نوبخت در نشست خبری:

روش فعلی پرداخت یارانه‌ها در سال آینده ادامه دارد/ از 15 اسفند حقوق کارمندان واریز می‌شود/اگر منافع ما در برجام تامين نشود حتى يك لحظه در اين توافق نمی‌مانيم

نشست خبری هفتگی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران برگزار شد.

روش فعلی پرداخت یارانه‌ها در سال آینده ادامه دارد/ از 15 اسفند حقوق کارمندان واریز می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه اظهار کرد: لایحه بودجه 97 با لوایح سال‌های قبل تفاوت اساسی دارد.

سخنگوی دولت افزود: برای سال آینده همین روش فعلی یارانه‌ها ادامه دارد مگر در مواردی خاص که غیر نیازمند بودن شخص محرز شود.

وی تصریح کرد: در سال آینده با اجرای 12 برنامه چند لایه از جمله احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان فرسوده و غیره با منابع 73 هزارو 400 میلیاردتومان به دنبال اشتغالزایی برای یک میلیون و 33هزار نفر هستیم.

نوبخت گفت: 126 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی داریم و بخشی از این طرح‌ها واگذار و بخشی دیگر با شراکت بخش خصوصی و دولت در سال آینده اجرا می‌شود.

* بودجه استانها در سال ٩٧  تقويت شده است

سخنگوی دولت بیان داشت: لايحه بودجه ٩٧ در مجلس تصويب شد و امروز در مجمع تشخيص جلسه داشتيم تا انطباق اين لايحه با سياستهاى كلى را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه روش بودجه‌ريزى لايحه بودجه ٩٧ مبتنى بر عملكرد است و در اين لايحه ٣٤٠ رديف براساس قيمت تمام شده محاسبه شده است، افزود: بودجه استانها در سال ٩٧  تقويت شده و بخش مهمی از اختیارات ملی را به استانها واگذار کردیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اهداف اولويت دار برنامه ششم در تبصره ٤ لايحه بودجه تعريف شده است اما چون منابع عمومى براى اين منظور كافى نبود با کسب اجازه از محضر مقام معظم رهبرى ١٤ هزار و ٣٠٠ ميليارد تومان براى اهداف اولويت دار برنامه ششم در لايحه اختصاص داديم.

وی تصریح کرد: رديفهاى متفرقه را به مقدار قابل توجهى در لايحه بودجه حذف كرديم و بخشى از اين موارد را زير برخى رديفها تعريف كرديم.

سخنگوی دولت افزود: اصلاح در روش پرداخت يارانه نقدى و غيرنقدى به خانوارها در لايحه بودجه ٩٧ اعمال شده است البته مجلس با اصلاحى كه مدنظر ما بود موافقت نكرد اما دست دولت را در اين زمينه بازگذاشت براين مبنا همه خانوارها يارانه دريافت می‌كنند مگر اينكه محرز شود خانواده‌اى ثروتمند است و نيازى به دريافت يارانه ندارد.

وی تاکید کرد: برنامه اشتغال چند لایه است یعنى از طریق نوسازى بافتهاى فرسوده، نوسازى ناوگان حمل و نقل عمومى، احداث ٥٠ هزار واحد مسکونى حمایتى اشتغال ایجاد می‌شود ضمن آن که آلودگى هوا از بین می‌رود و در مصرف حاملهاى انرژى صرفه جویى می‌شود.

* از 15 اسفند حقوق کارمندان واریز می‌شود

نوبخت با اشاره به اینکه تا پایان سال بدون کسرى بودجه، دریافت و پرداخت‌ها را متعادل می‌کنیم و تنخواه بانک مرکزى هم تسویه خواهیم کرد، افزود: از ١٥ اسفند حقوق‌ کارمندان را پرداخت می‌کنیم تا در دهه پایانى اسفند از دغدغه پرداخت حقوق‌ها رها شویم و مابقی اعتبارات را به طرحهاى عمرانى بدهیم.

وی با بیان اینکه قبل از پایان سال یارانه خانوار‌ها و مراکز بهزیستى به‌صورت کامل پرداخت می‌شود، اظهار کرد: حقوق‌ها و عیدى‌ها را در بهمن ماه در زمان مناسب پرداخت کردیم لذا مبلغ ٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان به‌عنوان مرحله سوم طرحهاى عمرانى را تخصیص می‌دهیم.

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به طور متوسط شش درصد رشد داشته است،گفت: دولت یازدهم و دوازدهم جلوی رشد فزاینده قیمتها را گرفت.

وی ادامه داد: بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در گزارش‌های جهانی نیز اعلام شده است. دولت روند کاهنده منفی گذشته را بهبود بخشید.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار وجود دارد. نرخ بیکاری پاییز امسال 11.9 درصد و این رقم در پاییز سال گذشته 12.3 درصد بود.

* اگر منافع ما در برجام تامين نشود، حتى يك لحظه هم در اين توافق نمی‌مانيم

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان و با اشاره به اظهارات عراقچی در موسسه چتم‌هاوس انگلیس درباره خروج ایران از برجام اظهار کرد: موضع دولت درخصوص برجام بارها اعلام شده است. اگر منافع ما در برجام تامين نشود، حتى يك لحظه هم در اين توافق نمی‌مانيم، اين موضع یک فرد نيست بلكه موضع نظام است.

وی دولت گفت: در عمل و واقعيت در چارچوب منافع ملى در برجام عمل می‌كنيم و اگر منافع ما تامین نشود در اين توافق نمی‌مانيم.

سخنگوی دولت درباره حذف آزمون ورودی برخی مدارس خاطرنشان کرد: هنوز وزیر آموزش و پرورش در این زمینه ابلاغی نکرده‌ است، لذا نمی‌توان گفت مشکلی وجود دارد که دولت بخواهد به آن ورود کند.

نوبخت با بیان اینکه قبل از پايان سال حقوق حق التدريسی‌هاى آموزش و پرورش تسويه می‌شود و دستور تخصيص آن را به خزانه هم داده‌ايم، ادامه داد: براى سال اينده ٣ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان براى ترميم حقوق بازنشستگان لشكرى و كشورى در لايحه بودجه منظورشده است تا بتوانيم همترازى و متناسب سازى حقوق آنها را انجام دهيم.

 *حرف‌های احمدی‌نژاد وجاهت قانونی ندارد

نوبخت در واكنش به نامه احمدى نژاد رئیس دولت نهم و دهم به رهبر انقلاب گفت: اين موضوع وجاهت قانونى ندارد و در حدى نيست كه وقتى از اين جلسه را به آن اختصاص دهيم. 

نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور و برخی زمزمه‌ها مبنی بر نبود ارتباط خوب دولت با نخبگان گفت: بنده صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور را نشنیدم اما وی همواره حرف‌های سنجیده‌ای می‌زند. با این حال دولت همواره سعی دارد با جامعه نخبگان ارتباط داشته باشد و در سفرهای استانی هم از دیدار با نخبگان و انجمن‌های تخصصی استفاده می‌کنیم، رئیس جمهور حتی در سفرهای استانی خود با نخبگان جلسه تشکیل می‌دهد و حرف‌های صریح و شفاهی به آنان می‌زند در نتیجه همواره در تلاشیم تا از نظرات جامعه نخبگان در تصمیم‌گیری‌هایمان استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال 10 هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت اختصاص دادیم، گفت: این رقم، دو برابر سال قبل بود.  قرار شد برای کمک به این طرح 110 درصد کمک کنیم و تا پایان سال همه را پرداخت می‌کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه ماه قبل 2 هزار میلیارد بابت بدهی بیمه سلامت به داروخانه ها پرداخت کردیم، افزود: دولت دسترسی همگان به بهداشت و درمان را با قیمت نازل فراهم کرد.

* برجام میان انگلیس و آمریکا اختلاف انداخت

سخنگوی دولت درباره نزديكى مواضع انگليس و امريكا در برجام گفت: برجام ميان ياران جانى اختلاف انداخت، زيرا همواره اين دو كشور عملكرد يكپارچه داشته‌اند، ما هم همان مواضع منطقى و مستقلى را كه در طول ٤٠ سال داشتيم ادامه مي‌دهيم و همواره ايران پيروز خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اعتصاب اخیر کارگران خوزستان بیان کرد: شاید یکی از آفت‌های برخی از واگذاری‌ها به‌ بخش خصوصی همین است که به خوبی انجام نشد با این حال در تلاشیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

نوبخت با اشاره به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا متذکر شد: ممکن است یک فرد دمدمی مزاج صحبتی کند اما در زمان مناسب پاسخ چنین اظهاراتی را خواهیم داد.

وی همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان که فردا انجام می‌شود، اضافه کرد: رئیس جمهور در دولت یازدهم به همه استان‌های کشور سفر کرد و آنچه برای توسعه استان‌ها نیاز بود و دستوراتی که برای توسعه استان‌ها نیاز بود به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد تا این دستورات اجرایی شود از این رو 326 میلیارد تومان در دولت قبل برای طرح‌های استانی در نظر گرفته شد.

* سوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است

نوبخت درباره طرح سوال نمایندگان مجلس از رئيس جمهور اظهار کرد: اين موضوع حق نمايندگان است اما هيچ دوره‌اى به اين صورت نبود اما ما آن را مثبت می‌دانيم. همه آماده‌ايم هر سوالى از ما بپرسند آن را جواب دهيم.

سخنگوی دولت اذعان داشت: نمايندگان دولت (سيف و نهاوندیان معاون اقتصادى رئيس جمهور) در كميسيونهاى مربوط مجلس جلسه برگزار كردند و سعى شد به سوالات نمايندگان پاسخ داده شود.

وی افزود: من نمی‌خواهم به اين موضوع ورود كنم ممكن است تصور شود نمايندگان آزادى عملكرد ندارند به هرحال اگر سوالى باشد جواب مي‌دهيم.

* با سوداگران و قاچاقچيان ارز برخورد می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص علت افزایش نرخ ارز بیان کرد: سیاست دولت تضعیف ارزش پول ملی نیست و اینکه گفته شود دولت قصد دارد با افزایش قیمت دلار کسب درآمد کند صحبت انتزاعی و نادرست است.

نوبخت بیان کرد:‌ مهمترین بخش متعادل‌سازی قیمت ارز، عرضه و تقاضاست و دولت از طریق فروش نفت و صادرات غیرنفتی می‌تواند درآمد ارزی داشته باشد.  دولت سیاست مهار تورم را در پیش گرفته و این رویکرد سیاست مستمری است و سال‌های آینده هم آن را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از جهت تراز ارزی مثبت است، افزود: اگر کسی تصور کند که پولی در جیب دارد و می‌تواند از طریق تبدیل آن به ارز پول بیشتری داشته باشد درست نیست.

نوبخت اظهار کرد: اقدام بانک مرکزی برای برخورد با دلالان ارزی درست و صحیح بوده است،کما اینکه پیش از این هم برخورد مناسبی داشته است. با این حال باید دانست که با سوداگران و قاچاقچیان ارز برخورد می‌شود، اما اگر مردم ما بخواهند پولشان را بیشتر کنند نمی‌توان با آنها امنیتی برخورد کرد بلکه دولت سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کند که بر مبنای آن 20 درصد سود به مردم داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: حساب مردم از دلالانی که غیرقانونی در حوزه ارز عمل می‌کنند جداست، به همین دلیل به مردم اعلام شد سود ارزی آنها با قمیت ارز روز محاسبه خواهد شد و سیاستی سنجیده از سوی بانک مرکزی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: افزایش قیمت کالاهایی که با دلار خریداری می‌شود مورد تأیید دولت نیست و سازمان حمایت از مشتری در این زمینه با متخلفان برخورد می‌کند و دولت هم اجازه نمی‌دهد برخی در این آشفته بازار دید ملت را بزنند کما اینکه کسبه ما همیشه انسان‌های شریفی هستند.

* درباره عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی سیاست جدیدی نداریم

نوبخت درباره آینده عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی و احتمال محرومیت‌ فدراسیو‌های ایران به این دلیل و‌موضع دولت دراین باره افزود: شاید نیاز باشد بازبینی مجددی در سیاست‌ها در هر موردی داشته باشیم. البته الان سیاست متفاوت‌تری نسبت به گذشته نداریم اگر‌جمع بندی جدید اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در واکنش  به گزارش نیویورک تایمز درباره توافق اروپایی‌ها برای ایجاد تغییر در برجام و اصلاح آن، گفت: همين برجام، واقعى و قابل قبول است. در هر حال برجام مذاكره‌اى بود كه كلمه به كلمه در طول ماهها به نتيجه رسيد و ما هم به عنوان كشورى اسلامى خود را پايبند و متعهد م‌یدانيم اما اگر طرف مقابل عدول كند ما اين توافق را ادامه نمی‌دهيم.

وی تاکید کرد: برجام پكيجى قابل بازكردن و جابه جايى نيست. تصميم ما در برجام مشخص است و آرزو بر جوانان عيب نيست.

نوبخت با اشاره به بحث گفتگوی ملی در کشور، اظهار کرد: معتقدم این روشی منطقی است و در دولت هم قابلیت حمایت و دفاع دارد بر این اساس تصور می‌کنم ساز و کار این امر در آینده فراهم شود.

سخنگوی دولت در مورد اخباری مبنی بر کسری 14 هزار میلیاردی از حصول مالیات در بودجه 96 تصریح کرد: روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای گفتند که خوشبختانه آنچه را که توافق کردیم بیش از 93 درصد تحقق یافته است.

نوبخت در همین زمینه ادامه داد: مجلس سال گذشته مالیات را بسیار افزایش داد. آنچه که در قانون بودجه آمده 346 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که ما بودجه را 319 هزار میلیارد بسته‌ایم. این 26 هزار که عمده آن برای مالیات است، قابل وصول نیست. اما دستگاه مالیاتی کار خود را به درستی انجام می‌دهد. بودجه امسال ما صددرصد تحقق خواهد یافت.

وی در واکنش به اظهارات عیسی منصوری معاون وزیر کار مبنی بر اینکه دولت اعتباری برای طرح‌های اشتغال پرداخت نکرده‌ است، خاطرنشان کرد: 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال اختصاص داده شده است و در کنار این اعتبار، مبلغی هم توسط بانک‌ها ارائه می‌شود. در مجموع 10 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار وزارت کار قرار گرفته و 100 میلیارد تومان هم برای طرح کارورزی تخصیص داده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، نوبخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
حقوق كارمندان 23 اسفند ماه 96 هنوز واريز نشده
Netherlands
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
خدا همه ی ما را هدایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
یارانه باید ۱۹۶ تومن با این وضعیت معیشتی موجود به هرنفر داده شه
Iran (Islamic Republic of)
پناهی
۰۰:۳۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
دربعضی از روستاها و شهرها افرادی پیدا میشود که هیچ گونه راه درامدی ندارند ای کاش دولت به این افراد فقیر در این شب عید کمکی می کرد
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۰:۱۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا پاداش پایان خدمت فرهنگیان رو پرداخت نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
پرویزصالحی
۲۳:۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا وضعیت پرداختای ترا کنشای دستگاهای کارتخوان شاپرکو اصلاح کنید.یکم عملیات بانکیتونو اصلاح کنیدجابجایی پول تو حسابای شخصی رو براش سقف گذاشتین ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
مبلغ یارانه باید با توجه به افزایش قیمت کالاها تعیین شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
اون لحظه برای خارج شدن از برجام کی میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
امروز رفتم برنج بگیرم نسبت به یک ماه قبل 20هزار تومن به هرکیسه 10کلیویش اضافه شده
کجا تورم 8درصد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چه فایده ای دارد،یارانه به خانواده های نیازمند داده میشه ،ولی از آن طرف قیمت قبض ها افزایش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
باید هر چه زودتر از برجام خارج بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
ممنون ازدریافت یارانه و سهام عدالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چرا مبلغ یارانه اینقدر کمه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
دیگه همینه برو دعا کن همونم بهت بدن
Germany
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خدا کنه مباغ یارانه ها افزایش پیدا کنه
Germany
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
بلندترین برج دنیا فروردین است نه ایفل .
Germany
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چرا دلار هر روز داره گرون میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
چقدر حقوق واریز میشه؟ باید بر اساس افزایش قیمت کالاها حداقل حقوق اسفندماه افزایش پیدا کنه تا بتونیم هزینه های نوروز را تامین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
باشه چشم
-
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
پانزدهم اسفند حقوق گرفتیم یه هفته ای تموم میشه بقیه یه ماه فروردین چی بخوریم؟
Germany
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
لطفا بنزین و حمل و عمومی دلار و عوارض رو گرون نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا حقوق ها را همگام با افزایش قیمت کاللها افزایش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
پس بازنشستگان تامین اجتماعی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
عیدی و حقوق بهمن ماه را هنوز ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
یارانه کمک بزرگی به تامین هزینه ها میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
عیدی کارمندان خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
عیدی کارمندان خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
اینکه بودجه بر اساس عملکرد اختصاص داده شه خیلی عالیه
-
كارمند آموزش و پرورش خراسان شمالي
۱۲:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
باسلام از 10ماه اضافه كار اداري آموزش و پرورش حق الزحمه امتحانات چه خبر خواهشمندايم پيگيرشويد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
آخرین اخبار