رجیستری موبایل چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟ + فیلم آموزش رجیستری و استعلام

این روزها بحث رجیستری در کشور داغ است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد. در ادامه جزئیاتی درباره این طرح ارائه شده است.

رجیستری موبایل چیست چگونه انجام میگیرد + آموزش رجیستری و استعلامبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح رجیستری در سال 85 برای اولین بار در کشور اجرا شد اما به دلیل وجود مشکلاتی، یک سال پس از آن متوقف شد. از سال 94 بار دیگر اجرایی شدن این طرح جدی شد و در آخر، مهرماه 96 فاز اول آن به طور رسمی آغاز شد.

 هدف اصلی طرح رجیستری یا همان شناسه دار کردن تلفن های همراه، مبارزه با قاچاق  و واردات غیرقانونی تلفن های همراه به کشور است. با اجرایی شدن این طرح گوشی هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند پس از 30 روز، دیگر خدماتی از  اپراتورها دریافت نخواهند کرد و برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد.

اوایل مهر ماه 96 فاز اول طرح رجیستری در مرحله مانیتورینگ آغاز شد و از روز 14 آذر با شناسه دار کردن گوشی های آیفون به طور رسمی به مرحله اجرایی رسید. هشتم دی ماه تمامی مدل‌های گوشی های 3 شرکت گوگل، بلک‌بری و موتورولا در اجرا شدن فاز سوم رجیستری مشمول این طرح شدند. گوشی های ال‌جی نیز در تاریخ 14 بهمن وارد طرح شناسه دار کردن تلفن های همراه شد.

قرار است گوشی های دو شرکت هواوی و نوکیا از تاریخ 19 اسفند و گوشی های دو شرکت سونی و تکنو از تاریخ 26 اسفند وارد طرح رجیستری شوند. از هشتم اسفند ماه دو پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس که هنوز وارد بازار نشده اند مشمول این طرح شدند و سایر محصولات سامسونگ نیز در نیمه فروردین 97 رجیستری می‌شوند.

شیوه استعلام اصالت گوشی

دو شیوه برای آگاهی از اصالت گوشی وجود دارد؛ نخست آن که شناسه 15 رقمی "IMEI" که در پشت گوشی و پشت جعبه آن قرار گرفته را به شماره 7777 پیامک کنید تا نتیجه برای شما ارسال شود. شیوه دیگر استعلام از طریق کد دستوری است؛ برای استفاده از این شیوه باید ابتدا کد #۷۷۷۷* را شماره گیری کنید و پس از انتخاب گزینه "استعلام اصالت" و ورود کد "IMEI"، از اصالت گوشی مطمئن شوید.

رجیستری موبایل چیست چگونه انجام میگیرد؟ + آموزش رجیستری و استعلام رجیستری موبایل چیست چگونه انجام میگیرد؟ + آموزش رجیستری و استعلام

 روش رجیستر کردن گوشی‌های جدید

 پس از خرید گوشی های جدید باید کد فعال سازی را از فروشنده دریافت و گوشی خود را رجیستر کنید. برای ثبت گوشی در سامانه رجیستری لازم است با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* عدد 2 را که مربوط به فعال سازی است، انتخاب کنید. سپس به ترتیب شناسه 15 رقمی IMEI گوشی، کد فعال سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد از آن استفاده کنید، از شما خواسته می شود که با ورود آن ها پس از تائید اطلاعات، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند، روی صفحه گوشی قابل مشاهده است.

رجیستری موبایل چیست چگونه انجام میگیرد؟ + آموزش رجیستری و استعلام

نحوه ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا

افرادی که خارج از کشور، تلفن همراه یا هر وسیله ای که درگاه سیمکارت دارد خریداری می کنند، باید پس از ورود به کشور کد "IMEI" آن دستگاه را در گمرک ثبت و با پرداخت عوارض کد فعال سازی را دریافت کنند. پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزش‌ کالای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

 نکاتی که در رجیستری و استعلام اصالت گوشی باید دانست

خریداران تلفن های همراه باید شناسه درج شده در پشت گوشی با شناسه موجود روی جعبه با یکدیگر همخوانی داشته باشد. برای اطلاع از شناسه "IMEI" می توانید کد دستوری #۰۶#* را نیز شماره گیری کنید.

گوشی‌های دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI هستند و باید هر دوشناسه را به صورت جداگانه ثبت کنید.

پس از فعال سازی گوشی در سامانه همتا، تنها تلفن برای شماره ثبت شده فعال است و در صورتی که سیمکارت دیگری در دستگاه وارد کنید خدماتی از سوی اپراتور دریافت نخواهد کرد.

رجیستری گوشی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خریدار ندارد و تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی و اطلاع‌رسانی در این زمینه تنها با سرشماره HAMTA برای مشترکان ارسال می‌شود.

در فرآیند ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه، برای اعلام شکایت یا پیگیری مشکلات احتمالی، سامانه ۱۲۴ و مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ اعلام شده است.

در ادامه می‌توانید نحوه رجیستر کردن گوشی‌های تلفن همراه را به صورت تصویری مشاهده کنید.

 

گزارش از سید محمدمهدی میران‌زاده

انتهای پیام/

آموزش رجیستری، فعال‌سازی و خرید قانونی گوشی‌ موبایل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شمس الدبن
۱۱:۵۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
باسلام عرض ادب خدمت دوستانن رجیستری موبایل ک میگن همون طور ک بالا هم توضیح داده شده لازم ک بدونید اگری گوشی رجیستر نشده باشه یعنی گوشی بصورت قاچاقی وارد بازار کردن وثبت نشده و تو ایران بهش اپراطور نمیدن خیلی ساده
France
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
گوشیم راجستر میاخاد
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۰۱:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام گوشیمو ۹ روزه خریدم‌دزدیده شده تو واتساپ توی گروه ها زده شده خطم‌عوض شده و به خط دیگری تغیر کرده یعنی چی یعنی خط کسی هستش که گوشیرو دزدیده؟
Pakistan
ناشناس
۰۲:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کوشیم راجستر نمشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
اگه یه گوشی رو با یه سیم کارت رجیستر کرده باشیم، بعد سیمکارت رو برداریم، یه سیم کارت دیگه با شماره متفاوت جاش بذاریم باید دوباره گوشی رو رجیستر بکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۲:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام من گوشیمو ۱ماهی میشه گرفتم بعد دو هفته پیامکی اومد ک باید ریجستر کنم بعد گفتن باید ۷۷۷۷* بزنم زدم اصن زنگ نمی خوره شماره رو میگیرم بعد روس تماس میزنم ولی هیچ کاری نمی کنه
لطفا پاسخ بدید نمی دونم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
omid
۱۲:۰۵ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام اگر موبایل انتقال مالکیت داده بشه مثلا قبلا با یک سیمکارت که متعلق به شخص دیگریست گوشی رجستر شده باشه بعد انتقال مالکیت داده بشه به یک سیمکارت دیگر که متعلق به خود فرد است انوقت گوشی با یک سیمکارت دیگر باز باید رجستر بشه ممنون می شم جواب سوالم پاسخ بدهید و جواب سوالم را به ایمیلم ارسال کنید ممنون از گذاشتن این پست
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۲۰:۱۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید
ببخشید وقتی یه گوشی جدید میخریم میتونیم خودمون رجیستر کنیم تلفن رو؟؟اون شناسه ۱۵ رقمی یعنی پشت جعبه مگه نوشته نمیشع؟؟ چرا باید خوده فروشنده گوشی این کارو انجام دهد و بابتش هزینه گوشی ها رو میبرن بالا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاخر
۱۱:۳۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
گوشیم ریجستری میخواد
Iran (Islamic Republic of)
OFF
۱۶:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام وقتتون بخیر
ببخشید یه گوشی میخوام بخرم طرف میگه مشکلش اینه ریجستر میشه
منظورشو نمیفهمم کسی هست بدونه این یعنی چی؟!
Canada
ااحمد
۱۹:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
مزخرف ترین طرح موجود...و یک عامل برای لاکچری کردن گوشی ها..به طوری که مثل خونه و ماشین باید فقط لاکچری ها بتونند بخرن....
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۴:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دو ماه پیش گوشیمو خریدم فک میکردم فعال شده ولی نشده بود الانم ن میتونم زنگ بزنم ن میتونه کسی زنگ بزنه کلا در دسترس نی الان چیکار کنم ک فعال شه کد هم نمتونم وارد کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۴۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
با سلام ذو روز پیش اقایی زنگ زد به من گفت که یک خط رو اشتباهیی به نام من زده هر رمزی که برای من اومد واسه اون پیامک کنم که فردای اون روز متوجه شدم که با رمز گوشی من گوشی خودشو ریسنجری کرده ایا مشکلی پیش میا
Iran (Islamic Republic of)
شاهپور بختیار
۰۹:۵۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
من که یادم نمیاد دو روز پیش به شما زنگ زده باشم.احتمالا شخص دیگه ای بوده.
در هر صورت من از طرف ایشون از شما و ما بقی مردم معذرت می خوام.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
سلاام من گوشی سامسونگ از بازار ارومیه گرفتم به صورت رجستری بوده و کلی هزینه دادم یه ماه بعد خود به خود خاموش سده و به فروشنده دسترسی ندارم لطفا بگید چیکار کنم روشن نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رحیمی وند
۱۴:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام یه گوشی آکبند بدون کد خریدم که خودم با پاسپورت خودم ثبتش کنم الان 20 روزه بدون کد استفاده میکنم امروز که میخواستم رجیستریشو انجام بدم نمیشه میگه به اسم کسی دیگه انجام شده اک گوشی رو خودم باز کردم و تمام لوازمش هم دست منه چطور ممکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۶:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
یک گوشی از عراق خریدم وحالا اسمس آمده که تا یک ماه دیگر قطع میشود. گوشی را چطوری من ریچسترش کنم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۳۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گوشیمو دادم فلش کنن سریال نامبر پریده حالا سامانه همتا کد فعال سازی نمیده کلا لینکش یک ماهه باز نمیکنه ۳ میلیون پول گوشی دادم بندازم تو سطل؟؟؟؟؟؟؟
این طرح هیچی جز دردسر نداشت واسه مردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
سریال های گوشی شما باید ترمیم بشوند ربطی به همتا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ببرش خدمات ارتباطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۴ تير ۱۳۹۸
حالا شاید خواستیم سیمکارتمونو عوض کنیم تکلیف چیه که دیگه خدمات نمیده به سیمکارت جدید
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۲۳:۰۲ ۱۲ تير ۱۳۹۸
ینی از این ببد گوشی آیفون نخریم
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۱:۱۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
من خودم همه چیز رو میدونم لازم نیست چیزی بهم یاد بدی
Germany
رضا
۰۰:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام من یه گوشی ایفون 7 دارم وقتی سیمکارت روش میزارم گوشی کامل هنگ میکنه چرا!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۱۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من چندسالی میشه گوشیموخریدم استفاده کردم الان هرکاری میکنم اصلا هیچ برنامه ای نصب نمیشه روش پیام میادمیگه مالک دستگاه دیگری است چیکارکنم لطفا جواب
Iran (Islamic Republic of)
یحیی
۱۴:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
سلام دوستان خسته نباشید گوشی من سامسونگ j1 است الان چهار روزی میشه که وقتی داخل گوشی چه سیم کارت باشه یا نه باشه خود به خود انتن میپره کاملا انگار داخل گوشی سیم کارت نیست عدم ارایه سرویس ایا از ریجیستری است یا نه هنوز ثبت نکردم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نوید
۰۱:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
هرچند که طرح خوبی نیست ولی توضیحات خیلی خوب و کاربردی بود.ممنون از شما بابت توضیحات و همینطور آموزش تصویری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
برای منم عموم از انگلیس گوشی آورده،البته به سفارش ایران از اینترنت خریده که مثلاتوایران کارکنه،همش یه ماه کارکرد،تکلیف اینطورآدم هاچیه؟کلی دنگ و فنگ داره تاریجستربشه،گمرگ بری ثبت کنی وپول بدی ومتاسفم،اینطورچوب خشک وترباهم می سوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
سلام گوشی سامسونگ من بردش ایراد داشت که تعویض شد.حالا آنتن قطع شده لطفا راهنمایی کنید متشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
چقدر هم این سوالات کاربران خوانده شده و جواب داده شده
Sweden
بالیالب
۱۸:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
عزیزم این سایت خبریه. طبیعتا نمیتونه به سوالات فنی جواب بده. متوجهید؟ نمیتونه :))
United Arab Emirates
فاطمه
۲۳:۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
من آیفون X دارم و از خارج کشور میخوام بیام ایران برای اینکه به مشکل نخورم باید چیکار کنم ؟!
Qatar
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۹ دی ۱۳۹۷
هر کی ایفون ایکس داره نباید بیاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
اگه قصد دارید کمتر از 30 روز در ایران باشید مشکلی برای گوشی پیش نمیاد میتوانید تا 30 روز از آن استفاده کنید در غیر این صورت پس از ورود به ایران از طریق سایت گمرک با پرداخت عوارض گوشی را به صورت قانونی وارد کنید در ضمن حداکثر تا 30 روز پس از ورود مهلت دارید گوشی را درسامانه ثبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۷:۲۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
من گوشیمو فلش کردم دوباره این پیام ک شما مالک گوشی نیستید برام اومده الان باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
یکی از نقاط ضعف سیستم همتا مناطق آزاد هست و اطلاع رسانی درست نمیشه. من گوشیمو با کد رجیستری در منطقه آزاد کیش خریدم
و الان که برگشتم متوجه شدم گوشی فقط تو منطقه آزاد فعال هست
متاسفانه به فروشنده دسترسی ندارم و برای فعال کردن گوشی باید حتما پاسپورت و مهر خروج زیر سی روز داشته باشم، در حالی که اصلا از کشور خارج نشدم و پاسپورت هم ندارم.هیچ راه دیگری هم برای فعال کردنش نیست و فقط نزدیک دو میلیون تومان پولمو دور ریختم.
به هیچ وجه از کیش گوشی نخرید چون فقط همونجا کار میکنه، این در مورد باقی مناطق آزاد هم صدق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
فک کنم اگه بدی شماره سریال گوشیتو عوض کنن مشکلت حل شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام کسانی که قبلا گوشی خریداری کردند وازان چندسال استفاده کرده اندشامل این طرح میشوند یا خیر؟باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ادمین
۲۰:۳۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
خواهشا بیشتر توضیح دهید
آخرین اخبار