دانیم چه کسی پاسخگو خواهد بود.

دهقان کیا تاکید کرد: یکی از راه های اساسی خروج دولت از رکود، توجه به قشر کارگر، بازنشسته و سایر اقشار ضعیف است که باید در پرداخت حق و حقوق آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ و اجرا شود.

انتهای پیام/

صحبت های رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران در نشست خبری در تاریخ ششم اسفندماه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
حقوق باز نشستگان را خواهشمندم زیاد کنید
آخرین اخبار