جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه در حالی با قهرمانی ایتالیایی‌ها به پایان رسید که این تیم برای دومین بار پیاپی قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جام جهانی 1938، سومین دوره مسابقات بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان بود که در فرانسه برگزار شد.

این رقابت ها تحت شعاع جنگ های داخلی و سیاست بود و به همین دلیل از آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی تنها 2 تیم شرکت کردند و همچنین هند شرقی هم نماینده آسیا بود.

با توجه به اینکه فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) تصمیم گرفت تا جام جهانی را برای دومین بار پیاپی در اروپا برگزار کند، اروگوئه و آرژانتین از حضور در کشور فرانسه انصراف دادند و همچنین جنگ های داخلی و سیاست در اسپانیا، این کشور هم موفق به حضور در سومین دوره جام جهانی نشد.

برای نخستین بار در قوانین فیفا اعلام شد که تیم‌های میزبان و قهرمان دوره قبل رقابت‌ها، بدون نیاز به برگزاری مسابقات مقدماتی، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور یابند که این قانون اکنون هم اجرایی می شود و بدین ترتیب کشور ایتالیا به عنوان قهرمان جام جهانی 1934 و فرانسه به عنوان میزبان، بطور مستقیم به جام جهانی صعود کردند.

جام جهانی 1938 ؛

تیم های حاضر در جام جهانی 1938 و گروه بندی مسابقات؛

هند شرقی از آسیا، برزیل از آمریکای جنوبی، کوبا از آمریکای شمالی، آلمان، ایتالیا، سوئد، فرانسه، بلژیک، چکسلواکی، رومانی، سوئیس، لهستان، مجارستان، نروژ و هلند 15 تیم شرکت کننده در این رقابت ها بودند که به صورت حذفی بازی های خود را انجام دادند و در نهایت مجارستان، سوئد، ایتالیا و برزیل به نیمه نهایی راه یافتند.

در جمع 4 تیم پایانی، ابتدا مجارستان با قدرت و با گل های ( تیتکو، ساروسی، زنسلینگر ( 2 بار ) و یاکوبسن( گل به خودی ) 5 گل وارد دروازه وایکینگ ها کردند و تک گل سوئدی ها هم توسط نایبرگ در دقیقه یک به ثمر رسید. نکته جالب اینکه مجارها با یک گل عقب بودند اما در ادامه خوب کار کردند و با زدن 5 گل راهی فینال شدند. در دیگر دیدار جذاب و نفس گیر نیمه نهایی، تیم های ایتالیا و برزیل به مصاف هم رفتند که لاجوردی پوشان در حضور 33 هزار نفر و با گل های جینو کولاوسی و جوزپه مه آتزا، 2 بر یک برزیل را شکست دادند و راهی دیدار نهایی شدند. تک گل طلایی پوشان را هم رومئو به ثمر رساند. 

بازی این 2 تیم در ورزشگاه ولودروم شهر مارسی در روز 16 ژوئن 1938 با برتری 1 - 0 ایتالیا در جریان بود که یک پنالتی به این تیم داده شد و مه آتزا پشت توپ قرار گرفت. درحالیکه این بازیکن آماده ضربه پنالتی بود، ناگهان کش لباس پاره شد و او مجبور گردید تا با دست چپ لباسش را بگیرد و با دست راست محل توپ را تنظیم کند. سپس در دقیقه 60 شوت زد و توپ را به نور دروازه برزیلی ها رساند.

جام جهانی 1938 ؛

روز 19 ژوئن 1938 ایتالیا و مجارستان در حضور 45 هزار تماشاگر ورزشگاه "المپیک کلمبوس" پاریس با قضاوت "جئورجس کاپدویل" فرانسوی به مصاف هم رفتند که در پایان شاگردان "ویتوریو پوتزو" با گل های جینو کولاسی(2گل) و سیلویو پیولا(2گل) با نتیجه 4 بر 2 مجارها را شکست دادند تا لاجوردی پوشان ایتالیایی نخستین تیم تاریخ باشند که از قهرمانی خود در جام جهانی دفاع می کنند. پیال تیکتوش و جیورجی سیاروسی هم 2 گل شاگردان آلفرد شفر را به ثمر رساندند.

نکات جالب درباره جام جهانی 1938؛

لئونیداس برزیلی با هفت گل، آقای گل و برترین بازیکن جام شد. البته نباید از نقش تاثیرگذار جوزپه مه آتزا برای قهرمانی ایتالیا در این رقابت ها هم بی تفاوت گذشت.

84 گل در 18 بازی جام جهانی 1938 به ثمر رسید تا میانگین 4/67 گل در هر بازی ثبت شود.

"بنیتو موسولینی" دیکتاتور فاشیست ایتالیا پیش از دیدار فینال پیام کوتاهی برای ویتوریو پوزو سرمربی تیم فرستاد با این مضمون که "یا ببرید یا بمیرید که ایتالیایی ها موفق شدند با پیروزی مقابل مجارستان قهرمان جام جهانی شوند.

فرانسوی‌ها تبدیل به نخستین میزبانی شدند که نتوانستند جام به دست بیاورند و همچنین لاجوردی پوشان به اولین تیمی مبدل گشتند که توانستند در کسب مقام قهرمانی دبل ( 2 بار پیاپی ) کنند.

ارنست ویلیموفسکی لهستانی هم تبدیل به نخستین بازیکن شد که در یک بازی جام جهانی، موفق به زدن 4 گل شده است. او در جریان باخت 6 بر 5 کشورش به برزیل، چنین کاری کرد.

در این دوره از مسابقات هم، 2 گل به خودی به ثمر رسید که بازیکنان تیم های سوئد و سوئیس این کار را انجام دادند. یاکوبسن در دیدار نیمه نهایی که در دیدار مقابل مجارستان دروازه خودشان را بازکرد و همچنین ارنست لورچر هافبک سوئیسی ها در دیدار مقابل آلمان.

انتهای پیام/

ایتالیایی ها قهرمان جام جهانی 1938

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار