تعیین تاریخ چهارشنبه سوری سال 96 این روزها به یک معضل تبدیل شده است تا کسی نداد آدام و رسوم این روز را چه زمانی بجا آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تعیین تاریخ چهارشنبه سوری سال 96 این روزها به یک معضل تبدیل شده است تا کسی ندارد آدام و رسوم این روز را چه زمانی بجا آورد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در آستانه جشن چهارشنبه سوری هستیم و در این شب مردم به رسم دیرینه آتش روشن می‌کنند و جشن می‌گیرند، اظهار کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم از روشن کردن آتش‌های بزرگ خودداری کنند تا باعث بروز حادثه‌ای ناگوار نشوند. ضمن اینکه امسال چهارشنبه سوری در سه شنبه 22 اسفندماه برگزار می‌شود و همچنین احتمال می‌رود که مراسم چهارشنبه سوری در تاریخ 29 اسفندماه نیز برگزار شود و اگر این موضوع صورت گیرد به گستردگی این هفته نخواهد بود، اما چنانچه نیاز باشد برای هفته آینده هم تمهیدات لازم را در نظر خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی همانند سال‌های گذشته در حالت آماده باش 100 درصدی است، افزود: در همین راستا 130 ایستگاه آتش نشانی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در حال آماده باش هستند و همچنین از 2 هزار و 731 نیروی آتش نشان غیر شیف در کنار آتش نشانانی که شیفت هستند استفاده می‌شود و این نیروهای غیر شیفت در یک هزار و 28 نقطه شناسایی شده شهر مستقر خواهند شد تا در صورت بروز حادثه آتش سوزی در کوتاهترین زمان ممکن به محل حادثه برسند.


بیشتر بخوانید: مرگ ۱۶ نفر در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته


ملکی با بیان اینکه 978 نفر از مجموع 2 هزار و 731 آتش نشان غیر شیفت در قالب تیم پیاده هستند، گفت: 234 خودرو سنگین، 232 خودرو سبک و 109 دستگاه موتورسیکلت در عملیات چهارشنبه سوری به کار گرفته می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران اذعان کرد: نیروهای آتش نشانی در روز سه‌شنبه(چهارشنبه سوری) از ساعت 3 بعدازظهر تا پایان مراسم در حالت آماده باش هستند.

وی گفت: از شهروندان می‌خواهیم که با آتش نشانان همکاری لازم را داشته باشند و راه را برای عبور و مرور خودروهای آتش نشانی باز کنند.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

آیین های سنتی ایران، حکایت شادی مردمان این دیار استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهنگ ناب و کهن ما پر است از آیین ها و مراسم هایی که از شاد بودن و نشاط مردم جامعه ما در دوران مختلف حکایت دارند. شب یلدا، نوروز، جشن چهارشنبه سوری و آیین ها و مراسم بی شمار دیگری که هر یک از آن ها عامل جمع شدن خانواده ها کنار یکدیگر و تقویت روابط عاطفی آن ها به شمار می روند.


بیشتر بخوانید: برهم زنندگان نظم در روز چهارشنبه آخر سال بازداشت می شوند 


خانواده ها در مراسم نام برده دور هم جمع می شده اند و با یکدیگر به جشن و شادی می پرداخته اند. در حقیقت مراسم فوق گویا بهانه ای برای سپری کردن ساعاتی خوش و خوب برای افراد بوده است. موضوعی که این روزها با پیشرفت ظاهری جامعه و افزایش دغدغه های مختلف رنگ باخته است و در حقیقت به شکل و شمایلی آمیخته با تجمل و یا با افزودن موارد جدید به مراسم های اصیل سنتی برگزار می شود.

چهارشنبه سوری سال ۹۶-۲۰۱۸ چندم است؟ + آداب و رسوم

چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی تاریخ کهن ما ایرانیان به شمار می رود که بر اساس این آئین، از گذشته مرسوم بوده است که در آخرین چهارشنبه سال، جشنی شاد و نشاط آفرین با روشن کردن آتش و از روی آن پریدن خلاصه می شده است. امروزه اما شکل و شمایل برگزاری این مراسم با تغییرات بسیاری روبرو همراه است.


قاشق زنی و فال گوش ایستادن

از جمله مراسمی که در خلال برگزاری جشن چهارشنبه سوری در برخی از شهرهای مختلف کشور مرسوم بوده است، می توان به فال گوش ایستادن اشاره کرد. در این مراسم دختران جوان نیت می کنند، پشت دیواری می ایستند و به سخن رهگذران گوش می دهند و در نهایت با تفسیر سخنان رهگذران پاسخ نیت خود را فال خود تلقی می کنند.

قاشق زنی یکی دیگر از رسومی است که در شب چهارشنبه سوری، به رسم گذشته های دور دختران و پسران جوان چادری را روی سر و صورت خود می اندازند و به صورت ناشناس با یک کاسه و قاشق به در خانه همسایه ها و اقوام و دوستان خود مراجعه می کنند.

صدای زدن قاشق در کاسه، صاحبخانه را به این موضوع فرا می خواند که کاسه فرد را با آجیل مخصوص چهارشنبه سوری، شیرینی و شکلات و یا پول پر کند و او را دست خالی رد نکند.

چهارشنبه سوری سال ۹۶-۲۰۱۸ چندم است؟ + آداب و رسوم

شادی و نشاطی که در برگزاری آیین های سنتی وجود دارد از روحیه با نشاط و شاداب ایرانیان حکایت داشته و بیانگر پیوندهای عمیق عاطفی آن ها با یکدیگر است.

مراسمی که در شب چهارشنبه سوری در نقاط مختلف کشور اجرا می شود، به جز همان آیین روشن کردن آتش و از روی آن پریدن با یکدیگر متفاوت است و هر یک از مردمان شهرهای کشور مراسم این شب را به گونه ای برگزار می کنند.

خوردن آجیل چهارشنبه سوری یکی دیگر از کارهایی است که خانواده های ایرانی در هر یک از شهرها به گونه ای آن را با اقلام مختلف تهیه می کنند.


بیشتر بخوانید: بهترین راهکار خانگی برای درمان سوختگی در چهارشنبه سوری


مردم تبریز در شب چهارشنبه سوری بر روی یکدیگر آب یا گلاب می پاشند و بر این عقیده هستند که این کار زندگی آن ها را با سعادت و خوشبختی توام می کند. همچنین تازه دامادها برای عروس خود، خنچه می فرستند و این کار نیز از نظر اهالی مردم تبریز در شب چهارشنبه سوری کاری واجب و ضروری است.

مردم بوشهر در ابتدا جلوی خانه های خود آتش روشن می کنند و پس از پریدن از روی آن، به دریا می روند و سوار قایق می شوند و معتقدند که اگر در شب چهارشنبه سوری از روی آب عبور کنند، نحسی این شب را نابود می کنند.

چهارشنبه سوری در گذشته در شهر تهران نیز به این شکل برگزار می شد که مردم بوته های خشک را از بیابان جمع کرده و سوار بر شتر به شهر منتقل می کردند. در تهران به نسبت اینکه نسبت به دیگر شهرها از امکانات بیشتری برخوردار بود هفت ترقه و فشفشه هم وجود داشت و مردم در کنار روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، به روشن کردن فشفشه و هفت ترقه هم اقدام می کردند.

تهرانی ها با پریدن از روی آتش این شعر را می خواندند «سرخی تو از من، زردی من از تو» و البته امروز نیز خواندن این شعر همچنان مرسوم است.

اینطور که مشخص است، تاریخ چهارشنبه سوری سال 96 روز 22 اسفند اعلام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.