مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست بهره کشی بیش از ۹۰ درصد آب کشور را عامل لطمه به محیط زیست دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد مهدی قمشی ،مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست گفت: اکنون در وضعیتی هستیم که همه مسئولان و مردم باید به مسئله آب توجه ویژه داشته باشند به ویژه بخش آبیاری و زهکشی.

وی افزود: سرانه آب قابل استحصال در حوزه های آبریز کشور حداقل ۳۵۰ مترمکعب و حداکثر یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب و حد بحرانی آن یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب است که با این حساب اگر سرانه آب قابل استحصال به ازای هر نفر یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب باشد به معنای آن است که وارد بحران شدیم.

قمشی گفت: متوسط سرانه آب شیرین قابل استحصال یک هزار و ۲۵۰ مترمکعب به ازای هر فرد است؛ بنابراین همه کشور در شرایط بحرانی به سر می برد و در شرایط بحرانی تعریف ها باید فرق داشته باشد.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست  بیان کرد: تاکنون در کشور بر اساس متوسط آورد تاریخی رودخانه ها و آب های زیرزمینی، برنامه توسعه را داشتیم و این بزرگترین اشتباه ما بوده است و نمی توانیم با این رویه ادامه دهیم و در صورت تداوم این رویه همه کشور شرایط خوزستان را تجربه می کند.

وی افزود: رویکرد و نگاه ما در آبیاری به عنوان تحمیل فشار به منابع آبی قابل تحمل نیست و باید تغییر کند و به هیچ وجه توسعه بکه آبیاری نباید به معنای فشار به منابع آبی باشد و باید سیستم های آبیاری بهبود پیدا کند و باید از زهاب ها استفاده کنیم و به گونه ای باشد که بهره وری را افزایش دهد و سیستم های آبیاری در جهت افزایش و ارتقای راندمان باشد  و با تغییر رویکرد باید آب را به بستر رودخانه ها برگردانیم تا از این وضعیت رهایی پیدا کنیم.

قمشی افزود: بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب از آب های استاتیک کشور استفاده شده و فرونشست زمین حاصل حفر ۲۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز است.

انتهای پیام/م

محیط زیست اولین قربانی بهره کشی از منابع آبی است

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.