معاون آماری مرکز آمار مطرح کرد:

هرکس یک هفته در سال کار کند؛ بیکار نیست

زاهدیان گفت: مطابق تعریف های بین المللی به افرادی که یک هفته در سال به کاری مشغول هستند، شاغل به حساب می آیند.

افرادی که یک هفته در سال کار می کنند، شاغل هستندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاهدیان معاون آماری مرکز آمار در نشست تخصصی كالبد شكافی آمارهای اشتغال و بيكاری اظهار کرد: کشور از سال ۱۳۳۵ در سرشماری ها، شاخص های بازار کار را مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: البته در سال های نخست این شاخص به شکل متفرقه اجرا می شود و آمارهای اشتغال و بیکاری سالیانه از سال ۷۶ تا ۷۹ به طور جدی ادامه پیدا کرد. هرچند که این آمارگیری از سال ۷۹ به بعد شیوه فصلی به اجرا در آمد اما آغازی جدی برای آمارگیری میزان اشتغال و بیکاری ها بود.

به گفته وی؛ مطابق تعریف های بین المللی به افرادی که یک هفته در سال به کاری مشغول هستند، شاغل به حساب می آیند.

وی در توضیح جامعه بیکاران، گفت: افرادی که در جامعه آمادگی کار در بازار کار را دارند و همچنین در جست و جوی شغل هستند اما تاکنون موفق به یافتن شغلی مناسب نشده اند، بیکار محسوب می شوند. افراد بالای ۱۰ سال در جامعه آماری افراد مستعد کار گنجانده می شوند.

در کنار افراد بیکار و شاغل، گروه دیگری‌ با عنوان غیرفعالان وجود دارد که این افراد تاکنون به کاری مشغول نبودند و همچنین جویای کار هم نیستند؛ مانند زنان خانه دار، بازنشستگان و ... از افراد زیرمجموعه این گروه به حساب می آیند.

وی با توجه به جزئیات اشتغال های ناقص، بیان کرد: افرادی که کمتر از ۴۴ ساعت در سال کار می‌کنند، دارای اشتغالی ناقص هستند.

زاهدیان افزود: مرکز آمار در آمارگیری های خود، علت وقوع عوامل را هم مورد بررسی قرار می دهد. این مرکز در قالب ۵۰ پرسش، ابعاد و کیفیت اشتغال ها را می سنجدند و در نهایت با شاخص نمونه گیری، نتیجه گیری هایی را از آمار به دست آورده، اعلام می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، در تمام کشورها از شیوه نمونه گیری در چنین مواقعی استفاده می شود و تنها در شیوه نمونه گیری ها  تفاوت وجود دارد.

زاهدیان تصریح کرد: کشورهای پیشرفته از روش نمونه‌گیری پیچیده ای در آمارگیری‌های خود بهره می جویند اما در ایران روش نمونه گیری چرخشی متداول است، در حالیکه در این روش که به طور فصلی انجام می شود و در فاصله های زمانی؛ تنها ۵۰ درصد اطلاعات ثابت باقی می ماند.

معاون آماری مرکز آمار در خاتمه یادآور شد: در آمارهای اعلامی از جانب مرکز آمار نهایت صحت و دقت اعمال شده است و وجود تعریفی ثابت در ۵۱ فصل آماری، نشان از بی طرفی مرکز آمار در اعلام این آمار های به دست آمده است.

انتهای پیام/

بیکار از نظر قانون چه کسی است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار