نفسی که به نفس‌های زمین بند است

دوستداران طبیعت در مازندران برای مواظبت از ریه‌های زمین در هفته درختکاری به استقبال نهال کاری می‌روند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  روز درختکاری ، از ۱۵ تا ۲۲ اسفند، با عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته، روز درختکاری است.

ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت در پارک ها، جنگل‌ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند و به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

در این روز در مقابل بیشتر پارک‌ها و فضا‌های سبز و دیگر نقاط شهر نهال‌هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرید.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

اهمیت درختکاری در اسلام

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید: اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود.

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمود: ثواب شش چیز پس از مرگ مؤمن به وی می‌رسد: فرزندی که برای او آمرزش خواهی کند، قرآنی که از او بماند و قرائت شود، نهالی که بکارد، چاهی که حفر کند، صدقه جاریه و نیز سنت پسندیده‌ای که پس از وی بدان عمل شود.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

فواید درختان در زندگی انسان‌ها

به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آن‌ها در سطح شهر‌های بزرگ آلاینده‌ها و گاز‌های مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهر‌ها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می‌کند؛ و افزایش هر چه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب می‌شود و این وضع نامساعد گروه‌های آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می‌کند.

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم تری در زندگی بشر ایفا می‌کنند، از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می‌شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مداد‌های مختلف) الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می‌شوند و از سوی دیگر به منزله ریه‌های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه را ایفامی کنند.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

عوامل تخریب منابع طبیعی

در تخریب منابع طبیعی دو عامل عمده نقش دارند: طبیعت و انسان. آتش سوزی‌های طبیعی، سیل و زلزله، برخی از عوامل طبیعی است که از کنترل بشر خارج است. انسان، به شیوه‌های گوناگون منابع طبیعی را تخریب می‌کند. یکی از این شیوه ها، بی احتیاطی جنگل نشینان و دامداران و آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع است.

صنعتی شدن، عبور جاده‌های گوناگون از جنگل‌ها و مراتع، قطع درختان و آلودگی هوا نیز در تخریب منابع طبیعی مؤثرند.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

رحیم نژاد کارشناس اداره جنگلداری و پارک‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: به اعتقاد کارشناسان، سهل انگاری شکارچیان، بهره برداران، جنگل نشینان، دامداران و گردشگران در روشن کردن آتش برای طبخ غذا یا هر نوع بهره برداری دیگر و خاموش نکردن کامل آن هنگام ترک منطقه، تهدیداتی جدی برای جنگل‌های شمال در شرایط کنونی به شمار می‌رود.

وی افزود: پرتاب کردن ته سیگار از داخل خودرو‌های در حال حرکت به محور‌های جنگلی و آتش زدن بقایای زمین‌های کشاورزی حاشیه جنگل‌ها پس از برداشت محصولاتی مانند گندم، جو و برنج هم از دیگر تهدیدات فوری برای جنگل‌های به خزان نشسته مازندران است.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

غفاری رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:خزان زودرس امسال مانند باروت در جنگل‌های مازندران عمل می‌کند و سبب آتش سوز‌ی های پی درپی شد وبه دلیل وسعت بالای جنگل‌های مازندران که با احتساب نوشهر به افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار می‌رسد، اقدام احیاء از دست جنگلداران و منابع طبیعی ساخته نیست.

غفاری افزود: خشکسالی امسال به بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق سوادکوه، ساری، بهشهر، نکا و گبوگاه خسارت وارد کرده است.

وی گفت: تجدید نظر در انتخاب نوع نهال برای درختکاری در عرصه منابع طبیعی راهکار دیگری برای کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش گرما وکاهش باران است.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

نواختن زنگ سبز و کاشت نهال در رامسر

حمیدرضا رحیمیان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر در نخستین روز از هفته منابع طبیعی در مراسم زنگ طبیعت در دبیرستان خان محمدی گفت:منابع طبیعی یک نعمت رایگان از سوی خدا به ماست و ما باید از این میراث به صورت اصولی استفاده کنیم.

وی افزود:منابع طبیعی در دو بحث منابع تجدید شونده و غیر تجدید شونده هستند که ما می‌توانیم در بحث منابع طبیعی تجدید شونده پایدار نگه داریم و اگر این منابع را درست مصرف نکنیم از بین می‌روند و برای نسل اینده چیزی نمی‌ماند.

رحیمیان گفت:بیش از ۸۵ درصد کشور مان را منابع طبیعی پوشانده و در رامسر نیز ۷۶ هکتار از منابع طبیعی پوشیده شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر افزود:همه باید در نگهداری منابع طبیعی کوشا باشیم چراکه ما هر چه داریم از طبیعت داریم و اگر اکسیژن که از منابع طبیعی به دست می‌آید وجود نداشته باشد حیات ما به خطر می‌افتد.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد عامل تخریب منابع طبیعی ما مردم هستیم و یکی دیگر از مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی، حریق است که در فرصت کم می‌تواند هکتار‌ها منابع طبیعی ما را از بین برود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رامسر گفت:اگر سهل انگاری کنیم در حفظ منابع طبیعی آن را به خطر خواهیم انداخت.

وی گفت:شماره تلفن ۱۵۰۴ آمده دریافت گزارشات مردم در خصوص منابع طبیعی است.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

بهره برداری از جنگل تعطیل شد

سید وجیه الله موسوی میرکلایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: بروز دو بیماری بلایت و آفت شب پره پارسال و امسال در این شهرستان نگرانی‌های بسیاری در حوزه جنگل وجود آورده است.

وی با بیان اینکه این آفت که میزان قابل توجهی از جنگل را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: تاکنون حدودی زیادی از این آفت کنترل شده است و درصدد ریشه کن کردن این آفت هستیم.

موسوی میرکلایی گفت: اجرای طرح بنچ مارک و کاداستر در راستای شناسنامه دار کردن مستثنیات و اراضی ملی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر با توجه به پیش بینی هوای گرم در سال آینده و احتمال خشکسالی، موضوع حریق در جنگل بسیار مورد توجه است افزود: احتمال افزایش وجود دارد، در این راستا از تمامی شهروندان، بومیان، مسافران تقاضا می‌شود نسبت به مراقبت از جنگل‌های منطقه همت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: ۹۰ درصد از آتش سوزی‌های سال گذشته عمدی و دستی و در اثر سهل انگاری‌ها بوده، توجه بیشتر در این مورد ضروری است.

موسوی میرکلایی افزود: بیشترین آزادسازی سواحل دریای خزر در غرب مازندران طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام گرفته و در این راستا، ۴۴۱ هزار و ۸۹۲ مترمربع آزادسازی صورت گرفته که ۱۷۰ هزار و ۹۸۰ مترمربع در نوشهر آزادسازی شد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر گفت: ۳۵۵ پلاک تاکنون آزاد شد و بدین شکل فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش‌های تفریحی و گردشگری بوجود آمده است.

وی افزود: طول اراضی ساحلی ۱۴۴/۶ کیلومتر است و با تعیین تکلیف اراضی حریم ۶۰ متر هرگونه بهره برداری در این حریم تخلف محسوب شد و در صورت دریافت مجوز نیز، باطل خواهد شد.

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

افزایش تنفس جنگل با توزیع رایگان نهال در مازندران

محمدرضا جهان آراء معاون امور جنگلداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: هفته درختکاری امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار اصله نهال رایگان با مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در روستاها، پارک‌ها، و عرصه منابع طبیعی مازندران کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه نگهداری نهال‌های کاشته شده از کاشت آن مهمتر است، افزود: در روز جمعه در بخش تولید نهال‌های مشارکتی ۳۵۰ هزار اصله نهال رایگان توزیع و کاشته می‌شود.

جهان آراء گفت: بررسی نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از نهال درختکاری در سطح استان به بار نشسته است و دو سال آینده می‌توان شاهد درختان تنومند بود.

معاون امور جنگلداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری افزود: عمده نهال‌های رایگان توزیعی شامل صنوبر، گونه‌های پهن برگ، سوزنی برگ است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی زراعت چوب انجام می‌شود، گفت: در هفته درختکاری ۶۵۰ هکتار از مستثنیات منابع طبیعی به کاشت نهال صنوبر اختصاص خواهد یافت.

معاون امور جنگلداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری افزود: هر اصله نهال حدود هزار تومان است که به صورت رایگان در هفته منابع طبیعی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

جهان آراء از شهروندان خواست برای دریافت نهال رایگان در ایستگاه‌های پیش بینی شده از سوی منابع طبیعی درشهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی گفت:با توجه به استمرار تنش‌های آبی در چند سال آینده بیش از یک میلیون اصله نهال مقاوم به خشکسالی مانند بلوط، داغداغان و آزاد را در جنگل‌های استان کاشته است تا دیگردرختان جنگل‌های هیرکانی در فصل تابستان زرد نشوند.

معاون اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران افزود:مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.

 

نفس‌های ما به نفس‌های زمین بند است درختکاری تنفسی تازه برای جنگل

استان مازندران بیش از ۵۳ درصد از مساحت جنگل‌های شمالی (مازندران، گیلان و گلستان) را به خود اختصاص داد که سهم منطقه ساری از این جنگل‌ها حدود ۷۹۴ هزار هکتار معادل ۳۸ درصد از جنگل‌های استان مازندران است.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار