جام جهانی ۲۰۰۲ کره - ژاپن درحالی با قهرمانی برزیل به پایان رسید که این تیم برای پنجمین بار قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفدهمین دوره مسابقات جام جهانی در سال 2002 و به میزبانی ژاپن و کره جنوبی برگزار شد. این نخستین تورنمنتی بود که میزبانی آن را 2 کشور به عهده داشتند و همچنین آخرین جامی بود که در آن از قانون گل طلایی استفاده شد.

البته مکزیک هم کاندیدای دیگر میزبان این مسابقات بود که در پایان فیفا رای به میزبانی ژاپنی و کره ای ها داد.

199 تیم برای حضور در جام جهانی 2002 در مقدماتی با یکدیگر مسابقه دادند و در پایان فرانسه، اروگوئه، سنگال، دانمارک، اسپانیا، پاراگوئه، اسلوونی، آفریقای جنوبی، برزیل، ترکیه، کاستاریکا، چین، پرتغال، کره جنوبی، لهستان، آمریکا، آلمان، عربستان، ایرلند جنوبی، کامرون، آرژانتین، نیجریه، انگلیس، سوئد، ایتالیا، مکزیک، اکوادور، ژاپن، بلژیک، روسیه و تونس 32 تیمی بودند که از 31 می 2002 کار خود را برای شگفتی سازی و رسیدن به جام هفدهم شروع کردند.

جام جهانی 2002

جام جهانی 2002 از همان ابتدا مشخص بود مسابقات خوبی است و در همان اولین دیدار شگفتی بزرگ رقم خورد و سنگال، تیم تازه‌ وارد آفریقایی موفق شد فرانسه بدون زین‌الدین زیدان را یک بر صفر شکست دهد تا مدافع عنوان قهرمانی اوضاع بسیار پرمخاطره‌ای پیدا کند.در پایان مرحله گروهی فرانسه تنها با کسب یک امتیاز  در رده چهارم قرار گرفت و حذف شد.

دانمارک، سنگال، اسپانیا، پاراگوئه، برزیل، ترکیه، کره جنوبی، پرتغال، کامرون، جمهوری ایرلند،سوئد، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، ژاپن و بلژیک به مرحله بعد صعود کردند و تیم های مطرحی همچون فرانسه، اروگوئه، پرتغال، لهستان، کامرون، آرژانتین، نیجریه، کرواسی و روسیه از صعود به دور حذفی بازماندند.

در روز نخست مرحله یک هشتم نهایی، آلمان پاراگوئه را یک بر صفر برد و انگلیس دانمارک را سه بر صفر شکست داد و در بازی‌های روز دوم هم مسابقات به وقت اضافی کشید. اسپانیا هم در ضربات پنالتی به سختی ایرلند را برد و سنگال هم با گل آنری کامارا سوئد را شکست داد.

مکزیک و آمریکا، 2 رقیب هم‌قاره‌ای به مصاف هم رفتند و آمریکا با دو گل برایان مک‌براید و لاندن داناوان پیروز شد. برزیل هم مقابل بلژیک دو بر صفر بازی را برد.

جام جهانی 2002

آخرین روز دور یک‌هشتم نهایی روز بسیار سختی برای میزبان‌ها بود. ژاپن مقابل ترکیه یک بر صفر شکست خورد، آن هم در مسابقه‌ای که بیشترین تماشاگر مرحله یک‌هشتم نهایی را داشت. کره هم با گل طلایی مشهور آن یونگ هوان در دقیقه 117، ایتالیا را شکست داد و به دور بعد رسید.

در بزرگ‌ترین مسابقه مرحله یک چهارم نهایی، برزیل در حالی که از انگلیس عقب افتاده بود با بازگشت در نیمه دوم بازی را دو بر یک برد. دیوید سیمن در این دیدار از فاصله نزدیک به 40 متری مغلوب ضربه چیپ رونالدینیو شد!

آلمان هم توانست با پیروزی یک بر صفر مقابل آمریکا به نیمه‌نهایی برسد. آمریکا تیم برتر میدان بود اما گل میشاییل بالاک در دقیقه 38 تفاوت دو تیم را رقم زد.

جام جهانی 2002

کره پس از حذف ایتالیا در دور یک‌هشتم نهایی، بار دیگر شگفتی‌ساز شد و رویای اسپانیا برای حضور در نیمه‌نهایی را نابود ساخت. بازی به پنالتی کشید و کره‌ای‌ها با گل کردن هر پنج ضربه خود پیروز شدند.

در نیمه نهایی، تیم آلمان با پیروزی یک بر صفر مقابل کره جنوبی به فینال رسید و برزیل هم با برد مقابل ترکیه راهی دیدار نهایی این رقابت ها شدند تا در مسابقه نهایی، یاران رونالدو ژرمن ها را شکست دهند و برای پنجمین بار قهرمان جام های جهانی شوند.

30 ژوئن 2002 برزیل و آلمان با قضاوت پیر لوئیجی کولینا ایتالیایی و در حضور 70 هزار تماشاگر ورزشگاه یوکوهاما ژاپن، برای کسب جام هفدهم به مصاف هم رفتند و در پایان شاگردان لوئیس فیلیپه اسکولاری با 2 گل رونالدو، ژرمن ها را شکست دادند و پنجمین قهرمانی خود در این رقابت ها را به دست آوردند.

جام جهانی 2002

گفتنی است، در دیدار رده بندی هم ترکیه سه بر دو کره جنوبی را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم ایستاد. هاکان شوکور با گلزنی در ثانیه 11 این بازی، سریع ترین گل تاریخ جام جهانی را به ثمر رساند.

در بخش ترین ها هم ، رونالدو گل‌زن برتر جام شد، اولیور کان توپ طلا را برد و به عنوان بازیکن برتر انتخاب شد. جایزه یاشین ( بهترین دروازه بان ) هم به کان رسید و لاندن داناوان، مهاجم آمریکا، بهترین جوان جام لقب گرفت.

161 گل در 64 بازی این جام به ثمر رسید تا میانگین 2/52 گل در هر بازی ثبت شود. همچنین این جام باآمار 2705197 نفر و میانگین 42269 نفر به ازای هر بازی یکی از پرتماشاگرترین دوره های تاریخ برگزاری جام جهانی لقب گرفت.

قضاوت های جانبدارانه داوران جام جهانی 2002 به سود کره جنوبی میزبان به خصوص در بازی های این تیم مقابل پرتغال، ایتالیا و اسپانیا یکی از نکات سیاه تاریخ جام های جهانی را رقم زد.

ترکیه و کره جنوبی با حضور در مرحله نیمه نهایی و آمریکا و سنگال به دنبال حذف در مرحله یک چهارم نهایی جزء شگفتی سازان این جام لقب گرفتند.

نکات جالب درباره جام جهانی 2002

پیروزی برزیل برابر آلمان در فینال سال ۲۰۰۲، برابر با رکورد هفت پیروزی پیاپی تیم ایتالیا در جام جهانی 1934 و 1938 بود.

سال ۲۰۰۲ آخرین دوره‌ای بود که تیم قهرمان بدون حضور در مقدماتی‌ها به مرحله اصلی راه یافت. از دوره هیجدهم به بعد مدافع قهرمانی نیز باید در مسابقات مقدماتی شرکت کند.

جام جهانی 2002

حضور کره جنوبی در نیمه نهایی، بهترین نتیجه آسیایی‌ها در رقابت‌های جام جهانی بود. پیش از این کره شمالی در سال ۱۹۶۶ به یک چهارم نهایی راه یافته بود.

دو کشور میزبان بر سر نامگذاری این رقابت‌ها دچار اختلاف شدند. ژاپنی‌ها مایل بودند نام "ژاپن کره ۲۰۰۲" روی هفدهمین پیکار جهانی گذاشته شود و کره ای‌ها روی نام "کره - ژاپن ۲۰۰۲" پافشاری می‌کردند.

شکست فرانسه مقابل سنگال، ضعیف ترین نتیجه و نمایش تیم مدافع قهرمانی در تاریخ ۷۲ ساله جام جهانی بود. فرانسه با یک امتیاز از سه مسابقه گروهی خود حذف شد.

انتهای پیام/

برزیلی ها، قهرمان جام جهانی 2002

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار