گزارش/

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

سال ۹۶ را باید سالی پر رونق برای نیرو‌های مسلح دانست که در آن جوانان ایرانی با تولید تسلیحات مدرن اقتدار خود را دوباره به رخ جهانیان کشیدند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیرو‌های مسلح تمام کشور‌ها هر ساله تلاش می‌کنند تا با ساخت تجهیزات جدید و پیشرفته جایگاه خود را در پازل قدرتی جهان روز به روز ارتقا دهند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده و نیست.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

از این رو یگان‌های نیرو‌های مسلح با همکاری وزارت دفاع کشورمان در سال ۹۶، ساخت تجهیزات به روز را در دستور کار قرار دادند و همین موضوع باعث شد ایران در این سال جایگاه بیست و یکم را بین ارتش‌های برتر جهان کسب کند که در این گزارش به معرفی و بررسی برترین‌های این تسلیحات خواهیم پرداخت.

پرنده ایرانی با تاکسی روی باند سکته ناقص دشمن را کامل کرد

شاید بسیاری از افراد جامعه و همچنین دشمنان ایران زمین وقتی در سال ۹۱ نمونه اولیه قاهر ۳۱۳ را دیدند؛ از این که ایران توانسته جنگنده نسل پنجم بسازد متعجب شدند و البته در آن زمان گفتند که این یک پیش نمونه یا همان ماکت است و احتمال این که تهران نمونه واقعی آن را بسازد بسیار کم است.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

ساخت این پرنده ایرانی که قابلیت پنهان‌کاری هم دارد در هاله‌ای از ابهام بود و هیچ کس به جز فرماندهان ارشد خبری از آخرین وضعیت آن نداشت تا این که در سالی که گذشت زمزمه‌هایی از روند تکمیل آن به گوش رسید و احتمال پرواز آن در سال ۲۰۱۸ میلادی را مطرح کرد.

این زمزمه‌ها ادامه داشت تا این که در ۲۶ فروردین ۹۶ در میان تعجب همگان و در بازدید رئیس جمهور از دستاورد‌های دفاعی، این جنگنده کاملا بومی روی باند آمد و تاکسی کرد تا هم اقتدار ایران را افزایش دهد و هم خط بطلانی بر یاوه‌گویی‌های غربی‌ها درباره توان ساخت تجهیزات کشورمان باشد. [بیشتر بخوانید]

آموزش خلبان‌های ایرانی با جنگنده بومی

در حوزه هوایی همکاری نیرو‌های مسلح به خصوص نیروی هوایی با وزارت دفاع باعث شد تا جنگنده بومی کوثر با هدف آموزش خلبانان کشورمان طراحی و شاخته شود.

ساخت کوثر که مدتی بود در کشور شروع شده بود در ۲۶ فرودین ۱۳۹۶ به نتیجه نشست و این جت آموزشی هم مانند قاهر وارد فاز آزمایش‌های زمینی شد، اما این پرنده ایرانی که برای آموزش ساخته شده با نمونه‌های دیگر تفاوتی بزرگی دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده دوربین‌های پیشرفته در این جنگنده اشاره کزد.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

این پرنده دو کابینه علاوه بر آموزش، قابلیت این را دارد تا با حمل تسلیحات برای پشتیبانی نزدیک نیز مورد استفاده قرار گیرد که این باعث می‌شود از کوثر به عنوان جنگنده چندمنظوره نیز یاد شود.

متخصصان ایرانی در حوزه هوایی پیش‌تر توانایی خود در ساخت جنگنده‌ها را با تولید آذرخش و صاعقه به جهانیان نشان دادند و همین موضوع سبب شده تا دشمنان روی نیروی هوایی ایران حساب جدی کنند و احتمال تحمیل ضربات سنگین در صورت درگیری هوایی را بدهند.

گرز آهنین ایران در مقابل گنبد آهنین اسرائیل

جوانان متعهد و متخصص ایرانی تمام تمرکز خود را فقط در حوزه هواپیما‌ها قرار ندادند؛ تمام کشور‌های دنیا به اهمیت موشک‌ها پی بردند و از این رو ساخت انواع موشک با برد‌های مختلف را در دستور کار قرار دادند و نیرو‌های ایرانی به خصوص در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این عرصه ورود خوبی داشتند.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

نیرو‌های مسلح کشورمان از ابتدای کار ساخت انواع موشک‌ها یعنی زمان جنگ تحمیلی تا امروز توانستند موشک‌های کوتاه، متوسط و برد بلند، چون خانواده شهاب، عماد، سجیل و قدر را بسازند، اما در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس نیرو‌های مسلح با تجهیزات از مقابل بارگاه ملکوتی امام راحل (ره) رژه رفتند نیروی هوافضای سپاه پاسداران موشکی جدید را به نمایش گذاشت که با موشک‌های قبلی تفاوت زیادی داشت.

این موشک که خرمشهر نام دارد بنا بر اعلام فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، بردی ۲ هزار کیلومتری دارد و قادر است کلاهک جنگی با وزن ۱ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند، اما با این تفاوت که خرمشهر می‌تواند به جای یک؛ چند کلاهک جنگی را با خود کند که این امتیازی ویژه محسوب می‌شود. [بیشتر بخوانید]

نصیر قاتل شناور‌های دریایی دشمن

همزمان با تاکسی و تست زمینی جنگنده قاهر، وزارت دفاع در بخش دریایی با همکاری نیرو‌های دریایی از موشک جدید سطح به سطح ایران با نام نصیر رونمایی کرد تا کابوس شناور‌های دریایی دشمن کامل شود؛ چرا که آن‌ها از توان موشکی ایران به خصوص در حوزه دریایی آگاهی دارند.

دشمنان خوب می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر موشک‌های ساحل به دریایی، چون کوثر، نور و حوت را در اختیار گرفته که با آن‌ها توان انهدام هر هدف دریایی را دارد، اما با ویژگی‌های موشک جدید که به تولید انبوه هم رسیده دیگر خواب به چشمانشان نخواهد آمد.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

یکی از ویژگی‌های نصیر ایرانی برخلاف موشک نصر دریا پایه، از یک موتور جت به جای پیشران سوخت جامد بهره می‌برد و به همین خاطر برای حرکت اولیه موشک؛ یک بوستر سوخت جامد به انتهای آن اضافه شده که جدای از موشک بالک‌های پایدارساز مختص خود را دارد.

شکار پرنده‌های متجاوز با موشک هواپایه ایرانی

در سال ۹۶ در کنار همه تجهیزات رونمایی شده یک موشک دیگر هم به خانواده موشکی ایران با نام فکور که هواپایه است و توسط جنگنده‌های ایرانی شلیک می‌شود اضافه شد تا رقیب جدی فونیکس آمریکایی پا به صحنه نبرد بگذارد.

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

فکور ایرانی که ۱۶۰ کیلومتر برد و ۵ ماخ سرعت دارد؛ از سیستم هدایتی هوشمند برخوردار است و می تواند پس از شلیک جدا از رادار جنگنده به عملیات خود تا مرحله اصابت به هدف ادامه دهد.

ایران در گذشته نیز توانسته بود موشک‌های هواپایه دیگر را بسازد و با ساخت فکور گام دیگری در تکمیل کردن پازل قدرت هوایی خود بردارد؛ گامی که دشمنان را انگشت به دهان گذاشته است.

کرار ایرانی؛ رقیب جدی تانک‌های پیشرفته جهان

مدتی بود که زمزمه الحاق یک تانک پیشرفته به سازمان رزم نیرو‌های زمینی کشورمان بر سر زبان‌ها بود تا این که خبر رسید که جوانان ایرانی تانک تماما ایرانی کرار را طراحی کردند؛ این موضوع در زمانی رخ داد که دشمنان حتی تصور چنین کاری را توسط ایران نمی‌کردند.

اما در کمال ناباوری دشمنان متخصصان ایرانی توانستند تانک کرار را طراحی و نمونه آن را در اواخر سال ۹۶ رونمایی کنند تا ثابت کنند که ما می‌توانیم هر آنچه که بخواهیم را بسازیم و پس از آن هم این تانک برای تولید انبوه به کارخانه تحویل داده شد. [بیشتر بخوانید]

شاهکار جوانان ایرانی در سال 96/ چه تسلیحاتی در سال گذشته به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق شدند

تولید کرار پیشرفته با تجربه‌های گذشته ایران در تولید تانک‌هایی چون ذوالفقار و سبلان امروزه موجب شده تا دشمنی که در ابتدای انقلاب این تصور را داشت جمهوری اسلامی ایران قادر نخواهد بود از خود دفاع کند، متوجه شود نه فقط برای حفظ امنیت ایران بلکه منطقه و جهان باید روی ایران اسلامی حسابی ویژه باز کند.

مواردی که گفته شد فقط گوشه‌ای از توان نیرو‌های مسلح ایران بود و جوانان این مرز و بوم توانستند در زمینه ساخت تجهیزات سبک‌تر مانند سلاح‌های انفرادی کار‌های بزرگی را انجام دهند؛ کار‌هایی که شاید اگر کشور دیگری بود توان انجامش را نداشت، اما جوانان ایرانی با ایمان به خدا و تکیه بر دانش داخلی آن را انجام دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت دفاع ، سپاه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار