دلیری مطرح کرد؛

اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان / رشد اقتصاد دانش‌بنیان راه نجات اقتصاد کشور از بحران/ شرکت‌های دانش بنیان در راه بورس

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فعالیت بانک‌ها در حوزه دانش‌بنیان گفت: از طریق بانک های کشور موفق شده‌ایم تا به هزار و 258 شرکت دانش‌بنیان مبلغ دو میلیارد و 800 میلیارد تومان وام دهیم.

سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان / راه نجات اقتصاد کشور از رشد اقتصاد دانش‌بنیان/ کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورسبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خطوط اعتباری و جذب سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینکه برای شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مالی مستقلی باید وجود داشته باشد، گفت: از آغاز کار دولت یازدهم دکتر ستاری به این موضوع توجه داشتند که از تمام منابع مالی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود زیرا تنها راه نجات اقتصاد کشور از طریق اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه برای اقتصاد دانش‌بنیان باید از تمام حوزه‌های مالی کشور  کمک بگیرید، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود آنها به عرصه‌های مختلف اقتصادی، نهادهای مالی و بانکی را ایجاد کرد و از طریق 110 خدمتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد به رشد این شرکت‌ها کمک شایانی کرد.

دلیری تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان سرشار از ایده‌‌های مختلفی هستند و اگر منابع مالی برای این شرکت‌ها وجود نداشته باشد آن‌ها نمی توانند ایده‌های خود را عملیاتی کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با کمک معاونت به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: منابع معاونت 400 میلیارد تومان بود که از طریق صندوق های پژوهشی و فناوری به شرکت‌‌های دانش‌بنیان تزریق شد و از سویی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی 830 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داد.

وی با بیان اینکه از مدتی پیش به این نتیجه رسیدیم که صندوق‌ها نمی توانند تمام منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کنند، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم تا بانک‌ها را وارد حوزه  دانش‌بنیانی کشور کنیم تا از طریق آن‌ها منابع مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان تأمین شود در 10 ماه گذشته مبلغ 2 هزار و 800 میلیارد تومان از طریق بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است.

دلیری ادامه داد: فعالیت بانکی در حوزه دانش بنیان نشان از این دارد که فضای حاکم بر بانک‌ها تغییر کرده است و آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کرده‌اند و پیشرفت آنان را باورد داشته اند بر اساس آمار موجود فعالیت بانک‌ها از فروردین ماه تا آبان ماه رشد چشمگیری داشته است به این صورت که در فروردین ماه بانک‌ها 150 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این مبلغ در آبان ماه به 400 میلیارد تومان رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در ماه‌های اخیر میان بانک‌های کشور برای انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان رقابت ایجاد شده است، گفت: از لحاظ تعداد بانک‌ها و همچنین فعالیت‌های پروژه‌ای که از طریق آن‌ها انجام گرفته است شاهد رقابتی هستیم که این رقابت می‌تواند به رشد شرکت ‌های دانش‌بنیان منجر شود؛ همچنین بر اساس آمار 83 درصد تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان از  طریق منابع خصوصی بوده است و 71 درصد پروژه‌ها هم توسط این بانک‌های خصوصی انجام گرفته است.

حمایت از منابع پولی و مالی سبب رشد محصولات دانش بنیان می‌شود

وی با اشاره به اهمیت توجه به نهادهای پولی و مالی کشور اظهار کرد: اگر به این نهادها توجه بیشتری شود و بتوانیم بستر مناسب را ایجاد کنیم موفق خواهیم شد تا منابع مالی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان روانه کنیم زیرا این شرکت‌های دانش بنیان هستند که می‌توانند جایگزین محصولات خارجی شوند.

دلیری در رابطه با ضمانت‌نامه‌‌هایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد، گفت: یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان ضمانت‌نامه‌هایی است که از طریق صندوق‌های پژوهشی به آنان تعلق می‌گیرد و در حال حاضر 600 فقره ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شده است و امیدوار هستیم بتوانیم در سال 97 از طریق بانک‌ها هم این ضمانت‌نامه را در اختیار شرکت‌ های دانش‌بنیان قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح  کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی دو منبعی هستند  که از طریق آنها می‌توانیم منابع مالی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم؛ بر اساس طرح تصویب شده در صندوق توسعه ملی شرکت‌های دانش‌بنیان  چهار درصدکمتر از منابع دیگر وام خود را بازپرداخت می‌کنند.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق توسعه ملی به صورت مستقل بسته خواهد شد

وی تصریح کرد: در منابع ارزی محدودیتی نداریم اما در منابع ریالی با توجه به توافقات انجام گرفته قرار است 20 درصد از منابع ریالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شود و با توجه به جلسه هفته پیش قرار شد تا در سال 97 سهم شرکت‌های دانش‌بنیان  در صندوق توسعه ملی به صورت قرارداد مستقل بسته شود.

دلیری در رابطه با مشکل اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان  نسبت به طولانی بودن مدت بروکراسی اداری شکایت‌هایی را داشتند که ما در جواب آن‌ها می‌گوییم این شرکت‌ها به دلیل آنکه سرمایه‌گذار نیستند و به روند اداری مسلط نیستند به این موضوع شکایاتی را وارد می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط کشور بسیار بهتر از گذشته است، گفت: در گذشته روند مالی و پولی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بد بوده است اما امروز از طریق وام ‌های بانکی توانسته‌ایم هزار و 258 فقره وام به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم و این موضوع به دلیل تقاضای خود بانک‌ها است.

وی در رابطه با حمایت‌های معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: ما کل اکوسیستم فناوری را حمایت می‌کنیم تا زیرساخت‌های مناسب ایجاد شود و به کمک بسترسازی مناسب بتوانیم اقتصاد کشور را متحول کنیم.

دلیری در رابطه با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس گفت: با سازمان فرابورس کشور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان وارد تابلوی بورس خواهند شد و می‌توانند در تابلوی اختصاصی خود فعالیتشان را ادامه بدهند در حال حاضر 260 شرکت که هر کدام بالای 10 میلیارد تومان فروش داشته‌اند توانسته‌اند وارد تابلوی اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر 15 صندوق در بورس دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و 10 صندوق دیگر هم در نوبت اخذ مجوز برای انجام فعالیت‌های خود هستند.

در سال 97 شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش‌گذاری خواهند شد

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های مشاوره‌ای مالی ایجاد شده است که توان آنها بسیار زیاد است و همچنین قرار است در ابتدای سال 97 شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش‌گذاری شوند منظور از ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان آن است که بتوانند مستندات ملموس خود را ارائه دهند تا مستندات آن‌ها ارزش‌گذاری شود.

دلیری با بیان اینکه معاونت از طریق وقف برای شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین مالی می کند اذعان کرد: از تمام حوزه‌هایی که بتوان از طریق آن پولی را به دست آورد ما برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان وارد می‌شویم و در همین راستا سند وقف علم و فناوری به کمک تفاهم‌نامه‌ای با سازمان امور وقف تصویب شده است که این سند بستری را ایجاد می‌کنند تا نخبگان و مخترعان کشور بتوانند به فعالیت بپردازند.

بیمه محصولات دانش‌بنیان ایجاد می‌شود

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: دو نوع بیمه برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است یکی بیمه محصولات  دانش‌بنیان و دیگری بیمه اعتباری است اما هنوز مدل خاصی برای پوشش آن‌ها نداشته‌ایم و با تبادل نظرهایی که انجام  گرفته قرار است مدل نهایی آن ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص ورود به فرابورس مشکلاتی داشته‌اند، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر در خصوص ورود به فرابورس مشکلی داشته باشند ما نیمی از هزینه ابتدایی ورود آن‌ها را تأمین می‌کنیم؛  بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ورود به بورس توانسته‌اند رشد چند برابری داشته باشند برای مثال شرکتی که 100 میلیارد تومان درآمد داشته پس از ورود به بورس موفق شده است تا سرمایه خود را به هزار میلیارد تومان برساند، آمادگی این را داریم تا ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه کنیم تا موضوعات مالی آن‌ها برطرف شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار