رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال تا ۸ اسفند ادامه دارد/ خطر ورود مجدد بیماری به کشور

گویا از انجام عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال از پنجم تا هشت اسفندماه خبر داد.

ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال تا 8 اسفند ادامه دارد/ خطر ورود مجدد بیماری به کشوربه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 10سال پس از موفقیت در ریشه کنی جهانی بیماری آبله، از سال 1988 میلادی کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد شدند که برای ریشه کنی جهانی بیماری فلج اطفال اقدام کنند.

وی افزود: دستیابی به پوشش واکسیناسیون کامل و انجام عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال از استراتژی های اصلی دستیابی به این هدف بودند.

گویا با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در این سال ها سبب شده تا شیوع این بیماری بیش از 99 درصد در دنیا کاهش یابد، بیان کرد: در حال حاضر تنها در سه کشور افغانستان، پاکستان و نیجریه شیوع دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: آخرین مورد بیماری فلج اطفال در ایران در سال 1379بود و طی 17 سال گذشته خوشبختانه با وجود نظام مراقبت مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هیچ موردی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است.

گویا افزود: مهم‌ترین عامل پاک ماندن کشور از بیماری فلج اطفال حفظ پوشش واکسیناسیون بالای 95 درصد و انجام عملیات های واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کشور بوده است.

وی اظهار کرد: تجربه کشورها در 15 سال گذشته نشان داده که هر زمان پوشش واکسیناسیون کاهش یابد، بیماری فلج اطفال به سرعت بازگشته و همه گیری های بزرگ ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: شیوع بیماری در نیجریه در سال 2004 میلادی علاوه بر این کشور سبب شد تا 18 کشور دیگر هم درگیر همه گیری شوند.

 بیشترین خطر بازگشت فلج اطفال در هرمزگان ، کرمان و سیستان و بلوچستان است

گویا تصریح کرد: تجربیات مشابه در کشور تاجیکستان در سال 2010 و شیوع بیماری در سال 2014 در کشور سوریه مثال های این خطر بزرگ هستند.

وی بیان کرد: با عنایت به هم جواری با 2کشوری که بیماری فلج اطفال هنوز در آنها شیوع دارد و ترددهای بسیار بین المللی، در هر زمان خطر ورود مجدد بیماری به کشور وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تداوم وضعیت عاری از فلج اطفال در سال های 2017 -2001 میلادی حاصل تلاش همکاران معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی جهت دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه بوده است.

گویا افزود: در همین راستا عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت 8 صبح پنجم تا هشتم اسفندماه در نیمه جنوبی کشور آغاز شده و نزدیک به 850 هزار کودک زیر پنج سال صرف نظر از کامل بودن سابقه ایمن سازی در همین هفته مجدد واکسینه خواهند شد.

وی اظهار کرد: این عملیات به شکل فعال و خانه به خانه طراحی و اجرا می شود و طی این هفته تیم های بهداشتی با اطلاع رسانی قبلی به منازل و مهدهای کودک مراجعه و اقدام به واکسیناسیون می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیشترین خطر بازگشت بیماری فلج اطفال در استان های هرمزگان ، کرمان و سیستان و بلوچستان است، لذا در تمام مناطق شهری و روستایی این استان ها، مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان، جیرفت، بم، ایرانشهر، زاهدان و زابل عملیات خانه به خانه انجام می شود و در سایر شهرستان ها، عملیات فقط در مناطق پرخطر تعیین شده انجام می شود.

شاخص های تعیین مناطق پرخطر فلج اطفال

گویا با اشاره به شاخص های تعیین مناطق پرخطر مطرح کرد:همه مهاجرین خارجی که در اردوگاه ها و یا خارج از اردوگاه ها اقامت دارند، همه خانوارهای ساکن در کلنی ها و محل تجمع عمده مهاجرین خارجی، همه نقاط شهرستان – شهرک – کلنی و سایر مناطقی که به تشخیص معاونین بهداشت پوشش OPV3 کمتر از95 درصد دارند، همه مناطق تحت پوشش تیم های سیار و همه کودکان زیر 5 سالی که احتمالاً همراه مادران خود در زندان ها اقامت دارند را شاخص های تعین مناطق پرخطر دانست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: این عملیات در 2 نوبت به فاصله تقریبی یک ماه انجام می شود و نوبت دوم در تاریخ 18 لغایت 21 فروردین 1397 خواهد بود.

گویا گفت: برای دستیابی به هدف پوشش کامل عملیات در مدت زمان تعیین شده علاوه بر تمام ظرفیت کارکنان بهداشتی مرتبط از کمک داوطلبین سلامت و سایر نیروهای کمکی آموزش دیده استفاده خواهد؛ 30 هزار نیروی انسانی عملیات را اجرا و پشتیبانی می کنند؛ واکسن مورد استفاده توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه و تامین شده است.

وی ادامه داد: 2 نوبت عملیات یاد شده با هزینه حدود چهار میلیارد تومان برگزار می شود؛ در این عملیات همه کودکان زیر پنج سال اعم از ایرانی و یا غیر ایرانی که در کشور حضور دارند واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: از هموطنان و خانواده های عزیز در مناطقی که با اعلام قبلی مراکز بهداشت شهرستان عملیات واکسیناسیون انجام می دهند تقاضا می شود حداکثر همکاری را با تیم های بهداشتی داشته باشند تا به هدف نهایی که ریشه کنی جهانی این بیماری و سلامت کودکان است برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار