نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی:

وضعیت اجرای تعهدات آمریکا در برجام غیرقابل قبول است/ برجام مسیری یک طرفه نیست

نجفی گفت: وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به ویژه آمریکا ناامیدکننده و غیرقابل قبول است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در نشست فصلی مارس شورای حکام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس در خصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و نقطه نظرات کشورمان را تشریح کرد. 

نماینده دائم کشورمان در سخنرانی خود ضمن اشاره به ادامه برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام که برای دهمین بار متوالی مورد تایید آژانس قرار گرفته است، تاکید کرد: اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شامل کشورهای پنج بعلاوه یک، بنیان اساسی برجام و عنصری ضروری برای پایداری آن به شمار می‌رود.

نجفی افزود: همان‌گونه که قبلا' هم اعلام شده است برجام مسیری یک طرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی می تواند ادامه یابد که همه طرف های برجام به اجرای کامل و بدون قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به ویژه آمریکا ناامیدکننده و غیرقابل قبول است، گفت: دولت آمریکا بر خلاف متن و روح برجام خصوصا ”بندهای 26، 28 و 29 آن با محدود نمودن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی مخرب در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نجفی افزود: عدم پاییندی آمریکا به تعهدات خود در برجام نه تنها این توافق بین المللی را تضعیف ساخته، بلکه اعتبار آمریکا برای هرگونه توافق بین المللی دیگر را بطور جدی مورد سوال قرار داده است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس در ادامه سخنرانی خود ضمن اشاره به موضوع رفع تحریم های بین المللی اظهار کرد: برجام متضمن رفع کامل همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم های مرتبط هسته ای یکجانبه و چندجانبه است. علاوه بر این کشورهای پنج بعلاوه یک، مسئولیت بدون ابهامی در اجرای برجام 'با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند' بر عهده دارند.

وی در همین چارچوب تاکید کرد دولت آمریکا می بایست به همه تعهدات خود در برجام بطور کامل و بدون قید و شرط عمل نماید.

نجفی همچنین بیان کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس قویاً نشان می دهد که همه اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی ایران انجام شده اند. وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته ای کشورمان از سوی آژانس، توضیحاتی در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف موردنظر کشورمان در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده ارائه داد و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویا' مردود شمرد.

نماینده دائم کشورمان در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای غیر انسانی و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته ای این رژیم که مواد رادیواکتیو ناشی از آن باعث شیوع بیماری سرطان در میان مردم منطقه شده و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل آن بر همگان مشهود است تاکید کرد: این رژیم نمی تواند با چنین اظهارات مضحکی بر برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای نامشروع خود که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است سرپوش بگذارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، انرژی اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار