رسولی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اتحادیه اروپا تا رسیدن به استقلال کامل سیاسی فاصله زیادی دارد/شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به فعالیت خود ادامه می‌دهد

رعضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: اتحادیه اروپا تا رسیدن به استقلال کامل سیاسی فاصله زیادی دارد و نتوانسته در عرصه جهانی مستقل رفتار کند.

حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه شرکت‌های سوخت رسانی مونیخ به بهانه رعایت تحریم‌های آمریکا از تامین سوخت برای هواپیمای حامل محمدجواد ظریف خودداری کرده‌اند، اظهار کرد: اتحادیه اروپا تاکنون برخلاف اهداف تعیین شده نتوانسته در عرصه جهانی و آرایش قدرت بین المللی متناسب با ادعای خود مستقل و اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: بنده مدتی در وزارت راه و ترابری بودم و می‌دانم که این قبیل مسائل خیلی اهمیت سیاسی ندارد اما به صورت نمادین نشان دهنده این است که اتحادیه اروپا تا رسیدن به استقلال کامل سیاسی فاصله زیادی دارد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه آلمان امروز و در گذشته نیز به صورت تاریخی با کشورمان بالاترین سطح مناسبات را داشته است، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل استقلال نداشتن و وابستگی به آمریکا شاهد رفتارهایی هستیم که نشان دهنده این است آلمانی‌ها و بسیاری از اروپایی ها برای راضی نگه داشتن آمریکا بعضاً دست به چنین اقدامات کم وزن سیاس می‌زنند و برای من خیلی جای تعجب نداشت.

رسولی درباره 6 شرط ترامپ برای ماندن در برجام، بیان کرد: اخیراً در کنفرانس بین المللی مددکاری اجتماعی شرکت کردم و رئیس اتحادیه این صنف جمله بسیار خوبی گفت مبنی بر اینکه از زمان رئیس جمهور ترامپ جامعه آمریکا دو قطبی شده و در یک قطب عناصر فرهیخته و هوشمند آمریکایی و در مقابل آنها نیز افرادی هستند که طرفدار حرکات پوپولیستی ترامپ‌اند.

وی تصریح کرد: آنچه که در شورای امنیت سازمان ملل و در مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک قرارداد و پروتکل بین‌المللی میان ایران و 6 کشور بزرگ جهانی امضا شده به یکی از اسناد غیر قابل خدشه سازمان ملل تبدیل شده است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ترامپ می‌داند به صورت یک طرفه این امکان وجود ندارد که برجام را برهم بزند، افزود: ترامپ فاقد پیشینه کشورداری در بخش‌های مختلف است و همه عرصه‌های روابط بین الملل را با محیط بنگاه اقتصادی و تجاری اشتباه گرفته است.

وی افزود: ترامپ تلاش می‌کند به اهدافی برسد که در منطقه با تاکید بر منافع تجاری برای خود تنظیم کرده است از جمله این اهداف می‌توان به انعقاد قرارداد چند صد میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان و تعهدش برای حمایت از رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

رسولی اظهار کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در تنظیم روابط خود در منطقه برخاسته از نگاه تجاری و کاسب کارانه دنبال کسب امتیاز است و قصد دارد با اقداماتی تردیدهایی را ایجاد کند که جمهوری اسلامی نتواند در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سایر زمینه‌ها از مزیت‌های نسبی برجام استفاده کند و در نتیجه خودمان از این برجام کناره‌گیری کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این گونه شرط و شروط‌ها بیشتر به چانه زنی‌هایی برمی‌گردد که اهداف جانبی را دنبال می‌کند.

وی درباره طرح پارلمان اصلاحات اضافه کرد: هر دو جریان سیاسی کشور تاکنون برای سامان دهی کارآمدتر در فصول انتخابات از مدل‌های گوناگون اجماع ساز استفاده کرده‌اند.

رسولی اضافه کرد: در سال 84 یک مدل و در 96 هم جمنا را تشکیل دادند به همین نسبت جریان اصلاحات در سال‌های اخیر و به ویژه در انتخابات مدل‌های مختلفی را انتخاب کرد و آخرین آن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که بنا داریم همچنان در آینده از آن استفاده کنیم.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه از گذشته در جریان این طرح قرار داشتم، اضافه کرد: در گذشته آقای الویری و برخی دیگر از دوستان معتقد بودند که ما به صورت سراسری و از پایین به بالا باید مجامعی را سامان دهی کنیم که در نهایت تعدادی از سیاسیون از این مجموعه انتخاب شوند و  پارلمان اصلاحات عهده‌دار این روند اجماع ساز باشد.

وی تاکید کرد: عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آسیب شناسی و نقاط ضعف و قوت آن هم مشخص شده، پیش بینی بنده این است که با همین مسیر حرکت را ادامه می‌دهیم و صرفا نامگذاری مهم نیست بلکه اثر بخشی اهمیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.