یادمان باشد برای خانه تکانی به جای استفاده از شوينده‌های شيميایی كه برای انسان و محیط زیست مضر هستند، از شوينده‌های طبيعی استفاده كنيم.

«سبز» خانه تكانی كنيمبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها با نیم نگاهی به خانه‌های شهر بوی بهار و نو شدن به مشام ساکنان این مرز و بوم می‌رسد. نو شدنی که علاوه بر خانه تکانی و تمیز کردن منازل به تخریب محیط زیست و آلوده کردن خاک و آب‌های سطحی منجر می شود.

بحران آب در منطقه که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم یکی از معضلاتی است که با آمدن بهار و آغاز خانه تکانی دو برابر می شود و ما علاوه بر رعایت توصیه‌هایی در نحوه استفاده از آب باید به نحوه شستشو هنگام خانه تکانی نیز دقت کنیم، چرا که در خانه تکانی از موادی استفاده می‌شود که این مواد آب و خاک را آلوده می‌کنند.

با آمدن فصل بهار و نو شدن طبیعت، در ایران و برخی از کشورهای همسایه نوروز را جشن می‌گیرند و برای حفاظت از محیط زندگی و طبیعت پویش‌ها و کمپین‌هایی شروع به فعالیت می‌کنند تا مردم را از ضرر و زیان استفاده از مواد شوینده و شیمیایی آگاه کنند و همچنین آنان را برای استفاده از موادطبیعی در خانه تکانی ترغیب کنند.چراکه شوینده‌های طبیعی مانند لیمو، پرتقال، سرکه، جوش شیرین و غیره علاوه بر داشتن بوی مطبوع، موجب تمییزی خانه می‌شوند.

*شستن سینک ظرفشویی و زدودن بوی نامطبوع آن

سینک ظرفشویی معمولا پس از مدتی تیره رنگ و بوی آن آزار دهنده می‌شود.برای رفع این مشکل پیش از شستن سینک ترکیب آب و آبلیمو را درون سینک ریخته تا به آرامی از طریق لوله‌های انتقال پساب به چاه خارج شود.

روش دیگری که برای شستن سینک ظرفشویی می‌توان به کار گرفت، استفاده از پوست لیمو ترش و پرتقال است. کافی است مقداری پوست لیمو و پرتقال را به همراه سرکه سفید درون قالب یخ ریخته و آن را درون فریزر قرار دهید، پس از آن که قالب‌های یخ بسته شد، یخ را بر روی صافی روی خروجی آب قرار دهید و شیر آب را با فشار کم روی آن باز کنید.

روش دیگر استفاده از مخلوط جوش شیرین، سرکه و سیب است. کافی است این ترکیب را 10 دقیقه درون سینک ریخته و راه خروجی آب را با درپوش مخصوص ببیندید، پس از 10 دقیقه درپوش را بردارید و اجازه دهید مایع وارد لوله ها شود.

*استفاده از خوشبو کننده‌های طبیعی به جای خوشبو کننده‌های شیمیایی

یک ظرف کوچک به همراه مقداری آب روی گاز بگذارید. به عنوا ن اسانس یکی از ترکیبات زیر را استفاده کنید:

یک برش لیمو ترش با پوست به همراه یک قاشق غذاخوری رزماری و مقداری کمی وانیل.
یک برش لیمو ترش با پوست به همراه ریشه زنجبیل.
یک برش پرتقال با پوست به همراه یک قاشق چای خوری دارچین و مقدار کمی جوز و میخک.
یک برش لیمو ترش با پوست و دوقاشق غذاخوری آویشن.
استفاده از این مواد طبیعی علاوه بر خوشبو و ضد عفونی کردن محیط، خاصیت آرامبخشی نیز دارند.

*پاک کردن رسوب از شیرالات

برای پاک کردن رسوب شیرآلات کافی است که در کیسه پلاستیکی مقداری سرکه سفید ریخته و شیر را به دقت درون کیسه قرار دهید و در آن را محکم ببندید، پس از 12 ساعت کیسه را باز کنید، تمام رسوبات از بین رفته اند.

*پاک کردن لکه روغن موتور ماشین از کف پارکینگ با حیاط

برای این کار کافی است هنگام شب مقداری نوشابه روی لکه‌ها بریزید و اجازه دهید تا صبح بماند و صبح لکه‌ها را با آب بشویید، اثری از لکه باقی نمی‌ماند.

*پاک کردن سرویس بهداشتی

برای این کار مقداری جوش شیرین روی سرویس بهداشتی ریخته اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند، سپس روی آن مقداری سرکه سفید ریخته و پس از 5 دقیقه با برس مخصوص آن را بشویید.

به طور خلاصه می‌توان گفت که سرکه سفید، نمک طبیعی، جوش شیرین، بوراکس، نوشابه، آب اکسیژنه و لیمو خاصیت پاک کنندگی فوق العاده دارند و جایگزین مناسبی برای مواد شوینده شیمیایی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.