دانستنی‌های علمی؛

راه‌های جلوگیری از زوال عقل/ دارویی برای پیشگیری از سرطان‌ها/ مضرات مصرف بیش از اندازه چای/ علائم اولیه یک بیماری خطرناک

در گذشته تصور بر این بود که  زوال عقلی قابل پیشگیری نیست؛ اما امروزه ثابت شده است که تغییر در  سبک زندگی موجب پرورش و سلامت مغز می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

پرورش مغز راهی برای فرار از زوال عقلی 

احتمالا تاکنون نام بیماری زوال عقلی را شنیده اید؛ بهتر است بدانید که ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.

مهم‌ترین ویژگی زوال عقلی از دست رفتن حافظه و اختلال در برقراری ارتباط ناشی از تغییرات در عملکرد مغز است؛ در گذشته تصور افراد بر این بود که بیماری زوال عقلی قابل پیشگیری نیست؛ اما امروزه ثابت شده است که تغییر در برخی رفتار‌ها و سبک زندگی موجب پرورش، سلامت مغز و دوری از زوال عقلی می‌شود.

افزایش مطالعه، تقویت قدرت شنوایی در میانسالی، استفاده نکردن از دخانیات، تلاش برای حذف چاقی و فشار خون بالا از جمله مهم‌ترین تغییرات در رابطه با سبک زندگی کم خطر است.

راه‌های جلوگیری از زوال عقل/ دارویی برای پیشگیری از سرطان ها/ مضرات مصرف بیش از اندازه چای/ علائم اولیه یک بیماری خطرناک

داروی جدید درمان سرطان پوست 

به تازگی محققان دریافته اند که دارو‌های ضد التهابی غیر استروییدی نظیر آسپرین و ایبوپروفن قادر به درمان نوع خاصی از سرطان پوست هستند؛ دانشمندان میزان تاثیر این دارو‌ها را تا ۱۸ درصد اعلام کرده‌اند.

پیش از این پژوهشگران ثابت کرده بودند که مصرف دارو‌های غیر استروییدی نظیر آسپرین از بروز سرطان‌های سینه، ریه و پروستات پیشگری می‌کند.

راه‌های جلوگیری از زوال عقل/ دارویی برای پیشگیری از سرطان ها/ مضرات مصرف بیش از اندازه چای/ علائم اولیه یک بیماری خطرناک

نشانه‌های اولیه ایدز را بشناسیم 

ایدز نام یک بیماری است که طی آن، ویروس نقص ایمنی انسان، موسوم به HIV با تضعیف سیستم دفاعی بدن؛ فرد را در برابر بیماری‌های جزئی آسیب پذیر می‌کند؛ ایدز از طریق خون، تماس جنسی و یا مادر به کودک منتقل می‌شود.

بهتر است بدانید که ایدز نشانه‌هایی دارد که می‌توان از آن‌ها به نام نشانه‌های اولیه یاد کرد؛ مهم‌ترین نشانه حالتی شبیه به بیماری سرماخوردگی است که تا چند هفته به طول می‌انجامد؛ علاوه بر این مشکلاتی از قبیل: خارش پوست و کهیر، تورم غدد لنفاوی، خستگی، بی‌حالی دائمی و اسهال و استفراغ از دیگر نشانه‌های ابتدایی بیماری ایدز است.

متاسفانه در روز‌های ابتدایی ابتلا به این بیماری، از طریق تست‌های HIV هم نمی‌توان این بیماری را تشخیص داد؛ بنابراین مواجهه با هریک از نشانه‌های بالا خصوصا در مدت زمان بیش از یک هفته را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

خطرات نوشیدن الکل برای سلامتی مغز

در بسیاری از مطالعات علمی، الکل به عنوان ماده‌ای مخرب برای سلامتی ثابت شده‌ است؛ مغز یکی از اعضای بدن است که در برابر نوشیدن الکل خصوصا در بلند مدت بسیار آسیب پذیر است.

الکل حاوی نوروتوکسین هاست، این مواد سمی، عملکرد نورن‌های مغزی را دچار اختلال می‌کند و یا حتی آن‌ها را از بین می‌برند؛ باید بدانید که مغز از جمله اندامی است که آسیب‌های شدید وارد شده به آن تقریبا غیرقابل بازگشت است.

از سوی دیگر مصرف الکل احتمال ابتلا به زوال عقل را در افراد بیشتر می‌کند موجب کاهش اندازه بافت مغز شود.

در مصرف این نوشیدنی زیاده روی نکنید

چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار در کشور است؛ شاید بتوان گفت که بعد از آب، چای بیشترین کاربرد را در بین نوشیدنی‌ها دارد؛ با این وجود پزشکان مصرف بیش از اندازه آن را توصیه نمی‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی چای که می‌تواند نشانه‌ای منفی باشد، این است که این نوشیدنی دفع کننده آهن است؛ لذا افرادی که با فقر آهن مواجه اند بهتر است مصرف این نوشیدنی را تا حد زیادی کاهش دهند.

از طرفی اکثر چای موجود در بازار وارداتی است؛ چای وارداتی خصوصا چای قاچاق معمولا دارای اسانس‌های شیمیایی، رنگ‌های افزودنی مجاز و حتی مواد افزودنی غیرمجاز است.

خار پاشنه پا در زنان، خرابی دندان ها، ریزش مو، اگزما، خشکی‌های پوست، یبوست و بواسیر از جمله مشکلاتی است که در اثر افراط در نوشیدن چای بوجود می‌آید.

راه‌های جلوگیری از زوال عقل/ دارویی برای پیشگیری از سرطان ها/ مضرات مصرف بیش از اندازه چای/ علائم اولیه یک بیماری خطرناک

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
ولی کسی هم هست که چایی نمی خوره و خشکی پوست و اگزما داره
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۲۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
بنظرم زیاد چایی مصرف میشه در بین خانواده ها....
کلا عرف شده وقتی مهمونی میاد براش چایی میارن!!!

چراااااا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
لطفا راه های درمان دمانس که تحقیقات آن را ثابت کرده اند به آدرس Email من ارسال فرمایید. متشکرم