ولایتی مطرح کرد؛

بسیاری از نوآوری‌های پزشکی متعلق به ایرانیان است / مسئولان دانشگاه آزاد با کمک وزارت بهداشت باید برای ارتقای علم پزشکی بکوشند

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:بسیاری از نوآوری‌های پزشکی متعلق به ایرانیان است.

بسیاری از نوآوری‌های پزشکی متعلق به ایرانیان است / مسئولان دانشگاه آزاد با کمک وزارت بهداشت باید برای ارتقای علم پزشکی بکوشندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش مرجعیت علمی که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد گفت: اگر ما مدعی مرجعیت علمی هستیم این ادعا سابقه و ریشه طولانی در تاریخ ما دارد؛ اولین دانشگاهی که در حوزه علوم و پزشکی شکل گرفت دانشگاه جندی‌شاپور بود.

وی ادامه داد: این دانشگاه سابقه ای هزار و 700 ساله دارد که نخست به شکل ابتدایی بود و در سطح محدودی قرار داشت و به ترتیب توسعه پیدا کرد.

ولایتی افزود: در این دانشگاه سه زبان پهلوی ، سریانی و سانسکریت تدریس می‌شد به طوری که اساتید مختلفی از همه جای دنیا در آنجا مشغول به تدریس بودند.

 در ایران هشت هزار نوع گیاه وجود دارد

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما هشت هزار نوع گیاه وجود دارد که بیش از هزار و 700 نوع آن‌ها جزو گیاهان دارویی است؛ به طوری که در هیچ کجای دنیا این تنوع گیاهان دارویی وجود ندارد و لذا علوم دارویی در ایران بعد از اسلام رشد کرده است.

وی افزود: در تمام حوزه یونان و رم اقلام گیاهان دارویی به زحمت به 20 نوع می رسد بعد از اسلام یکی از شهرهایی که  بدون جنگ تسلیم شد شهر جندی شاپور بود شهری بزرگ که توسط شاپور اول ساخته شد.

ولایتی بیان کرد: به دلیل اهمیتی که اسلام برای علم قائل بود دانشگاه جندی شاپور بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت که یکی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شخصی به نام حارف بود که  زمان پیامبر اکرم (ص) در مکه و مدینه طبابت می کرد؛ وی فارغ‌التحصیل جندی‌شاپور که در زمان منصور عباسی مبتلا به قولنچ بود و اطبا برای ملاجعه به این شهر آمدند و او را معالجه کردند در پزشکی بیت‌الحکمه در بغداد توسط اساتید جندی‌شاپور بنا نهاده شد.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در تمدن اسلامی پزشکی توسعه بسیار زیادی پیدا کرد، به طوری که با بیش از 14 هزار متن پزشکی از تمدن اسلامی داریم که هنوز هم بسیاری از آن‌ها به چاپ نرسیده است و به صورت نسخه خطی باقی مانده است.

وی اضافه کرد: در هیچ تمدنی نمی‌توان یافت که این تعداد کتاب و متن پزشکی به یادگار مانده باشد و این بخشی از مرجعیت علمی پزشکی است.

ولایتی گفت: کتابی در داروسازی به نام حشایش وجود دارد که همین دانشگاه علوم پزشکی هم آن را چاپ کرده است و در آن 500 رقم از داروهای شناخته شده در این کتاب آمده است و یا به طوری که کتاب المفردات حدود هزار و 400 دارو را شمرده است.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قدیمی ترین کتابی که به زبان فارسی برایمان باقی مانده است یک کتاب پزشکی به نام هدایت‌المتعلمین که راجع‌به بهداشت امروزی بوده باقی مانده است؛ بنابراین نوآوری و مرجعیت علمی در حوزه بهداشت اولین بار در این کتاب در دستمان باقی مانده است.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای ایرانیان و مسلمانان در مرجعیت علمی اضافه کرد: ما می‌بینیم اولین کسی که برای اولین به این وسعت علوم بالینی را تدوین کرده زکریای رازی در قرن سوم و چهارم بود او کتابی به نام الحاوی داشته است که اخیرا در 23 جلد ترجمه شده است.

مرجعیت پزشکی در جامعه ما ماندگاری تاریخی دارد

ولایتی گفت: مطالعات بالینی رازی حاصل تجربه وی در بیمارستان‌های بغداد و ری است، تا قبل از این کتاب طب بالینی را به این وسعت نداشته‌ایم و این خود یک مرجعیت علمی به شمار می‌رود.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: همچنین رازی در کتابی به نام الجرجی و الحسبه که کتاب کوچکی است برای اولین بار بیماری‌های ویروسی را تعریف کرده است که این کتاب در زبان و زمان‌های مختلف بارها ترجمه شده است و حتی اختراع ماشین چاپ فقط 40 بار در شهرهای آلمان و به زبان آلمانی به چاپ رسیده است.

وی گفت: بنابراین این نشان می‌دهد که مرجعیت پزشکی در جامعه ما ماندگاری تاریخی دارد و علت ماندگاری کتاب قانون در تاریخ طب این است که برای اولین بار ابن سینا پزشکی را بر اساس منطق بیان کرد به طوری که بدون داشتن وسیله‌ای توانست میکروب‌ها را در بدن افراد پیش‌بینی کند.

ولایتی گفت: امروز هندی‌ها دو نوبت طبابت یونانی و جدید دارند و خوشبختانه حداقل هزار سال مسلمانان که در رأس آن ایرانیان هستند پرچم‌دار علم پزشکی هستند.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از نوآوری‌های پزشکی را مدیون دانشمندان خودمان هستیم؛ اگر امروز حرفی از این می‌شود که باید مرجعیت علمی داشته باشیم چیز تازه‌ای نیست ما می توانیم این کار را انجام دهیم به طوری که در گذشته بزرگان و اساتید ما هم این کار را انجام داده اند.

وی یادآور شد: معاونان و مسئولان دانشگاه آزاداسلامی با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید بتوانند در ارتقای پزشکی در جامعه کارهای مثبتی انجام دهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار