باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

افزایش قیمت برنج خارجی، کام خانوارهای کم درآمد را تلخ کرد

تاخیر در واردات برنج، نوسان نرخ ارز، واردات با ارز آزاد از جمله عواملی است که همگی دست به دست یکدیگر داده تا برنج خارجی از سفره قشرهای ضعیف جامعه در شب عید حذف شود.

افزایش قیمت برنج خارجی، کام خانوارهای کم درآمد را تلخ کرد به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آذر ماه امسال وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت با این استدلال که میزان واردات برنج خارجی به کشور طی سال جاری بسیار گسترده بود، خواستار ممنوعیت ثبت سفارش واردات این محصول شد و براین اساس ثبت سفارش واردات تا اول بهمن متوقف شد.

براین اساس قیمت برنج هندی در ماه های اخیر روند افزایشی در بازار به خود گرفت که دبیر انجمن واردکنندگان تأخیر در واردات برنج، نوسان نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز مبادله ای به واردات را دلیل اصلی گرانی برنج خارجی در بازار دانست.

نوسان نرخ برنج خارجی، نگرانی هایی برای خانوارهای کم درآمد در ایام پایانی سال به همراه داشته است، چرا که واردات برنج با ارز آزاد و توزیع هر کیلو برنج خارجی با نرخ 8 هزارتومانی در بازار منجر به حذف این محصول در سبد غذایی قشر ضعیف جامعه  می شود.

البته ناگفته نماند که دبیرانجمن برنج کشور می گوید:  نرخ برنج ایرانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نه تنها افزایشی نداشته، بلکه به سبب برخی بی برنامگی ها با روند کاهشی در بازار روبه رو شده است.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ذائقه مردم با برنج ایرانی سازگار است، اظهار کرد:اگرچه ذائقه ایرانی با روغن نباتی و تخم مرغ غیر محلی عادت کرده، اما تا کنون ذائقه ایرانی با برنج وارداتی وفق داده نشده است.

به گفته وی، از آنجا که برنج واراتی پاربویل و مقاوم به آفات و بیماری هاست،از نظر عطر و طعم مورد ذائقه ایرانی نیست.

علی زاده شایق درآمد و مسائل اقتصادی خانوار را دلیل اصلی گرایش افراد به مصرف برنج خارجی دانست.

دبیر انجمن برنج در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تفاوت معنادار قیمت فروش برنج خارجی با قیمت وارداتی محصول بیان کرد: متوسط قیمت برنج وارداتی 400تا500دلار است که با احتساب تبدیل ارز با نرخ آزاد و هزینه های حمل و نقل،نرخ برنج خارجی نصف برنج ایرانی است در حالیکه واردکنندگان برای کسب سود بیشتر به حدی قیمت ها را افزایش می دهند که شباهتی با نرخ برنج داخلی ندارد.

وی ادامه داد: گرانترین برنج صادراتی یک نوع باسماتی پاکستانی است که نرخ آن هزار دلار بوده،اما هرگز به ایران وارد نشده است.

علی زاده شایق با اشاره به وضعیت مناسب بازار برنج ایرانی، گفت: با توجه به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید برنج ایرانی به منظور طبخ غذا و سنت دیرینه ایرانیان گرایش خانوارها به مصرف برنج با کیفیت ایرانی بیشتر است.

این مقام مسئول از کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و افزود: با وجود آنکه همه ساله با پایان فصل برداشت ،قیمت برنج با شیب ملایمی تا برداشت سال آینده با روند افزایشی روبرو بود اما امسال قیمت برنج ناشی از بی برنامگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی نرخ کنونی هر کیلو برنج طارم هاشمی درجه یک با حداقل خرده 10هزار و 500تومان در گیلان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سال گذشته نرخ این برنج کمتر از 11هزار و 500تا 11هزار و 600تومان نبود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل فروش هر کیلو برنچ با نرخ 16تا 17هزار تومان در بازار تهران چیست،اظهار کرد: این مسئله را قبول ندارم چرا که طبق گزارشات میدانی هر کیلو برنج هاشمی در فروشگاه زنجیره ای با نرخ 10هزار و 500تومان عرضه می شود و فروش هر کیلو برنج با قبمت 17هزارتومان شایعه ای بیش نیست.
 

نگران آشفته بازار شب عید هستیم


مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  گفت: با وجود آنکه واردکنندگان تصوراتی مبنی بر فشار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت بر بانک مرکزی به منظور تخصیص ارز مبادله ای به واردات داشتند، اما در جلسه آخر ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی همراه شدند تا با ارز آزاد وارد شود.

به گفته وی عدم اختصاص ارز مبادله ای به واردات برنج موجب می شود که نرخ تمام شده هر کیلو برنج برای واردکنندگان 8تا 8هزار و 500تومان تمام شود.

کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه عمده خریداران برنج خارجی قشر ضعیف جامعه هستند ،اختصاص نیافتن ارز مبادله ای به واردات،حذف محصول از سبد کالای این خانوار را به همراه دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به ضرورت تخصیص ارز مبادله ای بیان کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار نتوانست ارز مبادله ای به واردات این محصول استراتژیک اختصاص دهد؛بنابراین باید تبعات منفی این امر نظیر افزایش قیمت در ایام پایانی سال بپذیرد.

وی افزود: اختصاص ارز مبادله ای و کاهش تعرفه واردات توسط وزارت جهاد در کنترل بازار برنج خارجی شب عید تاثیر بسزایی داشت درحالیکه عدم صرفه اقتصادی واردات برای واردکنندگان،کمبود و گرانی در ایام پایانی سال را به همراه دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان با اظهار نگرانی از آشفتگی بازار شب عید، تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و واردات محصول با ارز آزاد،قیمت تمام شده هر کیلو برنج خارجی با احتساب حداقل سود برای وارد کنندگان 8هزار تومان است که در نهایت این امر آشفتگی بازار شب عید را به همراه دارد.

به گفته وی، با توجه به از دست دادن زمان واردات برنج، اختصاص ارز مبادله ای در وضعیت کنونی فایده ای ندارد در حالیکه با آزادسازی واردات از اول آذر و مدیریت وزارت جهاد در ایام پایانی سال بازار آرامی را پیش رو داشتیم.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
برنج فقط برنج ایرانی خوشمزه
آخرین اخبار