انتخابات پارلمانی ایتالیا آغاز شد

انتخابات پارلمانی ایتالیا صبح امروز یکشنبه به وقت این کشور آغاز شد.

شروع انتخابات پارلمانی در ایتالیا با پیشتازی حزب راست میانهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ایتالیایی‌ها امروز یکشنبه در حالی به پای صندوق‌های انتخابات پارلمانی رفتند که احتمال می‌رود این انتخابات منجر به یک تغییر مشی سیاسی در این کشور شود. کمپین‌ انتخاباتی در ایتالیا با خشم و نارضایتی ناشی از رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و مهاجرت همراه بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا و متحدان راست افراطی او بزرگترین ائتلاف در پارلمان را از آن خود می‌کنند ولی بعید به نظر می‌رسد بتوانند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند.

انتظار می‌رود حزب جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب مستقل در این انتخابات باشد که از نارضایتی نسبت به فساد نهادینه شده و فقر رو به رشد در این کشور بهره می‌برد، در حالی که  پیش‌بینی می‌شود حزب حاکم چپ میانه دموکراتیک بتواند جایگاه سوم را در این انتخابات بدست آورد.

لورنزو پرگلیاسکو، از بنیانگذاران پایگاه نظرسنجی یوترند، گفت: در روزهای پایانی مانده به شروع انتخابات جریانی به نفع حزب جنبش پنج ستاره شکل گرفت با این حال به نظر بعید است که حزب یا ائتلافی بتواند 40 درصد آرای لازم را برای تشکیل دولت بدست آورد.

ایتالیا با وجودی که سومین اقتصاد بزرگ در میان 19 کشور عضو منطقه یورو است، با بدهکاری‌های سنگین روبرو است، هر چند سرمایه‌گذاران پیش از انتخابات نسبت به بهبود وضع خوش‌بین بوده‌اند، شرایط بن بست سیاسی طولانی مدت در این کشور می‌تواند خطر بی‌ثباتی بازاررا دوباره درپی داشته باشد.

پایگاه‌های رای‌گیری در ساعت 23 به وقت ایتالیا بسته خواهند شد و انتظار می‌رود گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج انتخابات پس از برگزاری آن به سرعت منتشر شوند. این رای‌گیری بر اساس قانون جدید انتخابات ایتالیا برگزار می‌شود که براساس آن نتایج نهایی انتخابات تا پایان روز دوشنبه مشخص نخواهد شد.

کمپین انتخاباتی در ایتالیا احتمال بازگشت خط مشی سیاسی برلوسکونی 81 ساله را می‌دهد. وی در سال 2011 در اوج بحران بدهی به علت رسوایی جنسی، مسائل قانونی و بیماری مجبور به کنارگیری از قدرت شد.

هرچند رهبران تمامی احزاب شرکت‌کننده در انتخابات ایتالیا احتمال شکل‌گیری هرگونه ائتلاف پس از انتخابات با احزاب رقیب را رد کرده‌اند، این کشور تاریخ طولانی مدتی در دستیابی به راه حلی برای خروج از بن‌بست سیاسی دارد. اما اگر طبق انتظارات هیچ طرفی نتواند پیروزی قطعی در انتخابات امروز را به دست آورد، چندین هفته طول خواهد کشید تا ایتالیا به توافقی برای تشکیل دولت دست یابد.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، تا زمان تشکیل پارلمان جدید این کشور در 23 مارس نمی‌تواند مذاکرات ائتلافی رسمی را شکل دهد و نخست وزیر آینده ایتالیا نیز باید رای اعتماد دو مجلس را قبل از آغاز مسئولیت به دست آورد.

انتهای پیام/

آغاز انتخابات پارلمانی در ایتالیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار