غیرنظامیان برای حفاظت از عفرین سپر انسانی تشکیل می‌دهند

شماری از گروه‌های مردمی قصد دارند برای محافظت از شهر عفرین سوریه در مقابل نیرو‌های ترکیه و متحدانشان، سپر انسانی تشکیل دهند.

غیرنظامیان برای حفاظت از عفرین سپر انسانی تشکیل می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، غیرنظامیان عفرین در تلاشند تا با تشکیل یک سپر انسانی، از این شهر در مقابل ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه (اف‌اس‌ای) که سعی در کنترل این منطقه کردنشین دارند، محافظت کنند. ترکیه در 20 ژانویه عملیاتی را در شمال سوریه آغاز و ادعا کرد قصد دارد با گروه‌های تروریستی مبارزه کند.

پس از چند هفته جنگ و درگیری، حالا سربازان ترکیه و ارتش آزاد سوریه در حومه شهر هستند و قصد ورود به آن را دارند. ارتش ترکیه در روز یکشنبه چند شهر و روستا را از کنترل ی‌پ‌گ خارج کرد.

«آلن فیشر» گزارشگر خبرگزاری الجزیره در این خصوص گفت: «سرعت حمله همه را غافلگیر کرده است». حامیان ی‌پ‌گ در ترکیه تصمیم گرفته‌اند به عنوان سپرهای انسانی از حمله همه ‍‌‌جانبه به عفرین جلوگیری کنند.

شماری از مردم اعلام کردند مایلند به ی‌پ‌گ در مقابل اف‌اس‌ای و سربازان ترکیه‌ای کمک کنند و پیشنهاد دادند یک سپر انسانی تشکل دهند. ی‌پ‌گ این پیشنهاد را پذیرفته است و فقط مردم مناطق کردنشین نیستند که قصد دارند به آنجا بروند. گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های فعال زنان و گروه‌های سوسیالیست نیز اعلام کرده‌اند خود را به عنوان سپری بین ی‌پ‌گ و نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه قرار دهند. کردها قصد دارند با این اقدام اعلام کنند که باید به این مسئله انسانی توجه شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد عفرین در 48 ساعت گذشته هدف حملات هوایی ترکیه بوده، آب این شهر قطع شده و وضع اینترنت هم بسیار بد است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شنبه مدعی شد نیروهای این کشور می‌توانند تنها در عرض چند روز وارد عفرین ‌شوند اما آنها به دلایل بشردوستانه سعی می‌کنند غیرنظامیان کمتری کشته شوند به همین دلیل زمان بیشتری طول خواهد کشید تا وارد شهر شوند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر در عفرین و روستاهای اطراف آن هستند. فیشر اعلام کرد: «به ما گفته شده شماری از مردم جنگ‌زده از روستاهایشان به شهر فرار کرده‌اند و در حال حاضر در حهر خانه 4 تا 5 خانواده زندگی می‌کنند».

اردوغان روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای ترکیه و و معارضان سوری فقط 4 تا 5 کیلومتر با عفرین فاصله دارند. شورای کرد که عفرین را اداره می‌کند روز یکشنبه در بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست به حمله ترکیه پاسخ دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار